Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Проблематика та жанрові особливості трагікомедії Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч» (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Проблематика та жанрові особливості трагікомедії Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч»

Мета: визначити проблематику п’єси Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч»; дослідити жанрові особливості твору, тематично-ідейний зміст; формувати вміння працювати над компаративним аналізом; сприяти розвитку зв’язного мовлення, навичок виразного читання, аналізу та синтезу інформації; у процесі організації ціннісно-смислової діяльності актуалізувати морально-естетичне ставлення учнів до проблеми грошей у сучасному житті; виховувати щедрість, доброту, бажання допомагати іншим, прагнення до освіти.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Повідомлення теми та мети уроку

На минулому уроці ми з вами з’ясували, чому п’єса Івана Карпенка-Карого є взірцем українського «Театру корифеїв», а також розкрили образи персонажів твору. Сьогодні ми маємо дізнатися, які проблеми порушені у творі. А також з’ясувати жанрові особливості твору.

  1. Актуалізація опорних знань у вигляді літературного диктанту

Перш, ніж перейти до розгляду проблем у творі, давайте пригадаємо його зміст. Прошу вас долучитись до літературного диктанту. Та дати короткі відповіді на запитання.

  1. Перша назва трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч».
  2. Прізвище головного героя твору.
  3. Скільки землі було у Герасима?
  4. Як звали землевласника, якому найбільше заздрив Герасим?
  5. Навіщо кум Савка позичав гроші у Герасима?
  6. З ким хотів одружити сина Герасим?
  7. Що пообіцяв дати Герасим у якості приданого своїй доньці, проте не стримав обіцянки?
  8. Що мав зробити кум Савка, щоб перевірити фальшиві гроші?
  9. Що не давало спокою копачеві Бонавентурі?
  10. Який привід для святкування вигадали Герасим та Савка, щоб не розсекретити перед рідними свій план?
  11. Скільки грошей заплатив Герасим за папірці?
  12. Хто з персонажів твору переосмислив свої погляди на матеріальне наприкінці твору?
  1. Робота над проблематикою твору. Кроссенс

Ви дуже добре впорались із питаннями літературного диктанту та пригадали зміст твору. Давайте з’ясуємо, якою є його проблематика. Пригадайте, що проблематика художнього твору – це сукупність проблем, які автор розглядає у творі.

Які ж проблеми порушені у п’єсі «Сто тисяч»?  Яким чином ми можемо їх виявити? Пропоную вам переглянути кроссенс та з’ясувати це.

– соціальні проблеми (статус, бідність-багатство)

– проблема духовності

– проблема життєвого вибору

– ставлення до освіти та науки

– кохання

– батьки та діти

– сімейного насильства

– проблема цінності життя людини

– проблема влади грошей

  • Як ці проблеми розкриваються у творі?
  • Яка з них є наскрізною?
  • Чи можна сказати, що й інші проблеми з нею пов’язані?
  • Чи є вони актуальними у наш час?
  1. Робота з текстом твору
  • Яке ставлення до грошей у різних персонажів твору? Знайдіть у тексті цитати. Прокоментуйте

Герасим: Легко по своїй власній землі ходить. Глянеш оком навколо — усе твоє: там череда пасеться, там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колосується жито; і все то гроші, гроші, гроші…

Герасим: Одважний чоловік! До чорта ходив і на все піде за гроші!

Герасим:  Ох, Банавентура Бовтурович, все то добре, що ви кажете, тілько речі ваші не гроші, за них земельки не купиш.

Герасим: Та це чортзна-що! Ви ударяйте на гроші— гроші всьому голова.

Герасим:  Про мене, хоч цілком з начинням ковтни її, мені аби гроші.

Герасим: Скотина гроші коштує, вона цілий тиждень робить на нас, а в неділю, що мала б відпочить, — гони в церкву. Це не по-божому і не по-хазяйськи.

Герасим: Як грошей нема, то й розуму біг дасть.

Гершко:  Помиляєтесь, Герасим Никодимович, не так: як розум є — будуть гроші! Хе-хе-хе!

Савка:  Та годі, куме! Буде здоров’я — будуть і гроші,

Цікаво знати: слово «гроші» у творі використано 132 рази!

  • Чиї думки кардинально протилежні у творі?
  • Яка з фраз стосовно грошей зачепила вас найбільше? Обгрунтуйте
  • Як ви вважаєте, чи є проблема влади грошей одвічною? Чому?
  • На що ладен був Герасим Калитка заради грошей?
  • Що цінніше: життя чи багатство? Чи правильно вчинив Герасим Калитка?
  1. Робота над жанровими особливостями твору
  • Іван Карпенко-Карий означив свій твір «комедією». Але чи дійсно це так?
  • Пригадайте, що таке комедія як драматичний жанр?
  • Які її особливості?
  • Які ще драматичні жанри вам відомі?
  • Яким, за жанром, є твір «Сто тисяч»? Доведіть
  1. Літературний аналіз твору

Тема:  зображення життя селянства в пореформені часи, суспільні явища, що мали місце в 80–90 роках XIX століття на прикладі епізоду з життя Герасима Калитки.

Ідея: викриття й засудження в образі Герасима Калитки хижацтва, жорстокості, ненаситної жадоби до наживи, духовної обмеженості, а також згубного впливу грошей на вихідців із народу; уславлення чесності, щирості, розуму та працьовитості.

Жанр: трагікомедія

  1. Презентація учнівських проєктів

Вашим випереджаючим завданням до цього уроку було створення проєкту «Якби я був Герасимом Калиткою». Ви з’ясували, що наприкінці твору Герасим Калитка залишився зі своєю землею та 2 тисячами рублів, що на той час було чималою сумою. Як би ви продовжили хазяйнувати на місці Герасима Калитки? Що б змінили? Давайте ознайомимось з вашими проєктними роботами.

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

Підготуватись до контрольної роботи за творчістю сучасних українських поетів (В.Герасим’юк, І.Малкович, А.Мойсієнко, І.Павлюк, Г.Кирпа), творчістю І.Карпенка-Карого.

Завантажити: Проблематика та жанрові особливості трагікомедії Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч» (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 8.0 MB, Завантажень: 20)
  
Теґи
Back to top button
Close