Конспекти уроків природознавства 4 класУсі уроки початкова школаФайли

Заповідні території та охорона природи Карпат і Кримських гір (4 клас. Природознавство)

Заповідні території та охорона природи Карпат і Кримських гір

Мета: ознайомити учнів із заповідними територіями та охороною природи Карпат і Кримських гір; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати екологічну свідомість, дбайливе ставлення до природи, бажання брати участь у посильній природоохоронній роботі.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе»

  1. Природнича розминка
  • Про яку частину України кажуть «легені України»? (Полісся)
  • Яку частину України називають «житницею України»? (Степову)
  • Що називають «краєм туристів»? (Карпати)
  • Назвіть найбільшу річку України. (Дніпро)
  • Назвіть найвищу гору. (Говерла)
  • У якій природній зоні знаходиться наше місто? (Харків — у лісостеповій)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про заповідні території та охорону природи Карпат і Кримських гір.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
    1. Розповідь учителя
    — Природа Карпат і Кримських гір багата і різноманітна. Та за останні десятиріччя помітно зменшилася кількість багатьох видів рослин та тварин.
    А деякі із них повністю зникли з лиця землі.

Бурхливий розвиток промислового і сільськогосподарського виробництв, будівництво міст, селищ, розширення мережі залізничних і автомобільних шляхів, осушення боліт, зрошення посушливих земель — усе це призвело до значних змін у природі (ландшафту), вплинуло на екологічну рівновагу, видовий і кількісний склад флори і фауни.

За останній час помітно звузилися території, зайняті природною рослинністю, збідніла флора більшості регіонів країни, зменшилася кількість багатьох видів рослин, а деякі з них повністю зникли з обличчя землі.

У зв’язку із цим у наш час — час технічного прогресу — особливого значення набуває проблема охорони рослинного і тваринного світу.

Держава піклується про охорону природи, на цю справу виділяються величезні кошти. З метою охорони і збереження зникаючих видів тварин і рослин була створена Червона книга України. Назва книги — «Червона», бо вона подібна до червоного сигналу світлофора, має пробуджувати в людей тривогу за долю природи: «Зупинися, людино! Подумай! Будь обережною!».

Крім Червоної книги, створено заповідники — великі ділянки лісів, полів, луків, степів, озер, на яких забороняється будь-яка діяльність людини, що завдає шкоди природі. Тут не можна вирубувати дерев, орати землю, осушувати водойми, полювати на тварин. У заповідниках тварини мешкають на волі у природних умовах, самі влаштовують свої житла, виводять дитинчат.

Метою створення заповідників є збереження в природному стані типових або унікальних для даної місцевості природних комплексів, вивчення природного ходу процесів і явищ, що в них відбуваються. У заповідниках проводиться велика наукова робота. Все, що знаходиться на території заповідника,— земля, її надра, водні простори, живі організми,— вилучається з господарської діяльності і передається у безстрокове користування заповіднику.

2. Робота за підручником (с. 154–160)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 154.
— Що таке заповідники?
— З якою метою вони створюються?
— Розкажіть за малюнком 137–148 про Поліський заповідник.
— Що ви дізналися про Канівський заповідник?
— Розкажіть за малюнком 140–141 про заповідник Асканія Нова.
— Які рідкісні тварини мешкають у Карпатському заповіднику?
— Які рідкісні види рослин і тварин охороняються у Кримському заповіднику?
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 160.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати! (див. додатковий матеріал до уроку на с. 166)
2. Робота в парах
— Віднесіть до зоопарку або до ботанічного саду: дуб, кінь, корова, ялина,
собака, троянда, соняшник, кішка, береза, подорожник, метелик, їжак,
яблуня, банан, лисиця, кульбаба, олень, шипшина, черемха, черепаха, черешня, бджола, оса.
Зоопарк: …
Ботанічний сад: …
3. Вправа «Мікрофон»
— Чому необхідно охороняти природу?
— Але не тільки держава, але й ми з вами повинні дбати про охорону навколишнього середовища.
— Що для вас означає «охороняти природу»?
— Ми, люди,— частина природи. Саме природі ми завдячуємо своїм існуванням. І кожен із нас може зробити чимало, щоб покращити її стан. Хіба потрібні якісь закони, щоб не розкидати сміття, дбайливо ставитися до рослин
і тварин, до землі? Ні, потрібні чуйне ставлення до нашої планети, елементарна порядність і вихованість.
4. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чому виникла проблема охорони природи?
— Як людина намагається зберегти природу, видове різноманіття?
— Хто з вас був у зоопарку?
— Яких тварин ви там бачили?
— Як ви вважаєте, де краще живеться тваринам — у зоопарку чи в заповіднику? Чому?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 154–160).

Завантажити: Заповідні території та охорона природи Карпат і Кримських гір (4 клас. Природознавство) (Розмір: 22.3 KB, Завантажень: 146)
Back to top button