Тема: У чому особливість суспільно – політичної боротьби в Римі в ІІ-І ст. до н.е. (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: дослідити процес розвитку Римської республіки у ІІ–І ст. до н.е.; охарактеризувати римське суспільство та суспільно-політичну боротьбу в Римі цього періоду; розкрити причини та наслідки реформ братів Ґракхів; розвивати вміння давати історичну характеристику діячам, аналізувати, критично мислити, висловлювати власну думку; виховувати почуття толерантності, поваги до людей.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття: «криза», «громадянська війна».
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  • називати хронологічні межі реформ братів Гракхів;
  • визначати характерні риси суспільного устрою Римської республіки;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «криза», «громадянська війна»;
  • порівнювати становище патриціїв та плебеїв;

Хід уроку
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Багатьох богів римляни запозичили у греків. Підкресліть імена римських богів.
Нептун, Зевс, Гермес, Церера, Посейдон, Меркурій, Діоніс, Юпітер, Деметра, Аїд, Мінерва, Марс.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
Проблемне питання

У середині II ст. до н. е. володіння Риму ставали все більшими. Знать багатіла. Але в той же час серед римлян з’явилося багато бідних людей. Чому ж одні багатіли, а інші, навпаки, біднішали?

ІV. Вивчення нового матеріалу
Причини кризи Римської республіки

Учні опрацьовують текст підручника та виписують причини кризових явищ у Римські республіці.

Реформи братів Ґракхів
Ґракхи, брати Тиберій (163— 133 рр . до н . е .) і Гай (153—121 рр . до н . е .) — римські народні трибуни. Походили зі знатного плебейського роду . Намагалися шляхом реформ зупинити розорення селян, подолати бідність, корупцію і зловживання владою з боку сенаторів . Загинули в боротьбі з сенатською знаттю, яка виступила проти перетворень.
Основні положення реформи Тиберія Ґракха

  • Обмежити розміри громадської землі, яка може перебувати в руках окремих осіб.
  • Землі, які будуть повернуті державі в результаті цих обмежень, надати малозабезпеченим у спадкову і невідчужувану оренду.
  • Розподілити захоплені скарби пергамського царя Аттала серед плебса, щоб забезпечити тих, хто отримає землю, засобами для придбання сільськогосподарського реманенту.

Основні положення реформи Гая Ґракха

  • Малозабезпеченим плебеям хліб повинен продаватися державою за зниженою ціною.
  • Створити переселенські колонії за межами Італії.
  • Зрівняти всіх італійців у правах з римлянами.
  • Забезпечувати воїнів одягом за кошти держави й призивати на військову службу із 17 років.
  • Надання вершникам права займати посади суддів (раніше на це мали право лише сенатори).
  • Закон про будівництво доріг в Італії давав можливість заробити міській бідноті й сприяв розвитку торговельних зав’язків.

Громадянська війна та диктатура Сулли
Основні заходи, здійснені в період диктатури Сулли (83—79 рр. до н. е.)

  • Позбавив цензорів їх найважливіших функцій, практично знищивши інститут цензури в Римі.
  • Обмежив права народних зборів, які тепер повинні були беззастережно приймати закони, запропоновані Суллою
  • Сенат було перетворено на вищий адміністративний орган та судову інстанцію. Кількість сенаторів збільшилася вдвічі (до 600 осіб), але в сенаті залишилися лише ті, хто підтримував Суллу.
  • Обмежувалися права народних трибунів. Відтепер вони втратили право вето і могли вносити на розгляд народних зборів лише ті законопроекти, які були схвалені сенатом. Той, хто перебував на посаді народного трибуна, не мав права в майбутньому висувати свою кандидатуру на інші державні посади.
  • Обмежувалася влада консулів. Вона поширювалася від цього часу лише на Італію і найближчі до неї провінції.
  • Судову владу було відібрано у вершників і повернуто сенаторам. Вершники також втратили право на відкуп збирання податків з провінції Азія

V. Закріплення знань учнів

Перевірте засвоєне на уроці

  1. Розкажіть про діяльність Тиберія і Гая Ґракхів як народних трибунів.
  2. Як боролися з братами Ґракхами їхні супротивники? Чим завершилася ця боротьба?
  3. У чому полягала військова реформа Гая Марія? Які наслідки вонамапа?
  4. Чим відзначилася в історії Стародавнього Риму диктатура Сулли?
  5. Що таке громадянська війна ? Чим вона відрізняється від інших воєн?

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал §46

Конспекти уроків історії на сайті “Шкільне життя”

Завантажити: Тема: У чому особливість суспільно – політичної боротьби в Римі в ІІ-І ст. до н.е. (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 16.4 KB, Завантажень: 965)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*