Тема: Як виник Рим (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: з’ясувати особливості природних умов Італії, вдосконалювати навички роботи з історичною картою, історичними документами, роботи в групі, засвоїти нові поняття: «патриції», «плебеї», «форум», «фамілія», «сенат». Розкрити особливості початкового етапу розвитку римської держави; розглянути заняття населення Італії; розвивати вміння порівнювати історичну інформацію.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття: «патриції», «плебеї», «сенат»
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  • називати хронологічні межі заснування Рима;
  • показувати на карті Апеннінський півострів, Рим;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «патриції», «плебеї», «сенат»;
  • порівнювати становище патриціїв та плебеїв;

Хід уроку

І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань
Використовуючи метод «Мозкового штурму», спираючись на знання, яких набули учні попередньо на уроках історії та географії, учні дають характеристику географічному положенню і природно‑кліматичним умовам Італії.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
Тема уроку записана на дошці. План вивчення нового матеріалу попередньо записаний на дошці, але записи закриті. Учитель сприяє самостійному цілепокладанню учнів, використовуючи внутрішньокурсові аналогії.

Завдання учням
Спираючись на досвід вивчення історії інших країн стародавнього світу, складіть план вивчення нового матеріалу. Запишіть його у зошити.

Учитель просить назвати пункти плану, які пропонуються учнями для розгляду на уроці, і записує їх на дошці. Відкриває власний варіант плану вивчення нового матеріалу і пропонує дітям порівняти їх. Пропонує сформулювати завдання уроку. Пропозиції учнів записуються на дошці і зберігаються до кінця уроку, що дасть їм можливість зробити висновок про те, чи було досягнуто поставленої на початку уроку мети.

ІV. Вивчення нового матеріалу
Природно-кліматичні умови Італії і заняття її мешканців

Клімат на Апеннінському півострові м’який і теплий, від холодних північних вітрів його захищають гори Альпи.

Уздовж усього півострова простягаються Апеннінські гори.  Вони невисокі, а їхні схили вкриті лісами.

Родючість ґрунтів відрізняється залежно від місцевості.  Особливо родючими були чорноземи в долинах річок По, Тібр та Арно.

Покладів корисних копалин було небагато: в Альпійських горах видобували мідь та золото, у середній частині півострова — мідь, олово, залізо, срібло.  У дельті Тибру видобували сіль.

Моря, які омивали Апеннінський півострів, були багаті рибою.  Проте море­плавство ускладнювалося тим, що зручні бухти були лише на півдні.

У долинах великих річок розвивалося землеробство  Вирощували просо, ячмінь, пшеницю, розводили виноград і оливки.

На півдні півострова, де було багато прекрасних пасовиськ, займалися тваринництвом

Заповніть порівняльну таблицю «Греція та Рим»

Питання дляпорівнянняГреціяІталія
Півострів, на якому знаходятьсяБалканський півострів, південь ЄвропиАпеннінський півострів, південь Європи
Якими морями  омиваютьсяЕгейське, Іонічне, КритськеАдріатичне, Тірренське, Іонічне, Середземне
КліматВлітку — спека; клімат  теплийТеплий, м’який клімат, багато дощів
Рельєф: гори, ріки, рівнини  тощо.Північна Греція — гірська країна.   Середня Греція — рівнина, з широкими долинами.  Південна Греція — кам’яниста.  Неширокі річки. З півночі Греція  захищена  горамиРівнинна країна, вкрита густими лісами, широкими луками. З півночі захищена горами Альпами, а зі сходу – довгим хребтом Апеннінських гір. Річки Тибр, По, Макра, Рубікон тощо
ОстровиВелика кількість островів. Найбільший – Крит.Островів мало. Сицилія, Сардинія та Корсика
Особливості прибережної смугиУзбережжя створює безліч заток, бухт, проток, зручних для стоянок кораблівПрибережна смуга пряма, немає місць для облаштування морських стоянок
Корисні копалиниЗалізо, мідь, срібло,  глинаЗалізо, срібло, олово, мармур, глина. В Альпах багато міді та золота

Робота з історичним джерелом
Учні опрацьовують зміст легенди про Ромула і Рема та про заснування Рима та дають відповіді на запитання.

