Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Урок розвитку мовлення. Чи легко зберегти власну індивідуальність у сучасному світі? (за твором Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало») (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Урок розвитку мовлення. Чи легко зберегти власну індивідуальність у сучасному світі? (за твором Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало»)

Мета: завершити роботу над змістом оповідання Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало»; дослідити символічне значення образу білого коня; розглянути ключові проблеми твору, зокрема проблему індивідуальності людини; формувати в учнів  цілісні уявлення про життєві цінності, моральні якості, правильний вибір на основі  прочитаних творів та висловів відомих людей;       формувати уміння шукати вирішення проблеми, вміння бути самим со­бою; формувати  навики звʼязного мовлення; розвивати логічне мислення, увагу, комунікативність, уміння аналізувати вчинки, давати їм моральну оцінку;  навчити обгрунтовувати власну позицію та уміння відстоювати свої погляди.

Епіграф:   У кожного є  три характери: той, який йому приписують; той,   який він сам собі приписує; і, нарешті, той, який є насправді.  Віктор Гюго

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап
  1. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми з вами опрацювали сюжет та художні образи оповідання Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало».

  • Пригадайте, що таке алегорія?
  • Які образи твору є алегоричними?
  • Що ви можете сказати про центральний образ, коня Шептала?
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні ми детальніше зупинимось на образі коня Шептала, дослідимомо, чому саме образ коня вибрав письменник для свого оповідання та зʼясуємо чи легко зберегти власну індивідуальність та не повернутися до «стайні».

  1. Опрацювання навчального матеріалу. Символізм образу коня

Головним героєм оповідання виступає кінь Шептало. Зауважте, не просто кінь, а кінь білий, який відрізняється з-поміж іншим своїм кольором. Цікаво знати, що вчені вже давно зʼясували, що забарвлення білих коней – результат генетичної мутації, справа в тому, що всі коні мають подвійну копію певної ділянки ДНК. Існує також певний звʼязок між кольором і темпераментом коня. З давніх часів відомо, що тварини з білою або світлою шкірою ніжніші, ніж темношкірі, тому що барвний пігмент, що слугує певним захистом тварини, наприклад від сонця, відсутній. Тому білі тварини через це несли ще й символічне, сакральне значення.

Зокрема, в одному зі святкових ритуалів давніх словʼян однією з емблем був білий кінь, що біжить небом. Він уособлював світанок. Білий кінь був священний. На остові Ругії колись стояв храм Світовида, при якому жрець утримував білого коня, на якому було заборонено їздити верхи. Досі зберігся звичай переможця – герой вʼїжджає в місто саме на білому коні, а вислів «на білому коні вʼїхати», тобто проявити себе переможцем, людиною, що досягла успіху, безперечно, сягає ще тих часів.

Якщо ми говорили про язичницькі часи, то жодним чином не можна оминути часи християнські. У Святому Письмі також можна побачити образ білого коня, зокрема В Об’явленні  святого Івана Богослова сказано: «І побачив я небо відкрите. І ось кінь білий, а Той, Хто на ньому сидів, зветься Вірний і Правдивий, і Він праведно судить і воює.». Ці слова отримали своє відображення й у християнському мистецтві, де кінь став символом мужності й благородства.
Коли художник хотів підкреслити, що святі, яких він зображував, володіють цими рисами, представляв їх вершниками на білих конях.

До того ж образ коня існує і у міфологічній творчості, пригадайте єдинорогів, кентаврів, гіпогрифів, а чого вартує Пегас – покровитель поетів та письменників!

  1. Інформаційне гроно

Давайте на основі цих знань створимо інформаційне гроно, що ж собою символізує білий кінь?

ІндивідуальністьОсобливістьБлагородство
ТворчістьБІЛИЙ КІНЬЧистота
СвітлоМріяРозум
  1. Бесіда за питаннями
  • Які з цих слів ми можемо віднести до білого коня Шептала? Свою відповідь обгрунтуйте
  • А чи стали якісь з цих слів ключовими у проблематиці оповідання? Які саме?
  1. Створення таблиці «Мрії і дійсність»

Так, безперечно, однією із ключових проблем твору є проблема мрії і дійсності, давайте створимо таблицю, у якій вкажемо як це проявлялося в оповідання.

                      МріїДійсність
Циркова арена.

Творча праця.

Свобода.

Бути особливим, зберегти власне «я».

Бути гордими і незалежними.

Колгоспна стайня.

Одноманітне ходіння по колу.

Покірність робочої худобини.

Стає частиною натовпу.

Боїться Степанового батога.

  1. Бесіда за питаннями
  • Чи є, на вашу думку, нереалізація мрій причиною втрати індивідуальності коня Шептала?
  • Чому він вирішує повернутися до стайні?
  1. Робота з епіграфом до уроку

Відомий французький письменник Віктор Гюго колись сказав: «У кожного є  три характери: той, який йому приписують; той, який він сам собі приписує; і, нарешті, той, який є насправді».

  • Чи дійсно це так?
  • Як ви вважаєте, якої проблеми з твору «Білий кінь Шептало» може стосуватися ця фраза?
  • А хто з відомих вам митців також порушував проблему індивідуальності у своїх творах?
  • Як ви вважаєте, чи є актуальною вона в наш час?
  • Яким чином люди можуть проявити свою індивідуальність?
  • Чи легко це зробити?
  • А чи легко зберегти індивідуальність у сучасному світі?
  1. Робота над творами

Пропоную вам дати відповіді на ці запитання у письмовому творі.

  1. Підсумки уроку 
  1. Домашнє завдання

 Завершити роботу над твором «Чи легко зберегти власну індивідуальність у сучасному світі?»

Завантажити: Урок розвитку мовлення. Чи легко зберегти власну індивідуальність у сучасному світі? (за твором Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало») (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 20.9 MB, Завантажень: 72)
  
Back to top button