Тема: Виражальність та зображальність образів (Музичне мистецтво. 7 клас)

Мета  уроку :
Навчальна : різновиди  музичних образів та  форми  їх втілення, ліричні  образи ;
– виражальні  та  зображальні  можливості музики ;
–  творчість К.Сен – Санса ;
–  визначення понять музичний  образ, сюїта.
Виховна : Виховувати  любов до класичної музики, рідного народу;
– Виховувати здатність  співпереживати зміст розучених пісень та почутих музичних творів.
Розвиваючі: Розвиток  вокально – хорових  навичок.

Корекційні завдання : корекція та розвиток музичного слуху та почуття ритму.

  • корекція фонематичної і музичної пам’яті, уваги.
  • корекція музичного слуху.
  • корекційний розвиток особистості дитини із ЗПР.

Наочні  посібники: портрет К.Сен – Санса , Г. М. Макаренко «Музичне  мистецтво» 7 клас.

Музичний  матеріал:  К. Сен – Санс Сюїта «Карнавал тварин»П’єса «Лебідь», І.Білик «Хай  живе  надія»

Т. Н. З :  магнітофон.

ХІД    УРОКУ

Організація  учнів  до  уроку .

Музичне вітання.

Посміхнись до всіх навколо
Добрий ранок люба школа
І веселий той дзвінок
Кличе всіх нас на урок
Урок музики, урок музики, урок музики , урок.

Вступне слово вчителя .

Світ  вічних  духовних  цінностей,  правда  відчуттів, почуття  людини, емоційна  виразність – усе  це   складає  основу  романтичного  стилю. А  чи  може  ця  музика  мати  не  лише  виразний, але й  зображувальний  характер ? Про  це  ми  дізнаємося  на  уроці.

Вивчення  нового  матеріалу.

Створений  митцем, кожен  музичний  твір  приносить  слухачам  настрої, почуття  та  емоції, виражені  музичною  мовою, що   перетворюється  на  мову  почуттів, і  саме  її  ми   маємо  навчитися  сприймати  та  розуміти, щоб  наш  духовний  світ  збагачувався  скарбами  мистецтва.

Різноманітний  світ  романтичних  образів  ми  можемо  почути  в  музиці  композитора – романтика  19 ст. – Каміля  Сен-Санса.

Видатний  французький  композитор, диригент, піаніст, педагог  Каміль Сен – Санс, маючи  яскраве  музичне  обдарування, ще  в  дитинстві  зажив  слави  «другого  Моцарта».

Уже  у  віці  двох  із  половиною  років  маленький  вундеркінд  грав  на  роялі  під  керівництвом   бабусі, а в невдовзі  почав  створювати  і  записувати  музику. Перший  запис  із  тих, що  збереглися, належать  «композиторові», якому  не  виповнилося  ще й чотирьох років! У  10  років  юний  музикант  виконував  у  Парижі  концерти  Моцарта  і  Бетховена  для  фортепіано з оркестром, а  в  13 – був   студентом  Паризької  консерваторії.

Блискучу  кар’єру  піаніста,  розпочату  в  десятирічному  віці, Каміль  продовжував  усе  життя,  гастролюючи  різними  країнами  світу. Більшу  частину  свого  життя  він  віддав  виконавській  діяльності; ще  з  дитинства  вражав  слухачів  вишуканою  і  блискучою  манерою  гри. Останній  концерт  К.Сен-Санс  дав  у  85  років.

Творчість  Каміля  Сен-Санса   знаменує  початок  відродження  французької  фортепіанної  музики. У  своїх  творах   він  розвивав  та  збагачував  національні  музичні  традиції, узагальнював  досвід  старовинних  майстрів, розширив  тематику  і  жанри  інструментальної  музики. Інтерес  композитора  до  французької  народної  музики  виявився  у  використанні  фольклорних  інтонацій, жанрів  і  танцювальних  ритмів.

