Лист Міністерства освіти і науки України від 03. 07. 2018 р. № 1/9-415 “Щодо вивчення у закладах загальної середньої освіти навчальних предметів у 2018/2019 навчальному році”

Тема: У чому значення Великої грецької колонізації (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: закріпити знання про причини грецької колонізації Середземномор’я та  Північного  Причорномор’я,  визначити  її  хронологічні  рамки;  охарактеризувати устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній; показати вплив грецької колонізації на населення Середземномор’я та  Північного Причорномор’я; розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал; працювати з історичною картою, документами, інформативними текстами.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття: «Велика грецька колонізація», «діаспора».
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  • називати хронологічні межі Великої грецької колонізації, заснування перших грецьких поселень на території України;
  • показувати на карті напрямки Великої грецької колонізації, античні грецькі поселення на території України;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «Велика грецька колонізація», «діаспора».

Хід уроку
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Що таке поліс? Назвіть основні поліси Еллади і покажіть їх на карті.
  2. Коли і чому почалася боротьба між демосом і аристократією?
  3. У чому полягала роль писаних законів у Греції?
  4. Проти кого була спрямована влада тиранів?
  5. Чим життя у грецькому полісі відрізнялося від життя в містах Стародавнього Сходу?
  6. Чому інтереси тиранії на певний час відповідали інтересам демосу?

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
Як вам уже відомо, у Х—VIII ст. до н. е. фінікійські мореплавці-торговці створили колонії на островах  Середземного моря, а також на його південному та західному узбережжях. Однак невдовзі в них з’явилися конкуренти — греки.

Уже в VIII ст. до н. е. грецькі міста заснували свої колонії на берегах Апеннінського півострова, розташованого на захід від Греції. Потім, долаючи запеклий опір фінікійців, елліни осіли в західній частині Середземномор’я. Тепер вони могли дістатися до «Стовпів Геракла» (Гібралтарська протока) й далі в Атлантичний океан.

Грецькі міста виникли й на єгипетському березі — у дельті Нілу. Звідси до Греції вивозили єгипетський хліб, папірус, лляну полотнину. Єгиптяни перепродавали грекам слонову кістку, пахощі, лікарські рослини та чорношкірих рабів. У Греції казали: «Елліни розселилися на берегах Середземномор’я, як жаби навколо ставка». Період із VIII до VI ст. до н. е. вчені називають часом Великої грецької колонізації.

Чому ж десятки тисяч греків залишали рідну Елладу й ви-рушали до далеких заморських країв?

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Початок Великої грецької колонізації

Учні опрацьовують текст підручника та дають відповіді на питання

– Якими були причини Великої грецької колонізації?

Причини письмово систематизуються

  • Нестача орної землі.
  • Зростання кількості населення.
  • Загострення соціальних протиріч, боротьба демосу й аристократів.
  • Загроза голоду, прагнення звільнитися від боргів.
  • Пошук нових ринків збуту ремісничих товарів, вина й оливкової.

Робота з термінами

Велика грецька колонізація (VIІІ-VI ст. до н .е.) — процес заснування грецькими полісами власних поселень на нових землях.

Діаспора (від грецького — «розсіяння») — частина населення країни, яка перебував за межами своєї батьківщини.

Робота з картою

Простежте за картою основні напрямки грецької колонізації. Назвіть колонії греків на різних територіях.

  1. Найбільші грецькі міста-колонії північного Причорномор’я

Робота з таблицею

НазваКоли і ким заснованеМісце розташуванняІсторична доля
Ольвія (у перекладі «Щаслива»)Наприкінці VI ст. до н.е. мешканцями МілетуБузький лиман, поблизу сучасного МиколаєваЗнищена гунами у 70-­х рр. ІV ст.
Херсонес (у перекладі «Півострів»)У 422—421 рр. ст. до н.е. мешканцями Гераклеї ПонтійськоїПівденно­ західне узбережжя Криму, поблизу сучасного СевастополяПісля падіння Західної Римської імперії увійшов до складу Візантії. Припинив своє існування в ХV ст.
Пантікапей (у перекладі «Рибний шлях»)У VІІ ст. до н.е. мешканцями МілетуУзбережжя Керченської протоки, сучасна КерчЗруйнований гунами в 70­х рр. ІV ст.
Тіра (від грецької назви р. Дністер «Тірас»)Наприкінці VІ ст. до н.е. мешканцями МілетуГирло Дністра, на околиці сучасного Білгорода­ ДністровськогоПрипинила існування в 70­х рр. ІV ст., можливо, внаслідок навали гунів

Особливості господарства античних міст-колоній північного Причорномор’я

Сільське господарство Ремесло й промислиТоргівля
Провідна галузь — виробництво зерна (пшениця,ячмінь, просо, жито). Значного розвитку набуло виноградарство, яке було основою виноробства. Розвинуте садівництво, городництво і тваринництво. Утримували биків, коней, кіз, овець, ослів, свиней, курей, качокНайбільш масовим було керамічне виробництво. Поширені також залізоробне, залізообробне, ювелірне, склоробне виробництво і будівельна справа. Основні домашні ремесла — чинбарство, прядіння, ткацтво, різьблення по дереву й кістці. Промисли: рибальство, мисливство, видобуток соліЖвава торгівля з місцевими племенами і Східним Середземномор’ям. До Греції вивозили зерно, худобу, шкіру, пушнину, рабів .Місцевим племенам продавали кераміку, зброю, тканини, вино, ювелірні вироби тощо. Із місцевою людністю торгівля була переважно обмінною, у містах — використовували гроші

 V.Закріплення знань учнів

Перевірте засвоєне на уроці

  1. Якими були причини Великої грецької колонізації?
  2. Розкажіть про основні напрямки Великої грецької колонізації. Покажіть їх на карті (див. с. 138).
  3. Як складалися стосунки колоністів і місцевого населення?
  4. Назвіть основні грецькі міста-держави в Північному Причорномор’ї. Коли вони виникли і які мали особливості?
  5. Хоча стародавні греки розселилися на величезній території в чужих країнах, вони вважали себе єдиним народом. Що їх об’єднувало? Як вони називали себе та свою батьківщину?

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал § 30

Шкільне життя

Завантажити: Тема: У чому значення Великої грецької колонізації (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 17.6 KB, Завантажень: 1554)
  
Мета: закріпити знання про причини грецької колонізації Середземномор’я та  Північного  Причорномор’я,  визначити  її  хронологічні  рамки;  охарактеризувати устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній; показати вплив грецької колонізації на населення Середземномор’я та  Північного Причорномор’я; розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал; працювати з історичною картою, документами, інформативними текстами. Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність. Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь. Основні поняття: «Велика грецька колонізація», «діаспора». Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: називати хронологічні межі Великої грецької колонізації, заснування перших грецьких…

Оцінити

0

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*