Конспекти уроків української літератури 7 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Ідея «крилатості» людини в поемі Ліни Костенко «Чайка на крижині» (7 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Ідея «крилатості» людини в поемі Ліни Костенко «Чайка на крижині».

Мета: поглибити знання учнів про життя та творчість Ліни Костенко; познайомити з історією написання поеми «Чайка на крижині»; прочитати та проаналізувати частини поеми «Крига на Одрі», «Крила»; дати  учням поняття  «диптих»; з’ясувати та прокоментувати метафоричний підтекст образів частин поеми; формувати вміння учнів розуміти поезію, розвивати уяву, фантазію, вміння висловлювати свої думки; виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Актуалізація опорних знань
  • Що вам відомо про життя та творчість Ліни Костенко?
  • Якими за жанром є більшість творів письменниці?
  • Що таке лірика як рід літератури?
  • Які різновиди ліричних творів вам відомі?
  • Чи відомі вам жанри, що поєднують у собі ознаки лірики та епосу?
  • Які саме?
  • Чи пам’ятаєте ви, який жанр називають поемою?
  • Які її ознаки?
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Творчість Ліни Костенко багатогранна. Одним із творів є поема «Чайка на крижині». Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь історію написання цього твору, прочитаєте та проаналізуєте його частини «Крига на Одрі», «Крила». Дізнаєтесь, що в літературі називають «диптихом» і з’ясуєте, чи можна назвати диптихом вищезгадані частини поеми.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Найчастіше враження та емоції письменників стають основою для їх творів. Всі переживання перетворюються на букви на папері, проте в них відчувається і сум, і радість, і щастя, і біль. Історія написання поеми Ліни Костенко «Чайка на крижині» також не виняток і безпосередньо пов’язана з життям поетеси.

Як вам  відомо, Ліна Василівна Костенко після завершення Київського педагогічного інституту стала студенткою Московського літературного інституту імені Горького, саме там вона познайомилась зі своїм майбутнім чоловіком – поляком Єжи-Яном Пахльовським, що був її однокурсником. Це кохання було першим, чистим та романтичним. Закохані прагнули одруження, але на заваді стояв Указ Президії Верховної Ради СРСР «Про заборону шлюбів між громадянами СРСР та іноземцями» від 15 лютого 1947 року. Закон забороняв шлюби з іноземцями, а укладені шлюби визнавав недійсними. Можна було змінити громадянство та вступити в шлюб з іноземцем, але відмова від радянського громадянства розглядалася як зрада Батьківщині.

Указом Президії Верховної Ради УРСР від 8 березня 1954 року шлюби з іноземцями офіційно були дозволені. Вони одружилися. Влітку 1956 року отримали дипломи, а 18 вересня 1956 року в Києві народилась їхня донька Оксана Єжи-Янівна Пахльовська. Але перед подружжям стояв вибір, як писала сама поетеса:

Я люблю, коханий, Київ і Варшаву,

Але Батьківщина в кожного одна.

Єжи Ян Пахльовський з 1956 по 1958 році працював редактором щоденної газети «Głos Szczeciński» («Щецинський голос»), деякий час у Щецині мешкала і сама Ліна Костенко. Поема «Чайка на крижині» народилася саме у цьому польському місті. Щецин відомий тим, що розташований на річці Одра, яка впадає в Балтійське море. Основною галуззю  індустрії міста є суднобудівництво, а також тут розташований  найбільший перевантажувальний і транзитний порт Польщі.

Перебування у Щецині, вагання щодо того, чи залишитися у Польщі, чи повернутися на Батьківщину, проте відмовитись від кохання, стали основою для поеми «Чайка на крижині». Твір був написаний 1958 року, а друком вийшов в складі збірки «Мандри серця» 1961 року.

Перша редакція поеми складалася із п’яти частин – «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Ґрунт» та «Усміх». Кожну із частин поеми можна сприймати як самостійний твір, проте всі вони об’єднані спільною ідеєю.

«Крига на Одрі» та «Крила», хоч і є другою та третьою частиною поеми, проте дуже часто друкуються окремо від інших частин, саме тому твори зажили славу диптиха.

  1. Теорія літератури

Диптих – два твори мистецтва, пов’язані одним задумом.

Диптих можна зустріти не лише в літературі, але й в скульптурі та живописі. Наприклад, диптих  художника епохи Відродження П’єро Делла Франческа, що жив у ХVстолітті  «Портрет Федеріго да Монтефельтро та його дружини Баттісти Сфорца», можна сприймати як окремі два портрети  і як цілісний.

Або диптих «Літо»  видатного українського художника Павла Тайбера, що жив між Україною і Америкою на межі ХХ і ХХІ.

