ГоловнеПерерва

Як говорити з учнями та ученицями про 8 Березня

Отже, в нас немає жодних сумнівів, що з учнями треба спілкуватись про святкування 8 Березня. Питання лише в тому, як це робити. Пропонуємо три шляхи залежно від того, наскільки підготовлена учнівська аудиторія.

 І. Просвітницький.
🔹 Необхідно озброїти учнів та учениць знаннями фактів, наведеними в попередньому тексті, тобто розповісти про 8 Березня як Міжнародний день боротьби за права жінок. Роз’яснювальну роботу варто проводити як серед дівчат, так і серед хлопців. Отже, розповідати про справжню історію цього свята, пояснювати, чому довгі роки його відзначали інакше і як саме. 

🔹 Знайомити учнівство з реальною статистикою гендерної нерівності в Україні та світі ― і так нагадувати про все ще кричущу актуальність цієї дати сьогодні. Ці дані в Україні періодично оприлюднює Держкомстат, а для тих, хто володіє англійською, стане в пригоді спеціальний статистичний сайт ООН .

🔹 Радимо пропагувати реальні досягнення жінок у різних сферах. Наприклад, підготуйте для учнів та учениць текст про Марину В’язовську ― математикиню, яка розв’язала задачу зі складеного в 1900 році списку «невирішених світових математичних задач».  Досягнень жінок у науці, мистецтві, бізнесі дуже багато, просто вони є не такими «розкрученими». Можете відвідати сайт Повага (povaha.org.ua), щоб знайти цікаві актуальні факти. 

🔹 Щоби краще розібратися в темі Міжнародного жіночого дня,  рекомендуємо прослухати разом зі старшокласниками другий епізод подкасту «Життя в серванті» «Тюльпани і шкарпетки», у якому медіаекспертка Олена Тараненко говорить про переосмислення дат 8 Березня і 23 лютого. Для того щоб заглибитись у протидію спотвореному радянському трактуванню свята, запропонуйте учням один із прийомів критичного мислення: прослухавши подкаст, вони мають скласти запитання до змісту почутого. Можна додати умови: усього запитань має бути 12, 4 з них ― починатись зі слова «Чому…», 4 ― зі слова «Що…», 4 ― зі слова «Як…». Ідеально було б проаналізувати створені запитання, відповісти на них, зустрівшись із учнями/-цями наживо, але навіть і без обговорення на основі запитань ви зможете побачити рівень усвідомлення теми 8 Березня.

 ІІ. Аналітичний.
🔹 Скористайтесь матеріалами проєкту ― і проведіть разом з учнями/-цями дослідження проблеми прав жінок. Одразу зазначимо, що пропонуємо вправи з історії, але провести їх можна і на уроці української мови (розгорнути дискусію), і на уроці мистецтва (проаналізувати візуальні джерела), а також під час години спілкування.

Практичне заняття 5 з історії України 10 класу. Перша вправа цього заняття «Сенсація: жінка ― офіцер» пропонує учням та ученицям на прикладі постаті воячки Олени Степанів розглянути поняття сексизму та упередженого ставлення до жінок-військових.

Урок 43 з історії України 9 класу. У вправі «Видимість жінок у ХІХ і ХХІ століттях: що змінилося?» пропонуємо пояснити учням та ученицям важливість емансипації та феміністичного руху, які з’явилися в ХІХ ст. і вплинули на сьогодення.

Урок 20 зі всесвітньої історії 9 класу та урок 9 з всесвітньої історії 10 класу розглядають одну й ту саму тему та є продовженням один одного. Вправа «Аналізуємо суфражистський рух» допоможе розкрити питання емансипації жінок (суфражизм) та методи впливу антифеміністської пропаганди на населення. А вправа «Жіноче виборче право» допоможе краще зрозуміти, як британським жінкам удалося досягти ухвалення закону про їхні виборчі права, як саме цьому посприяв суфражистський рух і які політичні та соціальні процеси вплинули на поступову зміну ролі жінки в суспільстві.

Урок 58 з української мови 9 клас. Виконуючи другу вправу, клас дізнається про журналістку громадського телебачення Анастасію Станко, яка 2019 року здобула американську нагороду «За відвагу в журналістиці» від International Women’s Media Foundation. Її історія надихає, а її промова під час нагородження у Вашингтоні є класичним сторітелінгом. Запропонуйте учням після ознайомлення з промовою підготувати до журналістки 10 найцікавіших запитань, які вони б хотіли поставити їй, а також аргументувати, чому ці запитання важливі.

ІІІ. Творчий.
Якщо ваші учні й учениці пройшли два попередні етапи, тоді вони готові інтерпретувати отримані знання.  

🔹 Упевнені, що учні та учениці й самі запропонують чимало своїх прикладів жінок в юриспруденції, науках, служінні у війську, політиці, письменництві чи бізнесі. Поруч із нами багато талановитих жінок, які гідні творчого представлення. Створіть спільну гугл-презентацію, де кожен/-а оформить свій слайд-повідомлення про успішну жінку. Спонукайте дітей до поширення такої собі антилистівки, де, замість милих квітів, буде красуватись обличчя жінки, яка виборола своє право на розвиток, ― і тоді вийде проєкт «Ця успішна жінка вітає тебе з Міжнародним жіночим днем!».


🔹 Можна спиратись на історії життя сильних та цілеспрямованих героїнь художніх фільмів, які встали на захист своїх інтересів та боролися за справедливість. Запропонуйте переглянути стрічку на цю тему, наприклад «Маленькі жінки» (2019, 12+) або «За статевою ознакою» (2018, 12+). І тоді учні й учениці зможуть поділитись думками щодо свята шляхом обговорення змісту,    створення постерів або плакатів.  

Звичайно, в одному випуску не можна вмістити всіх способів, як поговорити з учнями/-цями про це свято. Головне, що, на нашу думку, мають «винести» учні й учениці з наших розмов, ― це усвідомлення: 8 Березня ― це Міжнародний день боротьби за права жінок. Водночас,  боротьба за рівність та збереження спадщини жінок, які відстоювали свої права, має відбуватись і в інші 364 дні року.

Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»

Back to top button