ГоловнеПочаткові класи

Живий куточок – чи потрібен він у класі?

Жива природа колись була для людини природнім середовищем. Ми від неї віддалилися, але не маємо права забувати про її закони. З вивченням природи на 100% спрацьовує принцип «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути». Особливо це стосується знайомства дітей з природою. Найкраще – надати учням можливість контактувати з нею постійно. І тут у нагоді стане куточок живої природи. Проте організувати його не так просто, а утримувати – справжня відповідальність.

Рекомендації МОН для НУШ

Організація простору у класах Нової української школи спрямована на забезпечення комфортного перебування дітей у школі та активне здобуття знань. Передбачені  осередки не лише для навчально-пізнавальної діяльності, а й для творчості, відпочинку. МОН у своєму наказі рекомендує створювати у класах НУШ куточки живої природи. Учні молодших класів можуть спостерігати за тваринами та мешканцями акваріумів, отримувати навички догляду за рослинами та тваринами, спостерігати за їх ростом та розвитком, пророщувати зерна і т.д.

Формати спілкування з природою

Живий куточок може бути найрізноманітнішим – від пари горщиків з рослинами до акваріумів, кліток з маленькими тваринами чи птахами. Дбайливе ставлення до живої природи передбачає безпеку та комфорт для мешканців куточка. Його наповнення багато в чому залежить від місця розташування куточка живої природи. Найчастіше бувають наступні варіанти:

  • невеликий окремий куточок у класі початкової школи;
  • куточок у класі біології;
  • куточок, розташований в окремому приміщенні;
  • навчально-дослідні ділянки на подвір’ї школи.

Чим корисний куточок живої природи

  1. Через спостереження діти отримують уявлення про рослини і тварини.
  2. Краще засвоєння навчального матеріалу завдяки дослідам з рослинами та спостереженню за тваринами.
  3. Формує навички догляду за рослинами і тваринами.
  4. Розвиває відповідальність.
  5. Спонукає до пізнання природи.
  6. Естетичне виховання.
  7. Вихід для дітей, які не мають можливості тримати улюбленця вдома.

Як організована робота живого куточка

Згідно з положенням про живий куточок, за його роботу та за стан усіх експонатів і мешканців відповідає  завідувач куточка. До догляду за рослинами і тваринами залучаються школярі, починаючи з другого класу. Піклуються про мешканців куточка вони по черзі, групами від двох до п’яти чоловік. У живому куточку можуть бути флораріуми, акваріуми, тераріуми для плазунів та земноводних, віварії – клітки для утримання тварин і птахів.

Хто мешкає в живому куточку

Списки рекомендованих мешканців куточка – тварин та рослин, затверджені МОН. У цьому переліку близько 40 рослин, серед них:

  • Аспарагус;
  • Бегонія;
  • Фінік канарський або фінікова пальма;
  • Цикламен;
  • Гібіскус;
  • Алое;
  • Зігокактус та ін.

Серед рекомендованих комах:

  • Палочник індійський;
  • Цвіркун польовий;
  • Шовкопряд дубовий;
  • Богомол звичайний та ін.

Серед земноводних:

  • Квакша звичайна;
  • Жаба шпорцева;
  • Тритон звичайний;
  • Аксолотль  та ін.

Серед плазунів:

  • Ящірка прудка;
  • Вуж звичайний;
  • Черепаха болотяна;
  • Черепаха степова та ін.

Серед птахів:

  • Папуга хвилястий;
  • Канарка;
  • Рисовка;
  • Амадина японська  та ін.

Серед ссавців:

  • Морська свинка;
  • Сирійський або золотистий хом’ячок;
  • Дегу та ін.

Серед риб:

  • Карась;
  • В’юн;
  • Гупі;
  • Меченосець;
  • Скалярія та ін.

Досвід CША

Організація Pets In The Classroom (США), яка надає ґранти вчителям на утримання тварин у класних кімнатах та співпрацює з ветеринарними організаціями, дійшла висновку, що тварини у школі дуже потрібні. Їх наявність забезпечує чимало переваг:

  1. Тварини допомагають вчитися. І це стосується не лише знань про природу. На математиці їх можна рахувати, на уроці мови – описувати.
  2. Допомагають дітям розвинути відповідальність, зрозуміти, як їхні дії впливають на інших, вчать розуміти та поважати потреби інших.
  3. Покращують атмосферу в класі.
  4. Зміцнюють імунітет. Діти, які регулярно та тісно взаємодіють з тваринами, більш стійкі до інфекцій.
  5. Покращують відвідуваність. Учні із задоволенням йдуть до школи, якщо на них там чекають улюбленці.
  6. Тварини допомагають впоратися зі стресом. Коли у дитини поганий настрій чи їй тривожно, спілкування з тваринами допомагає.
  7. Підвищують самооцінку. Коли учні піклуються про тварин, вони відчувають свою цінність.
  8. Тварини можуть стати друзями та вчать будувати емоційні зв’язки.

Анастасія Пасічна, журналістка проєкту “Дружня школа”

НУШ-Шкільне життя

  
Back to top button