Тема: СПОСОБИ РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН. ВЕГЕТАТИВНЕ РОЗМНОЖЕННЯ. ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1. ВЕГЕТАТИВНЕ РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН (біологія 7 клас)
Цілі уроку: ознайомити учнів з основними типами розмноження й основними формами вегетативного розмноження рослин, показати його значення для дикоростучих і культурних рослин.
Обладнання й матеріали: бульби картоплі (пророслі та непророслі), цибулини цибулі, кореневища рослин (живі, фіксовані або гербарій), гербарні зразки суниці, таблиці із зображенням способів вегетативного розмноження рослин.
Базові поняття й терміни уроку: вегетативне розмноження, регенерація, природне і штучне розмноження, кореневі паростки, відводки, кореневища, бульби, цибулини, виводкові бруньки, вуса, щеплення, підщепа і привой.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
- Які структури входять до складу листка?
- Які функції виконують продихи?
- Які функції виконує стовпчаста тканина?
III. Вивчення нового матеріалу
Учитель розповідає про біологічні особливості бульби й цибулини, про значення вегетативного розмноження видозміненими пагонами, про умови, необхідні для цього процесу. Після посадки бульби картоплі в ґрунт із нього зазвичай розвивається не більш ніж три-п’ять надземних пагонів. Тим часом на бульбі може бути до 30 і більше бруньок (по дві-три бруньки в кожному вічку). Чи можна «примусити» розвиватися інші бруньки на бульбі? Необхідно ознайомити учнів із земляною грушею (топінамбуром), що вирощують в Україні, Білорусії, на Північному Кавказі та в Казахстані переважно на корм тваринам і для використання в кондитерському виробництві. Її бульби, на відміну від бульб картоплі, містять не тільки крохмаль, але й цукор. Надземні пагони цієї рослини використовують на силос.
Необхідно згадати будову кореневища, зазначивши, що цей вид підземного пагона досить схожий на корінь. Однак, на відміну від коренів, кореневище, як і інші підземні й надземні пагони, має бруньки, а листки мають вигляд безбарвних або коричневих лусочок.
Розповідаючи про розмноження кореневищами, учитель підкреслює, що цей вид вегетативного розмноження досить поширений у природі серед дикоростучих лісових, лучних, польових та інших рослин, а також культурних рослин. Труднощі викорінювання таких бур’янів, як пирій повзучий, сахалінська гречка, мати-й-мачуха, зумовлені їхнім розмноженням кореневищами. Кореневища розростаються в усі боки, і рослини з їх допомогою займають велику площу. Наприклад, пирій на площі поля в 1 м2 здатен дати кореневище загальною довжиною близько 500 м з 25 тис. бруньок.
На прикладі суниці вчитель знайомить учнів з розмноженням рослин видозміненими пагонами — вусами. Вони мають недорозвинені листки. У вузлах вусів утворюються придаткові корені, а в пазухах недорозвинених листків — бруньки, з яких потім розвивається вкорочений пагін з розеткою листків. Від однієї рослини суниці можна одержати близько 200 рослин.
Потім учні заповнюють таблицю.
Основні типи вегетативного розмноження
Тип вегетативного розмноження
|
Стисла характеристика типу розмноження
|
Нащадками різної природи | Розмноження, за якого формування нової рослини відбувається до відділення частини неспеціалізованого вегетативного органа від материнської особини |
Бульбами й цибулинами | Розмноження, за якого формування нової рослини здійснюється спеціалізованими органами (бульбами, цибулинами тощо), що утворюються на материнській особині |
Відокремленням частин материнської особини | Розмноження, за якого формування нової рослини відбувається після відділення частини неспеціалізованого вегетативного органа від материнської особини |
- Виконання практичної роботи
Практична робота № 1. Вегетативне розмноження рослин
Мета: навчитися розмножувати рослини живцями.
Обладнання й матеріали: стеблові й листові живці різних рослин, горщики або коробки, заповнені землею та піском, кілочки, склянки з водою, зошит, підручник.
Хід роботи
- Підготуйте живці з рослин, які ви бажаєте розмножити (можна використовувати живці бегонії, традесканції, сентполії, пеларгонії тощо).
- Листові живці пеларгоній надріжте з нижнього боку листків у місцях, де сходяться жилки.
- Надрізані листові живці покладіть надрізами вниз на пісок у заздалегідь підготовлені горщики або коробки, а стеблові живці заглибте у ґрунт на глибину двох вузлів під кутом 45º. Руками добре утрамбуйте ґрунт і присипте зверху піском.
- Висаджені живці добре полийте, накрийте склом або плівкою й поставте в тепле місце, захищене від прямих сонячних променів.
- Листки сентполії і стеблові живці таких кімнатних рослин, як пеларгонія або фікус поставте у склянку з водою.
- Проведіть спостереження, заносячи результати до таблиці. Для спостереження рекомендується вибрати три-п’ять видів рослин.
Рослина
|
Дата
|
Процеси, що відбуваються
|
- Зробіть висновок, у якому вкажіть, чим вегетативне розмноження відрізняється від інших способів розмноження рослин і які способи вегетативного розмноження вам відомі.
Домашнє завдання
Завантажити: Тема: СПОСОБИ РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН. ВЕГЕТАТИВНЕ РОЗМНОЖЕННЯ. ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1. ВЕГЕТАТИВНЕ РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН (біологія 7 клас) (Розмір: 15.1 KB, Завантажень: 169)