Закріплення знань про будову тексту. Складання тексту за початком і кінцівкою на основі ілюстрації (2 клас. Українська мова)
Тема: Закріплення знань про будову тексту. Складання тексту за початком і кінцівкою на основі ілюстрації
Мета: закріпити знання учнів про будову тексту, його складові частини; навчати спостерігати за роллю абзаців у тексті, переказувати діалогічний текст за особами; складати текст за початком і кінцівкою; розвивати мовлення учнів; виховувати почуття чесності, бажання допомагати літнім людям.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (с. 83, вправа 215)
— Прочитайте речення, в кінці яких стоїть знак питання.
— Прочитайте речення, в кінці яких стоїть знак оклику.
— Як можна перенести слова візьму, булькне?
— Чому в дідуся був сумний настрій? Які речення це пояснюють?
- Фронтальне опитування
— Що таке текст? З яких частин він складається?
— Як слід писати кожну частину тексту?
- Гра «Зроби висновок»
Учитель читає речення, а діти визначають, до якої частини тексту вони належать.
— Спробуйте за прочитаними частинами зробити висновок — про що йтиметься в тексті далі.
- Це побачив Василько. Він узяв пташку додому. Доглядав її і годував. Скоро крило зажило. (Це основна частина.)
— Придумайте зачин і кінцівку тексту.
- Улітку Оксанка з подружками часто ходила в ліс по гриби та ягоди. Одного разу… (Це зачин.)
— Як ви гадаєте, що було далі?
- Бабуся подякувала дітям і пригостила їх горішками. (Це кінцівка.)
— За що могла подякувати бабуся дітям?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжимо працювати над текстами. Поговоримо про роль абзаців у тексті. Будемо вчитися переказувати текст за особами; складати текст за початком і кінцівкою.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
- Виконання вправи 216 (с. 83)
1) Читання уривка казки вчителем, передача голосом розмови двох білочок та слів лисички.
2) Читання уривка казки учнями.
3) Робота над основною частиною тексту; читання за особами.
4) Переказування казки в особах.
— Доберіть до казки заголовок і початок.
— Чому лисичці вдалося перехитрити білочок?
— Який висновок повинні зробити для себе обидві білочки?
— Чого навчає ця казка?
5) Самостійна робота.
— Запишіть початок казки в зошити.
Зразок. Під великим старим горіхом сперечалися дві білочки.
- Розвиток мовлення. Складання тексту за початком і кінцівкою на основі ілюстрації (с.84, вправа 217)
— Прочитайте початок розповіді. Про що ви дізналися?
— Чи можна зрозуміти, про що йтиметься в тексті далі?
— Прочитайте кінцівку. Про що в ній ідеться?
— Яка частина тексту відсутня?
— Складіть її за малюнком на с. 87 підручника.
— Спишіть кінцівку розповіді.
— А як ви ставитеся до літніх людей?
- Фізкультхвилинка
- Робота з дидактичним матеріалом
— Прочитайте.
ОСІНЬ
Настала похмура осінь. Накрапає дрібний дощ. По небу повзуть темні хмари. Зникають мухи. Жуки ховаються під кору дерев. Вони засинають до весни. Природа готується до зустрічі зими.
— Це текст? Чому? (Складається з речень, речення пов’язані за змістом, є заголовок.)
— Скільки в ньому частин? (3) Як ви дізналися? (Кожна частина починається з нового рядка.)
— Як називається перша частина тексту? Зачитайте її.
— Як називається друга частина тексту? Зачитайте її.
— Зачитайте третю частину тексту. Як вона називається?
— Скільки абзаців? (Теж 3.)
— Запишіть перший абзац. Виконайте звуко-буквений аналіз слова дощ.
- Читання пам’ятки з таблиці
Пам’ятай!
Текст можна поділити на абзаци. Абзац включає одне або декілька речень. Ці речення зв’язані між собою за змістом. Абзаци також зв’язані між собою за змістом. Кожний абзац починається з нового рядка.
Цікаво знати!
Абзац ще називають червоним рядком. Є такий вислів: «Пишемо з червоного рядка». Чому рядок, з якого починається абзац, називають червоним, а не білим або синім? А ось чому. У давні часи книги переписували від руки. Перед писарем стояло дві чорнильниці. У одній чорнило — чорне, а в другій — червоне. Весь текст писали чорним чорнилом, а коли починали писати нову сторінку, міняли пензлика і малювали гарний візерунок першої літери червоним кольором. Червоний рядок — це означало гарний рядок.
Отже, абзац — це частина тексту від одного червоного рядка до іншого.
— Чи будь-яка частина тексту може починатися з абзацу? (Ні, тільки та, в якій є головна думка.)
- Виконання вправи 218 (с. 84-85)
— Відгадайте загадку. Хто це? (Кіт — кит)
— Прочитайте текст. Що цікавого ви дізналися з тексту?
Робота в парах
— Поставте одне одному запитання по тексту і дайте на них відповіді.
Каліграфічна хвилинка
п’я ся де п’ятдесят
— Спишіть назви чисел, які зустрілися в тексті. (Тридцять три, п’ятдесят, чотири)
Взаємоперевірка робіт.
V.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які відкриття ви зробили для себе на уроці? З яким настроєм завершуємо наш урок?
Діти піднімають розділові знаки:
? — не все зрозумів, потрібна допомога;
. — урок сподобався;
! — все зрозумів, було цікаво.
VІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 85, вправа 219 (1 -3 завдання — усно, 4— письмово).
Завантажити: Закріплення знань про будову тексту. Складання тексту за початком і кінцівкою на основі ілюстрації (2 клас. Українська мова) (Розмір: 23.2 KB, Завантажень: 70)