ГоловнеНова українська школа (НУШ)

Виховуємо лідера: як допомогти школяреві розвинути його лідерські навички й навчити його працювати в команді?

Освіта в Новій українській школі ґрунтується на розвитку ключових компетентностей. Лідерство та вміння працювати в команді – не останні з них. Як виявити та розвинути лідерські якості у дитини? Чи може лідер бути командним гравцем? Відповіді шукали журналісти Проєкту “Навчаємось разом: дружня школа”.Початкова школа-Шкільне життя

Про дітей-лідерів  ми говорили з Богданою Оліферчук  — психологинею, консультанткою за методом когнітивно-поведінкової терапії та спеціалісткою з дитячої психології.

Хто такий лідер?

Лідер – в перекладі з англійської “той, хто вказує шлях”. Психологи помічають, що люди з лідерськими якостями найчастіше активні, ініціативні, добре ладнають з іншими, вміють брати на себе відповідальність, наполегливі, організовані та здатні контролювати свою поведінку, бажання та емоції.

Звісно, лідером стає не кожен, тому непотрібно нав’язувати дитині якусь конкретну манеру поведінки, краще виховувати та розвивати її власні особисті якості та не нав’язувати стереотипи.

Як дитина-лідер проявляється у колективі?

Лідерські якості проявляються ще в дитинстві:  наприклад, дитина здатна з легкістю привернути увагу довколишніх та швидко знайти з ними спільну мову, придумати цікаву гру та залучити до неї інших.

Психологиня Богдана Оліферчук зазначає: “Є два варіанти прояву лідерських якостей у дитини. Перший: дитина хоче бути лідером – це є в її характері. Вона хоче привертати увагу та демонструватиме свою присутність будь-якими можливими способами: буде перша відповідати, проявляти ініціативу, брати участь у різних конкурсах та проєктах. Зазвичай діти-лідери у школі стають відмінниками, хоча не завжди.”

Діти з лідерськими якостями не прагнуть вступати в конфлікти та завжди готові взяти відповідальність за власні дії. Вони вміють грамотно планувати власний день і майбутнє, відразу прораховують можливий розвиток подій. Малюки самостійно вигадують ігри тощо.

“Інший момент – дитина є лідером, – продовжує пані Богдана. – Усвідомлюючи це, вона навчається у стосунках з дорослими, виховує в собі зрілі лідерські якості, будує стратегію взаємодії з групою дітей. Усвідомлюючи відповідальність, може природно згуртувати навколо себе інших школярів.”

Лідери завжди виявляють власну допитливість, прагнуть дізнатися щось нове й обожнюють спостерігати за довколишніми дітьми, аналізувати їхню поведінку в різних ситуаціях.

Як навчити дитину з лідерськими якостями працювати у колективі?

 Дитину-лідера важливо навчати поваги,  налаштувати на те, що кожен має право проявляти власні якості. Адже знецінюючи інших,, дитина неодмінно отримає  агресію та знецінення у відповідь.

“На мою думку, дитина-лідер – це зріла особистість, людина, яка обрала вести за собою інших, тому їй варто навчитися чути кожного. Тут важлива відповідальність. Це не лише про те, щоб чути себе, а й про те, щоб чути кожного учасника групи”, – каже психологиня.

Як екологічно розвинути у дитини лідерські якості?

“Я б не робила акцент, що дитину варто спеціально навчати цього. Важливо виховувати її зрілою особистістю, яка буде поважати думку кожної людини навіть, якщо не розділяє її. Вона може її прийняти та розглянути. Якщо вона не подобається – правильно на неї відредагувати та відповісти”, – наголошує Богдана Оліферчук.

Діти, які здатні чути та толерувати думки інших, знаходити рішення в конфліктних ситуаціях, можуть у майбутньому сформувати більш свідоме суспільство.

Чимало залежить від стосунків між батьками та дітьми

“Коли батьки критикують та порівнюють дитину, вона може зневіритися у собі. Тоді в майбутньому може виникнути потреба проявляти фальшиві лідерські якості та робити все лише для того, аби її побачили й почули”, – коментує психологиня.

У взаємній повазі з батьками та однолітками формується толерантність та повага до думки інших людей.

“Часто батьки вчать дітей поважати їх безумовно, забороняють грубити, сваритися, але й самі порушують ці правила. Діти для них апріорі повинні бути слухняними, батьки ж, своєю чергою, можуть їх критикувати й ображати. Тут важливо розуміти, що кожна людина, попри вік та статус, має право бути почутою та вислуханою. Тому важливо розвивати у школяра впевненість та самоповагу”, – каже Богдана Оліферчук.

Сформувати здоровий стрижень особистості дозволяє і почуття власної цінності – по праву життя, а не завдяки заслугам. Її можна розвивати  у стосунках з батьками, а також звернувшись до дитячого психолога чи психотерапевта.

Анастасія Камінська, журналістка Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа»

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Його зміст є виключною відповідальністю партнера і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії.

НУШ-Шкільне життя

Back to top button