Тема: Як за елліністичної доби розвивалась культура (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: познайомити учнів із внеском народів країн Східного Середземномор’я у світову культуру; розвивати навички роботи з історичними текстами, використання додаткової літератури, виступу перед аудиторією; засвоєння понять: «Мусейон», «Колос Родоський», «Фароський маяк».
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття: Мусейон, Колос Родоський, Фароський маяк.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «музей», «пергамент»;
  • описувати пам’ятки елліністичної цивілізації, повсякденне і духовне життя в Александрії;
  • оцінює внесок елліністичної цивілізації в історію людства.

Хід уроку

І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань
Історична розминка

1) Як називається примусове об’єднання давньогрецької та давньосхідної цивілізацій в єдину систему держав? (Еллінізм)
2) Хто керував частинами держави Александра Македонського? (Діадохи)
3) Яка династія почала правити Єгиптом? (Птолемеїв)
4) Яка держава утворилася з більшої частини земель Александра Македонського? (Держава Селевкідів)
5) Яке місто було столицею елліністичного Єгипту? (Александрія)

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

І за життя Александра, і після його смерті на Сході були засновані сотні нових міст. Крім місцевих жителів у них селилися десятки тисяч колоністів із Греції та Македонії. Життя міст було влаштовано за грецьким зразком. Народні збори обирали міські ради й посадових осіб, видавали міські закони. У нових містах будували гімнасії й театри, іподроми й стадіони. Хоча міста й самі керували своїм життям, вони визнавали верховну владу царів, підкорялися їм і платили податки.

У Єгипті й Вавилонії, Фінікії й Середній Азії поширилася грецька релігія. Усюди в імперії зводили храми Зевсу, Афіні, Аполлону та іншим олімпійським богам. Релігії настільки перемішалися, що одна людина молилася й приносила жертви одночасно Осірісу й Посейдону, Мардуку й Артеміді.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Своєрідність архітектури, скульптури та мистецтва доби еллінізму

Скласти план та переказати відповідний текст підручника.

Дати відповідь на питання:

  • У чому полягали особливості архітектури, скульптури і мистецтва еллінізму?

Робота в групах

Прочитати описи шостого і сьомого чудес світу і складіть невелику розповідь. Під час опису бажано використовувати ілюстрації із зображенням Колоса Родоського та маяка на острові Фарос.

Чудо шосте. Колос Родоський

Острів Родос лежить серед безкрайнього моря. Тут стоїть Колос, створений за подобою Геліоса, променистого бога сонця. Статуя була, за повідомленнями деяких античних авторів, 30 чи 40 метрів заввишки. Колос Родоський був заважкий навіть для самої землі. Вона – бо витримала його на собі всього близько п’ятдесяти років. А тоді повалила. «Навіть лежачи, був він щe чудом світу», — писав Пліній.

Творцем родоського Колоса був Харес Ліндський. Над своєю статуєю Харес працював 12 років. Споруджений Колос був 281 р. до н. е., а звалився під час землетрусу 225 р. до н. е.

Чудо сьоме. Маяк на острові Фарос

А маяк на острові Фарос поблизу Александрії збудував кнідський архітектор Сострат.

Фарос — це малий видовжений острів, розташований поблизу берега, який захищає гавань, що має два входи. Найдальший виступ острова утворює скелю, оточену морем. На тій скелі стоїть гідна подиву багатоповерхова вежа, збудована з білого каменю, яка зветься так само, як і острів. Збудував її Сострат, царів приятель, щоб сприяти безпечному руху мореплавців, як про це сказано в написі: «Сострат із Кніда, син Дексіфана, богам, які охороняють мореплавців». Бо берег з обох боків не має пристані, і він до того ж низький, оточений скелями та мілинами; тому тут потрібний високий знак, який видно було б з моря, щоб мореплавці легко могли знайти вхід у гавань».

Маяк той од землі до вершини мав 180 метрів. Вежа у 180 метрів, що височить на скелі посеред морських хвиль, повинна була викликати подив античного світу. Вона викликала б подив навіть і в наші дні.

Ця споруда мала форму квадрата, сторони якого дорівнювали 180–190 метрів. На цій основі, вочевидь, стояв великий одноповерховий палац з чотирма наріжними вежами. Маяк був збудований приблизно 300–280 рр. до н. е. Маяк декілька разів зазнавав руйнувань внаслідок землетрусів. Землетрус 1326 р. зруйнував його остаточно.

Робота з таблицею «Досягнення науки й філософії за доби еллінізму»

Ім’я ученого Чим уславився
Евклід Створив дев’ятитомну працю «Елементи».   Її перші чотири книги присвятив геометрії, а п’яту й шосту — основам алгебри  Також займався оптикою й астрономією  Одне з відкритих сузірь назвав «Волосся Берніки» на честь дружини Птолемея ІІІ.
Архімед Уславився дослідженнями в математиці та техніці  Уперше виклав теорію важеля («Дайте мені точку опори, і я переверну світ»).  Головною заслугою Архімеда вважається те, що він установив зв’язок між математикою і механікою.  Винайшов модель небесної сфери, яка рухалася за допомогою, ймовірно, якогось пневматичного механізму.
Ератосфен Був засновником географії як науки, котра займалася не лише описами місцевості, а й Землі в цілому.  Вважав, що Земля має кулеподібну форму.  Одним із перших упорядкував тогочасну хронологію, оскільки на той час єдиного літочислення не існувало і кожен грецький поліс мав власну систему датування історичних подій.
Епікур Видатний філософ, послідовник Демокрита та його атомістичної теорії.  Вважав, що людина досягне щастя, якщо зрозуміє закони Космосу, усвідомить своє місце у ньому, не буде заспокоювати себе вигадками та ілюзіями, сприйматиме спокійно неминучість смерті.  Завдяки цьому вона досягне спокою, душевної рівноваги і зможе розумно насолоджуватися життям.
Аристарх Самосський У результаті тривалих спостережень за Сонцем уперше в астрономії сформулював геліоцентричне вчення, за яким Сонце перебуває у центрі Всесвіту і є нерухомим небесним тілом, навколо якого обертаються всі планети, серед яких і Земля, що у свою чергу обертається навколо своєї осі.

V. Закріплення знань учнів

Перевірте засвоєне на уроці

  1. Яку культуру називають елліністичною?
  2. Якими пам’ятками уславились Александрія та Пергам?
  3. Що таке пергамент?
  4. Які зміни відбулися в грецькому мистецтві часів еллінізму порівняно з V ст. до н.е. ?
  5. Уявіть, що вам довелося побувати в Александрії Єгипетській. Складіть розповідь — опис цього міста. Використайте текст підручника й ілюстрації. З яким містом стародавності його можна порівняти?
  6. Закінчіть речення: «Особливості елліністичної культури полягають у тім, що…. Видатні її пам’ятки —. Мені найбільш запам’ятався…, тому що …».

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал § 41

Конспекти уроків історії на сайті “Шкільне життя”

Завантажити: Тема: Як за елліністичної доби розвивалась культура (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 18.4 KB, Завантажень: 1024)
Мета: познайомити учнів із внеском народів країн Східного Середземномор’я у світову культуру; розвивати навички роботи з історичними текстами, використання додаткової літератури, виступу перед аудиторією; засвоєння понять: «Мусейон», «Колос Родоський», «Фароський маяк». Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність. Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь. Основні поняття: Мусейон, Колос Родоський, Фароський маяк. Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «музей», «пергамент»; описувати пам’ятки елліністичної цивілізації, повсякденне і духовне життя в Александрії; оцінює внесок елліністичної цивілізації в…

Оцінити

0

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*