Тема: Яким було повсякденне життя римлян (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: сформувати уявлення про місто Рим та його мешканців, їхні життя і побут, традиції та систему освіти й виховання; дати характеристику відомим римським спорудам та пам’ятникам; розвивати вміння порівнювати історичну інформацію.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття: «інсули», «домус», «клоака», «туніка», «тога», «терми», «педа-гог», «форум», «матрона», «патер», «граматика», «луду», «ритор».

Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  • описувати пам’ятки давньоримської архітектури, побут і повсякденне життя в імператорському Римі, заняття, побут;
  • оцінювати внесок Римської цивілізації в історію людства;
  • порівнювати історичну інформацію.

Хід уроку
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань
Історичний диктант.

1) Яке почесне ім’я сенат присвоїв Октавіану? (Август)
2) Як називається перший період Римської імперії? (Принципат)
3) Що створив Октавіан для своєї охорони? (Преторіанську гвардію)
4) Як називали правителя східних провінцій? (Прокуратор)
5) Засновником якої династії був Октавіан Август? (Юліів-Клавдіів)
6) Ім’я якого імператора утворилося від назви взуття? (Калігула)
7) Засновником якої династії став Віспасіан? (Флавіїв)
8) Хто став першим імператором династії Антонінів? (Нерва)
9) За правління якого імператора була приєднана Дакія? (Траяна)
10) Правління якої династії називають «золотим століттям» Римської держави? (Антонінів)

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

«Асоціативний кущ»

  • Що б ви хотіли дізнатися про повсякденне життя римлян?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Працюємо по групах
Поділити клас на 4 групи. Прочитати текст підручника  і скласти міні-розповідь.

  • 1­-а група. Місто Рим у часи імперії
  • 2­-а група. Будівництво у Стародавньому Римі
  • 3-­я група. Особливості повсякденного життя римлян
  • 4-­а група. Розваги мешканців Риму

Працюємо з поняттями

Лудус — початкова школа в Давньому Римі.
Граматика — середня школа в Давньому Римі.
Ритор — вчитель красномовства.
Клоака — каналізація.
Патер — голова римської родини.
Матрона — заміжня жінка, мати сімейства.
Форум — центральна площа.
Терми — лазні, якими користувався міський плебс.

Поняття необхідно записати в зошити.

Додаткова інформація

  1. «Вічне місто»

На початку II ст. до н. е. Рим із невеличкого поселення землеробів перетворився на одне з найбільших міст стародавнього світу. «Вічне місто», як називають Рим, розташоване на берегах річки Тибр на семи пагорбах. Основними з них є Капітолій, Палатин, Квірінал. На вершині Капітолійського пагорба височів храм Юпітера. На Палатині стояли палаци римських імператорів. Між цими трьома пагорбами простягалася центральна площа Риму — форум Романум. По обидва боки форуму в різні часи було збудовано храми, присвячені богам, і громадські будівлі — базиліки. У приміщеннях базилік відбувалися судові засідання, укладалися торговельні договори. На форумі в різні часи встановлювали пам’ятники й скульптури. Форум був місцем народних зборів, тому тут височіла трибуна для виступів ораторів та оголошення державних указів. Із боку Капітолійського пагорба до площі підступав будинок державного сховища документів — Табуларій. Це — найдавніша споруда Риму, яка збереглася до наших часів. Трохи нижче на схилі розташовувалися храми Конкордії (Злагоди) та Веспасіана, зведені за доби імперії. На північно-західному боці форуму в II ст. до н. е. побудована базиліка консула Емілія (базиліки мали ім’я політичного або державного діяча, з ініціативи якого їх будували). Поряд із нею розміщувався будинок сенату. На протилежному боці форуму розміщувалися базиліка Юлія Цезаря, збудована у І ст. до н. е., та храми, присвячені богам.

Через форум пролягала Священна дорога, яка поєднувала Палатинський пагорб з Капітолієм. На цій дорозі було споруджено тріумфальну арку на честь взяття Тітом Єрусалима.

У зв’язку зі зростанням кількості населення між Капітолієм і Квіріналом збудували додаткові форуми. На найбільшому з них — форумі Траяна — на одній лінії розташовувалися квадратний двір із кінною статуєю імператора і найбільша римська базиліка Ульпія. Найбільші громадські споруди Риму — цирки, стадіони, амфітеатри — будували на околицях міста.

Із-за меж міста тяглися акведуки, що забезпечували його водою. Життєдайна волога подавалася до 400 фонтанів, які використовувалися також як колодязі.

У період найвищого розквіту в місті Рим проживало близько 1 млн осіб. Щоб розв’язати транспортну проблему перенаселеного міста, Юлій Цезар заборонив громадянам користуватися власними візками. Заможних громадян носили на ношах або вони пересувалися на громадському «таксі», яке мало спеціальний лічильник для оплати.