  1. У якому столітті було засновано місто Рим?
  2. Підрахуйте, скільки років відділяють нас від дати заснування Рима.
  3. Хто вважається засновником Рима?
  4. Хто, згідно з давньоримською легендою, вважається матір’ю Ромула?
  5. На Капітолійському пагорбі у Римі встановлена статуя вовчиці. На згадку про які події було встановлено цю статую?

Царська доба в історії Стародавнього Риму 
Самостійна робота: учні опрацьовують відповідний пункт підручника та дають відповідь на питання:

  • Які повноваження мали цар, сенаті народні збори?

Додатковий матеріал
Заснування міста Рим (сучасний текст)

Коли Рем і Ромул виросли, то одразу стало видно їх царське походження. Вони займалися гімнастикою, билися з розбійниками, захищали бідних. Дізнавшись про таємницю свого походження, Ромул і Рем захопили Альба‑Лонгу, вбили Амулія і повернули престол своєму дідусеві. Невдовзі брати посварилися, бо обидва хотіли назвати місто на свою честь, і Ромул у гніві вбив Рема. А згодом заснував місто і назвав його Римом, латиною — «Рома», і став його першим царем.

Вважається, що Рим був заснований у 753 р. до н. е. Ромул, прагнучи збільшити свій народ, приймав усіх прибульців: жебраків, розбійників, рабів‑втікачів. Місто розросталося, але у його перших жителів не було дружин, оскільки навколишні племена, зневажаючи їхнім походженням, не віддавали за них своїх дочок. Тоді римляни пішли на хитрість — вони викрали дочок у своїх найближчих сусідів — племені сабинян. Із здобутими таким чином дружинами римляни поводилися дуже шанобливо, так, що невдовзі завоювали їх любов. Але батьки та брати сабинянок пішли на римлян війною. Одного разу під час битви на полі бою з’явилися заплакані жінки і кинулися в гущавину битви. Обіймаючи родичів і чоловіків, протягуючи їм дітей, що народилися, вони зупинили битву й примирили воїнів. Після цього багато сабинянських родин переселилися до Рима та увійшли до складу римського народу.

Місто Рим стояло на семи пагорбах, які підносилися на південному березі Тібру. Рим починався з Капітолію, тут були побудовані перші укріплення й оселилися перші римляни. Цей пагорб став з часом найбільш шанованим місцем міста. Тут селилися знатні й багаті люди. Авентін був заселений пізніше за Палантин, і селилися на ньому переважно люди прості. Капітолій, найвищий з римських пагорбів, мав дві вершини: на одній з них підносився замок‑кремль, на іншій — головний храм міста, присвячений богу Юпітеру.

Плутарх. Життєпис Ромула

Поховавши Рема, Ромул заходився будувати місто. Він запросив з Етрурії чоловіків, які в усіх подробицях навчили його потрібних обрядів, настанов і правил. На нинішній площі для народних зборів вирили круглу яму і поклали до неї усе те, що люди визнавали для себе корисним, а потім кожний кинув туди жменю землі, принесеної з тих країв, звідки він прийшов, і всю цю землю перемішали. Звідси, ніби з центру, немов описуючи коло, провели межу міста. Вклавши в плуг мідний сошник, вони запрягли разом бика і корову, засновник сам пропахав глибоку борозну за визначеною межею. Цією лінією позначили контури стіни. Там же, де намагалися влаштувати ворота, сошник витягували з його кубла, плуг  підводили над землею, і борозна уривалася. Тому вся стіна вважається священною, окрім воріт. Заснування Рима римляни святкують, називаючи цей день днем народження вітчизни.

Заклавши основу міста, Ромул розділив усіх, хто міг служити у війську, на загони. Кожний загін складався з 3 тис. піхотинців і 300 вершників і називався легіоном. Сто кращих громадян Ромул призначив радниками і назвав їх патриціями, а їх збір — сенатом, що означає «рада старійшин».

