Значення води у природі. Використання води людиною (7 клас. Хімія)
Значення води у природі. Використання води людиною
Мета:
– навчальна: узагальнити отримані знання про значення й використання води для задоволення потреб людини, для життя на Землі, формувати вміння аналізувати природні явища; формувати знання про взаємозв’язок людини і біосфери;
– розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до значення й використання води для задоволення потреб людини, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; формувати інтерес до вивчення природничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, висловлювати свою думку, робити висновки, розвивати вміння пояснювати наслідки негативного впливу діяльності людини на стан біосфери;
– виховна: сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води, сприяти усвідомленню дбайливого ставлення до природи, до води як найціннішої речовини на Землі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: зошити, підручник, відео-матеріали з Інтернет-ресурсів.
Очікувані результати: учні зрозуміють значення води для живих істот та господарської діяльності людини, зможуть висловлювати власну думку та думку групи, опрацьовувати теоретичний матеріал та аналізувати його, переконаються у необхідності бережного ставлення та раціонального використання води, усвідомлять шляхи подолання негативного впливу людини на біосферу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Віршовані рядки»
- Якщо руки ваші в ваксі,
Якщо на ніс сіли клякси.
Хто тоді ваш перший друг.
Змиє бруд з лиця і рук? (Вода)
- Мене п’ють, мене ллють. Усім потрібна я, хто я така? (Вода)
- У жаркий день найбажанішою буває. (Вода)
- Що таке: пливе і ллється. Часом на камінь дереться. Як немає — все всихає, звір і птах помирає? (Вода)
- Сама пити не п’є, а нас змушує. (Вода)
Прийом «Проблемне питання»
– Чому воду називають джерелом життя?
Прийом «Дивуй»
Без води людина може прожити 3 дні, без їжі 30-50 днів. Значення води підкреслюють різними висловами: «Вода — еліксир життя».
Не можна жити без води:
Вона навкруг, вона в тобі.
Озерах, річках, океанах.
Дощу краплинах і в фонтанах.
Вона в емоціях людини:
В сльозах від радощів чи гніву.
Й краса природи на Землі
Не може жити без води.
Чудова наша гідросфера.
Існує все навколо неї:
І людство, й фауна, і флора,
І все, що є у нас навколо.
А не було б її.
Життя все зникло б на Землі.
III. Актуалізація опорних знань
Тестування (взаємоперевірка)
- Вода займає на Землі: а)більшу частину поверхні; б)половину; в)меншу частину поверхні.
- Вода: а)розчиняє всі речовини; б)розчиняє деякі речовини; в)не розчиняє речовини.
- В якому стані води найбільше: а)твердому; б) рідкому; в) газуватому.
- Що стає з водою під впливом тепла і Сонця: а)холоне; б)випаровується; в) закипає.
- Як називається перетворення води з одного стану в інший і її переміщення в природі: а) перетворення; б) обіг; в) кругообіг.
- Вода в природі буває а)тільки в рідкому стані; б) в рідкому і твердому; в) в рідкому, твердому, газуватому.
- За якої температури вода замерзає?
- Зазначте процес, наслідком якого є утворення хмар а)танення; б)конденсація; в) випаровування.
- За якої температури вода кипить?
- Які хімічні елементи входять до складу молекули води? а) гідроген і карбон; б) гідроген і ферум; в) гідроген і оксисен.
- Вивчення нового матеріалу
- Розгляд проблеми прісної води.
Сьогодні на уроці ми пригадаємо, де є вода у природі, які її властивості, яку роль вона відіграє у природі, у житті живих істот, у господарській діяльності людини.
Запаси прісної води на Землі постійно зменшуються, бо з кожним роком зростає її споживання. Питна вода становить близько 2 % від загальної кількості. Нестача води може стати однією з найважчих проблем людства в найближчі десятиліття. На нашій планеті є великі природні запаси води, однак несолоної (питної) води на нашій планеті в тисячі раз менше, ніж солоної. Нестача питної води відчутна вже тепер, і їй загрожує забруднення.
Перегляд фільму «Кожна краплина має значення»
Висновок: Складання з учнями блок схеми
Використання води людиною: побут; водний транспорт промисловість гідроенергетика сільське господарство медицина, особиста гігієна.
Прийом «Проблемне запитання»
Чи залежить здоров’я, існування людини й усього живого на Землі від чистоти води?» Як природа і людина дбає про очищення води?
Перегляд фільму «11 цікавих фактів про воду»
Висновок: Зберігати воду чистою – означає зберігати здоров’я, життя та красу довкілля.
Брудну прісну воду не можна вживати в їжу — у ній дуже багато хвороботворних мікробів. З тієї ж причини не можна давати брудну воду свійським тваринам. У забруднених водоймах гине безліч водних тварин і рослин.
Отже, проблема раціонального використання й збереження водних ресурсів — першочергове завдання, яке стоїть перед суспільством. У водойми України щороку виливають приблизно 7,3 млн т забруднюючих речовин. Зберігати воду чистою — означає зберігати здоров’я, життя та красу довкілля. Статистика свідчить, що 80% хвороб є наслідком незадовільної питної води.
- Розгляд проблеми утворення кислотних дощів.
Кислотні дощі — це наслідок забруднення повітря. Джерелами більшості газів, що утворюють кислотні дощі, зазвичай є теплові електростанції та заводи, а також вихлопи автомобільних двигунів. Викиди промислових підприємств та автомобільні вихлопні гази забруднюють повітря шкідливими речовинами, наприклад свинцем. Щодня від автомобілів у повітря потрапляє 800 тис. т оксиду Карбону, 1 тис. т свинцю. Більшість із 200 складових викидів автотранспорту отруйні як для людини, так і для організмів біосфери. У промислових районах за добу випадає понад 1 т пилу на 1 км територій, а в забруднених районах на 1 м2 — до 1 кг пилу та сажі.
Ці гази потрапляють в атмосферу, де розчиняються в крапельках води, утворюючи слабкі розчини кислот, що потім випадають на землю з дощем. Вони можуть підвищити кислотність вологи, що міститься в повітрі, в тисячу разів порівняно з нормою. Кислотні дощі спричиняють загибель риби та завдають шкоди лісам.
Перегляд фільму «Що таке кислотний дощ?»
V. Узагальнення знань
Робота в групах
1 група «Запобігаємо забрудненню повітря»
2 група «Економимо воду» (учні пишуть на крапельках, потім формуємо загальне звернення «Збережемо природу разом»)
VI. Підсумок уроку.
Проблема раціонального використання води й збереження водних ресурсів – першочергове завдання, яке стоїть перед суспільством. Як говорить народна мудрість «Воду бережи, козаче, – і вона тобі віддячить» Майбутнє навколишнього середовища — це ваше майбутнє. Сьогодні в кожного з вас є можливість висловити свою думку щодо негативних змін у біосфері, які виникли через господарську діяльність людини.
Дякую учням за участь в підготовці матеріалів до уроку, оголошую оцінки.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати параграфи підручника
Творчі завдання: написати звертання до жителів нашої планети з проблеми збереження води. Намалювати плакат «Бережіть біосферу!».
Завантажити: Значення води у природі. Використання води людиною (7 клас. Хімія) (Розмір: 22.7 KB, Завантажень: 152)