  1. Римська громада

Структура римського суспільства була складною. Воно поділялося на патриціїв і плебеїв, на вільних і невільників. Вільні ще поділялися на квіринів, латинів, перегринів і вільновідпущеників. Квірини мали право власності на землю, укладання угод, голосу в народних зборах і право обіймати державні посади. Латини мали обмежені права. Перегрини — іноземці — були безправними, але із часом могли одежати права, якщо їх під патронат (опіку) брали квірини. Вільновідпущеники хоч і вважалися римськими громадянами, але мали тільки право укладати торговельні угоди.

Невільники-раби також поділялися на групи. Найгіршим було становище тих, кого взяли в полон зі зброєю в руках.

Рабам дозволяли брати участь у релігійних ритуалах. Існувала традиція відпускання рабів на волю.

  1. Повсякденне життя римлян

День у римлян розпочинався о третій (за нашим часом о дев’ятій) годині ранку. Римлянин снідав хлібом і вином, інколи сиром і медом. Потім ішов у своїх справах: до суду чи сенату. Багатий громадянин приймав бідних, роздавав їм їжу і гроші, сподіваючись, що його підтримають під час виборів. Обідали холодними та гарячими стравами, рибою, хлібом, вином. Після обіду розпочиналася сієста — час відпочинку. Робота всіх установ припинялася. Зачинялися храми, купецькі крамниці. Винятком були лише засідання сенату й суду, народні збори. Інколи раби також продовжували роботу в полі. Після сієсти римляни займалися спортом, ішли до терм, тренувалися на Марсовому полі. Потім вони вечеряли.

Улюбленими розвагами римлян були бої гладіаторів і перегони на колісницях. Десятки тисяч римлян збиралися до амфітеатру, щоб побачити, як гладіатори, звезені з різних провінцій, вбивали один одного чи боролися з хижими звірами — левами, ведмедями, биками. Інколи гладіаторські бої тривали по півроку. Долю переможеного гладіатора вирішували самі глядачі. Великий палець, що показував униз, означав смерть, піднятий угору — життя. Вигравши багато боїв, раб- гладіатор міг дістати волю.

Мешкали римляни залежно від статку або в інсулі (багатоповерховий багатоквартирний будинок), або в палаці, або в атріумі.

Атріум — дім заможного римлянина, який мав внутрішній двір, оточений із чотирьох боків критою колонадою (перестиль). У перестилі серед квітів і фонтанів сім’я проводила свій вільний час. Складовою дому були бібліотека та ойкос — велика зала для прийомів. У такому будинку із часом підлогу почали покривати мармуровою плиткою, а потім і мозаїкою. Стіни розписували фресками. Стелю прикрашали золотом і слоновою кісткою. Змінювалося й умеблювання кімнат: замість старих дубових меблів з’явилися меблі з деревини цінних порід, що завозилася зі Сходу. Разом із предметами побуту заможні римляни запозичували з Греції та країн Сходу також моду і звичаї. Дім оточували мурами. Зовні на стіні висів дзвіночок, який сповіщав господарям про прихід відвідувачів. На порозі мозаїкою було викладене слово «savle» — «будь здоровий», а інколи — мозаїчне зображення собаки.

Для обігрівання будинків римляни використовували водяне й парове опалення, яке підігрівало підлогу.
V.Закріплення знань учнів
Вставте пропущені слова.

Центром Римської держави було місто … (Рим). Країна розташована на півострові … (Пелопоннес), там, де тече річка … (Тибр). Місто Рим стоїть на … (семи) пагорбах, у центрі міста розташований майдан … (Форум). Від центрального майдану в усі боки розходилися вулиці. На початку вулиць стояли … (Тріумфальні арки), які розповідали про перемоги римлян. По всьому Римі були встановлені … (колони), присвячені видатним імператорам чи їх перемогам. Із гір до Риму тяглися водогони — … (акведуки), які доставляли воду в громадські лазні — … (терми). Неподалік від Марсового поля розташовувався храм усіх богів — … (Пантеон). Найбільшою спорудою був … (Колізей).

Історичний диктант
1) Як називався центральний майдан Риму? (Форум)
2) На скількох пагорбах розкинувся Рим? (На сьомі)
3) Як називався водогін? (Акведук)
4) Як називалася підземна каналізація Рима? (Клоака)
5) Що будували на честь переможців-римлян, частіше на початку вулиць? (Тріумфальні арки)
6) Як називався основний одяг римлян? (Туніка)
7) Що носили заможні римляни поверх туніки? (Тогу)
8) Як називалися громадські лазні? (Терми)
9) Що називалося в Римі граматикою? (Середня школа)
10) Як називали раба, який супроводжував учня до вчителя? (Педагог)

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал §51

Конспекти уроків історії на сайті “Шкільне життя”

Завантажити: Тема: Яким було повсякденне життя римлян (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 20.5 KB, Завантажень: 960)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*