Тіт Лівії. Історія Рима, кн. 1 Закони Ромула

Віддавши належне богам, Ромул скликав натовп на збори і дав йому закони: нічим, окрім законів, він не міг згуртувати його в єдиний народ. Розуміючи, що для неотесаного люду закони його будуть святі лише тоді, коли він зовнішніми ознаками влади викликатиме пошану до себе, Ромул завів 12 лікторів. Інші вважають, що кількість ця відповідає кількості птахів, що проголосили царську владу, для мене ж переконливі думки тих, хто вважає, що цей рід прислужників, і саме їхня кількість походять від сусідів етрусків, у яких також були запозичені і курульне крісло, і облямована пурпуром тога. Місто тим часом зростало, охоплюючи укріпленнями все нові місця. А тому, щоб величезне місто не спорожніло, Ромул скористався старою хитрістю засновників міст і відкрив притулок в тому місці, що тепер обгороджено, — ліворуч від спуску, між двома гаями. Туди від сусідніх народів збіглися всі ті, що прагнули змін, — вільні й раби без розбору, і так була закладена основа великої потужності. Незабаром Ромул додав до сили мудрість і створив сенат, вибравши сто старійшин, з яких потім можна було обирати у «батьки». «Батьками» їх прозвали, зрозуміло, через надану честь, а їх нащадки дістали ім’я патриціїв.

Організація та управління римським суспільством (сучасний текст)

З часів Ромула римський цар був полководцем, суддею і головним жерцем міста. Царя постійно супроводжували охоронці‑ліктори, з різками та сокирами, готові за царським словом стратити або випороти громадянина, що завинив. Влада царя називалася імперією і мала важливу особливість — цар не міг призначити спадкоємця, нового правителя обирав народ.

Зі складу своєї дружини Ромул відібрав сто чоловік благородного походження, дав їм великі земельні володіння та призначив своїми радниками. Царська рада називалася сенатом, що в перекладі означає «рада старійшин». Члени царської ради почали називатися сенаторами і «батьками». Латинською «батько» — «патер», діти й нащадки сенаторів іменувалися патриціями. Всі царі призначали в сенат тільки патриціїв. Простий народ називався плебсом, а кожна незнатна людина — плебеєм. Всі римські громадяни називалися загальним ім’ям — квіріти.

Правління царів (сучасний текст)

Римських царів було рівно стільки ж, скільки пагорбів, — сім. Перший цар Ромул заснував місто, інші шість звеличили та упорядкували місто. Це були — Нума Помпілій, Тулл Гостілій, Анк Марций, Тарквіній Стародавній, Сервій Туллій і останній — Тарквіній Гордий. Владу він захопив шляхом лиходійства: вбив старезного Сервія, а потім перебив багато сенаторів і почав правити — не обраний народом і не затверджений сенатом. Плебеїв він примушував важко працювати, а патриціїв вбивав, побоюючись за свою владу.

Народ обурився і вигнав всю сім’ю Тарквініїв з міста. Це сталося у 510 р. до н. е. — тоді ж, коли припинилася тиранія в Афінах.
V. Закріплення знань учнів
Вставте пропущені слова

Італія розташована на … (Апеннінському) півострові й в перекладі означає «країна … (телят)». Від Європи Італію відділяють гори … (Альпи), омивають її моря — … (Іонічне, Тірренське та Адріатичне), поряд розташовані великі острови — (Сицилія, Корсика, Сардинія). На півночі Італії тече найбільша річка — … (По). Уздовж усього півострова тягнуться невеликі гори — … (Апенніни).

Зробіть підрахунки

1) Скільки часу минуло від легендарного заснування міста Рим до наших днів?
2) Що було раніше — початок Олімпійських ігор чи заснування міста Рим, на скільки раніше?
Історичний диктант
1) На якому півострові розташована Італія? (На Апеннінському півострові)
2) Що в перекладі означає слово «Італія»? («Країна телят» )
3) Які гори відділяють Італію від Європи? (Альпи)
4) Які річки течуть в Італії? (По, Рубікон, Тибр)
5) Які острови розташовані поряд з Італією? (Сицилія, Сардинія, Корсика)
6) Коли виникло місто Рим? (У 753 році до н. е.)
7) Хто був легендарним засновником міста Рим? (Ромул)
8) Який символ міста Рим? (Вовчиця)
9) На яких пагорбах виник Рим? (Капітолій, Палатін)
10) Як називали центральний майдан Риму? (Форум)

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал § 43

Конспекти уроків історії на сайті “Шкільне життя”

Завантажити: Тема: Як виник Рим (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 22.9 KB, Завантажень: 1277)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*