Чи є твори «Крига на Одрі» та «Крила», дійсно, диптихом, ми дізнаємось, опрацювавши їх зміст.

  1. Робота над змістом частин поеми «Чайка на крижині»

7.1. Виразне читання поезії «Крига на Одрі»

7.2. Бесіда за питаннями

  • Якою була зима під час перебування героїні твору в Щецині?
  • Які художні засоби використані в творі для її опису?
  • Дослідіть, які зміни відбулися на Одрі з приходом весни.
  • Чому, на вашу думку, героїня поеми звернула увагу на самотню чайку? Які думки виникли у неї з цього приводу?
  • Як поводить себе самотня чайка? Чи є щось спільне між цим морським птахом і героїнею твору?
  • Як відповідає чайка на питання ліричної героїні?
  • Як ви розумієте ці слова?

7.3. Перегляд відеодекламації поезії «Крила» Богданом Ступкою

https://www.youtube.com/watch?v=kkHMxXsnE5k

7.4. Слово вчителя

У поезії «Крила» Ліна Костенко використовує відому метафору «крилатості» людини, «окриленості» натхненням чи ідеєю, але реалізує цю метафору в тексті оригінально й цікаво.  Душевний політ, знайомий кожному з нас, нічим не гірший за справжній. Він дарує ті самі враження, не повторне відчуття волі та духовної висоти. Письменниця недарма обирає для його показу образ крил, адже цей образ є символічним дуже давно. Крила – символ духовності, розуму; багатства думки; емоційного піднесення; могутності; незалежності; сили; впевненості. У греків крила символізували любов і перемогу. Платон вважав крила символом розуму. Вони є атрибутом коней Пелопса, Пегаса. Пегас у давніх міфах змальовується крилатим конем, хоч на давніх витворах мистецтва він міг зображатися і без крил. Крила символізують також можливість прогресу в духовній еволюції. З такою багатою символікою пов’язана також значна кількість фразеологічних утворень української мови, ось деякі з них:

  • відчувати крила за плечима — бути сповненим натхнення, душевного піднесення, сили.
  • ростуть (виростають) крила — хто-небудь відчуває приплив сили, енергії, натхнення;
  • як на крилах — у доброму настрої, на піднесенні; дуже швидко;
  • давати крила — викликати в кого-небудь піднесення, натхнення, почуття впевненості у собі, у своїх силах, здібностях;
  • обламувати крила — позбавити кого-небудь високих прагнень, поривань, мрій; опустити крила — утратити впевненість у собі, примиритися з чимось, зневіритися у своїх силах;
  • обпалювати собі крила — зазнавати невдачі в чому-небудь; не досягати чогось бажаного;
  • складати крильця — відмовлятися від будь-яких дій, від боротьби; скорятися;
  • підрізати крила — позбавити кого-небудь можливості здійснювати щось; підірвати міць, знесилити когось або обмежити поле діяльності.

7.5. Бесіда за питаннями

  • Що об’єднує твори «Крига на Одрі» та «Крила»?
  • Назвіть істот в природі, які мають крила. Для чого вони їм потрібні?
  • Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії?
  • З чого складається «крилатість» людини, на думку письменниці?
  • Як, на вашу думку, мати крила людині — це обов’язок чи довільне бажання?
  • Як би ви назвали людей, що не мають або не хочуть мати «крил»?
  • Якою є основна думка диптиху?

7.6. Літературний аналіз твору

Тема: відтворення роздумів поетеси про сенс життя людини.

Ідея: возвеличення любові до рідного краю, до всього, що з ним пов’язано, перебуваючи далеко за його межами.

Основна думка:  «Нащо крилатим ґрунт під ногами?»

Жанр: поема

Художні засоби «Крига на Одрі»:

Метафори: «зима не вдягла… свиту», «зима… часом вже й приміряла», «зима… пошукала, поплакала… мотувала, стелила… сперечалася… несла… збиралась», «дерева проснулись», «лід потемнів», «крига буйно ломилась».

Епітет: «Одра темна, широка».

Риторичні запитання: «Що ж робити?», «— Ти куди ж розігналась?, Чи, бува, не до самого моря?», «Ну, а що, як її розливає вода весняна?», «Ну, а що, коли їй та удержать тебе несила?», «Нащо крилатим ґрунт під ногами?»

Риторичний оклик: «Дивна людина!»

Повтори: «Ну, а що…»

Художні засоби «Крила»:

Риторичне запитання: «А як же людина?»

Риторичний оклик: «А крила має!»

Повтори: «У кого — …», «А крила має!»

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

 Вивчити напам’ять поезію Ліни Костенко (на вибір)

Завантажити: Ідея «крилатості» людини в поемі Ліни Костенко «Чайка на крижині» (7 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 16.8 MB, Завантажень: 247)
  
Back to top button