Тема: У чому особливості розвитку Стародавнього Китаю (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: дати уявлення про природно‑кліматичні умови, населення, історію утворення держави в Давньому Китаї; формувати навички визначення загальних закономірностей і особливостей в розвитку стародавніх держав; удосконалювати навички роботи з історичною картою та підручником; засвоїти поняття «Хуанхе», «Янцзи», «Шань‑Інь», «Піднебесна»;  виховувати  пошану  до  історії і культури інших народів.

Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.

Тип уроку:  комбінований.

Основні поняття: «Хуанхе», «Янцзи», «Шань‑Інь», «Піднебесна». 

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • називати хронологічні межі утворення та розквіту цивілізації в Китаї;
  • показувати на карті долини Хуанхе та Янцзи, територіальні межі й основні центри давнього Китаю;
  • застосовувати та пояснює на прикладах поняття;
  • описувати спосіб життя людей стародавнього Китаю;
  • наводити приклади впливу природно – географічних умов Китаю на зародження держави і цивілізації;

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Самостійна робота (додаток), ключ – 1.Г  2.А  3.А  4.В  5.А  6.В  7.Б  8.В  9.В  10.В

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Відомо, що перші цивілізації виникли в долинах великих річок. Встановіть відповідність між назвами річок і державами, що виникли на їхніх берегах.

1) Ніл а) Месопотамія
2) Тигр і Євфрат б) Індія
3) Інд і Ганг в) Єгипет
4) Хуанхе та Янцзи г) Китай

Методом виключення учні встановлюють, що найдавніша цивілізація у Китаї виникла на берегах річок Хуанхе та Янцзи.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Природні умови Стародавнього Китаю

Розповідь учителя

На північний схід від Індії простяглася Велика Китайська рівнина. Колискою китайської цивілізації є країна, що лежить у долинах великих рік Хуанхе та Янцзи. Зі сходу Китай омивається Тихим океаном. На заході засніжені вершини Гімалаїв і Тянь-Шаню та безжиттєві пустелі відділяють його від інших країн. Із півдня цю землю оточують непрохідні ліси. Через це китайці вважали, що вони живуть у центрі землі, і називали свою країну «серединною». Китай — найбільша країна Стародавнього світу.

М’який вологий і теплий клімат сприяв розвитку землеробства. Хуанхе (Жовта річка) називається так через колір своєї води, мутної від родючого мулу. Протікає Хуанхе по м’яких жовто-зелених ґрунтах. Вони розмиваються настільки легко, що після літніх злив річка змінює своє русло. Повінь знищує селища, заливає  пасовища й поля. У бурхливих річкових потоках гинуть люди і тварини. Саме тому китайці називають Хуанхе «Блукаючою Річкою», «Річкою тисячі нещасть».

Долина Янцзи (Блакитної річки) у давнину була вкрита густими лісами. Через це хлібороби заселили її береги пізніше, ніж долину Хуанхе.

Запитання до учнів

  • Які райони Китаю були найпридатнішими для проживання людини в давнину?
  1. Заняття населення і розвиток господарства в Китаї

– Головне заняття китайців — землеробство . Землю обробляли спочатку мотикою, а потім дерев’яним плугом.

– У північній частині країни переважало вирощування чумизу (вид проса), а в південній — рису.

– Допоміжну роль у господарстві відігравали садівництво і городництво; також розводили  свійську худобу — коней, корів, овець, свиней.

– Із давніх часів китайці навчилися виготовляти шовк — натуральну тканину, волокна для якої отримують із коконів личинки шовкопряда.

– У VII—VI ст .до н . е .китайці навчилися видобувати й обробляти залізо. Завдяки поширенню залізних знарядь праці китайці змогли обробляти не лише м’яку землю річних долин, а й більш тверді ґрунти.

  1. Найдавніша китайська держава

Перші царства в Китаї виникли наприкінці III тис. до н. е. Археологічні розкопки в долині Хуанхе показали, що в XVI—XII ст. до н. е. тут вже існували великі міста й поселення хліборобів. Археологи знайшли столицю країни — Велике місто Шан. Були знайдені залишки палаців, храмів, житло знаті. Місто мало навіть водопровід: дерев’яні жолоби підводили сюди чисту воду з гірського озера. Учені знайшли також неймовірну кількість знарядь праці, зброї, кісток свійських і диких тварин. Бронзові мечі, сокири, посудини та інші предмети свідчать про високу майстерність шанських ковалів.

Китайських царів називали ванами. Влада вана передавалася в спадщину — молодшому братові чи старшому синові. Так виникали царські династії. На кінець XII ст. до н. е. набули сили інші китайські племена, які згодом розгромили царство династії Шан. Так у Китаї поступово з’являється кілька ворогуючих між собою царств.

  1. Закріплення знань учнів
  2. Які гори знаходяться на території Китаю?
  3. В якому тисячолітті з’явилась найдавніші держави Китаю?
  4. На берегах якої річки виникли перші вогнища цивілізації в Китаї?
  5. Як називали царя у давньокитайських державах?

Зробіть підрахунки

1)  У 1766 році до н. е. виникло Шанське царство, а в 1027 році до н. е. Шанське царство загинуло під ударами Чжоу. Скільки років існувало Шанське царство?

2)  Виникнення  однієї  з  найперших  династій  Китаю  відносять  до 2205 року до н. е. Скільки років минуло від тих часів?

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал § 22
Завантажити: Тема: У чому особливості розвитку Стародавнього Китаю (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 62.9 KB, Завантажень: 1011)
Мета: дати уявлення про природно‑кліматичні умови, населення, історію утворення держави в Давньому Китаї; формувати навички визначення загальних закономірностей і особливостей в розвитку стародавніх держав; удосконалювати навички роботи з історичною картою та підручником; засвоїти поняття «Хуанхе», «Янцзи», «Шань‑Інь», «Піднебесна»;  виховувати  пошану  до  історії і культури інших народів. Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність. Тип уроку:  комбінований. Основні поняття: «Хуанхе», «Янцзи», «Шань‑Інь», «Піднебесна».  Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: називати хронологічні межі утворення та розквіту цивілізації в Китаї; показувати на карті долини…

Оцінити

0

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*