Композитор  створив  величезну  кількість  музичних  творів:  12  опер, 3 ораторії, 4 кантати, реквієм, 5 симфоній, поеми,  сюїта, фантазія, 10  концертів – 5 фортепіанних, 3 скрипкових, 2 для  віолончелі  з  оркестром. Він  багато  подорожував, відвідував  із  концертами  країн  Європи, Північної  та  Південної  Америки, але,  як  справжній  патріот,  надавав  перевагу  музиці  французьких  композиторів, за  що  слухачі  вітали  його  вигуками : «Хай  живе  Франція!»

Каміль  Сен-Санс  був  не  лише  композитором, але  й  піаністом, органістом  і  письменником (він  писав  вірші  та  комедії).

Узагалі  він  був  видатною  особистістю:  від  матері-художниці  та  батька – поета  успадкував  літературні  й  живописні  здібності; йому  належать  книги  з  філософії, літератури, живопису, театру; він  відмінно  знав  астрономію, фізику, археологію,  історію  і  навіть  був  обраний  членом  Французького  астрономічного  товариства.

Найоригінальнішим  твором  Сен – Санса  є  сюїта  «Карнавал  тварин», що  має  підзаголовок  «Зоологічна  фантазія»  для  двох  фортепіано, струнного  квартету,  флейти, кларнети  і  ксилофона. У  цьому  творі  втілилися  спогади  дитинства  композитора.

 Сюїта – це  цикл  різнохарактерних  інструментальних  п’єс, об’єднаних  спільним  художнім  задумом.

«Карнавал  тварин» – це  сюїта  з  13  номерів,  кожний  з  яких  має  заголовок  і  фінал,  зображає  певну  тварину, передає  її  характер  і  настрій.

Музика  сюїти  «Карнавал  тварин» настільки  зображувальна,  що  слухачі  безпомилково  розпізнають  левів, півнів, черепаху, слона, кенгуру, віслюка  та  інш.

Прослухайте  один  із  номерів  сюїти

  • Кого саме  зображено  за  допомогою  музики?

Слухання. К. Сен-Санс. Сюїта „Карнавал тварин”. Уривок

  • За  допомогою  яких  музично-зображальних  засобів  ми  побачили  у  своїй  уяві  чарівного  лебедя?

Музика  зображує  неквапливий, плавний, граціозний  і  величний  рух, виражає  світлі, замріяні, ліричні  почуття. Водночас  ми  почули  в  музиці  голос  вооди – висхідні  та  низхідні  пасажі  віолончелі.

Отже, п’єса  Каміля  Сен- Санса  «Лебідь»  із  сюїти  «Карнавал  тварин»  – втілення  ліричного  образу. «лебідь» є однією  з  найкращих  мелодій, із  прохолодною  й  чистою,  зворушливою  поезією  якої  мало  що  можна  порівняти. Музика  вражає   своєю  щімкою  ніжністю  та  шляхетною  величністю. Твір  швидко  відокремився  від  «карнавалу  тварин» і  почав  жити  самостійно  як  концертна  п’єса .

Розучування  пісні  „Хай  живе  надія”

Вч. Демонстрація пісні „Хай живе надія”

У пісні „Хай живе надія” панує світлий, ліричний образ.

Розучування пісні „Хай живе надія”

Караоке. Пісня „Україна”

 V. Висновок

Вч. Музика буває настільки зображальною, що ми не лише чуємо, а наче бачимо образ! Наприклад, образ лебедя – ліричний образ, утілений у різних видах мистецтва: у музиці – п’єса з сюїти, у хореографії – танець, у літературі – давньогрецький міф про лебедів, які на честь народження бога Аполлона сім разів облетіли острів, де він народився.

Домашнє завдання. Підберіть твори скульптури, живопису, в яких утілений образ лебедя.

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Виражальність та зображальність образів (Музичне мистецтво. 7 клас) (Розмір: 15.5 KB, Завантажень: 89)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*