Тема: Що можна дізнатись про давньогрецьке суспільство з поем Гомера (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: cформувати  уявлення  про  давньогрецьке  суспільство,  господарське життя та військову організацію за гомерівських часів; дати характеристику поемам Гомера як історичному джерелу; вдосконалювати навички роботи зі схемами, інформативними текстами.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття: гомерівський період.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  • називати хронологічні межі гомерівського періоду;
  • описувати спосіб життя людей гомерівського періоду;

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Самостійна робота (додаток), ключ – 1.Б  2.В  3.А  4.В  5.В  6.Г  7.Б  8.Г  9.Б  10.А

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Пригадайте, яким подіям присвячені події поем го-мера «Іліада» та «Одіссея».

ІV. Вивчення нового матеріалу

Гомер і його часи

Вторгнення дорійців наприкінці II тис. до н.е. призвело до поступового занепаду і падіння Ахейської цивілізації» Культурний розвиток дорійців був значно нижчим. Вони не вміли будувати кам’яних споруд, жили в основному в напівземлянках, але мали одну важливу перевагу — вміли обробляти залізо.

Про тогочасне життя греків ми можемо дізнатися лише з археологічних знахідок і поем Гомера «Іліада» та «Одіссея», що вважаються першими творами європейської художньої літератури. Саме тому ХІ-ІХ ст. до н.е. історики називають гомерівським періодом, або іноді —  «темними віками».

Гомер був мандрівним сліпим поетом. Точних біографічних відомостей про нього не збереглося. Ще в давнину сім грецьких міст сперечалися між собою за честь називатися його батьківщиною. Учені й дотепер точно не знають, у якому столітті він жив: у IX чи VIII ст. до н.е. Є й такі, хто вважає його сучасником Троянської війни, що відбулась у XIII ст. до н.е.

Давньогрецькі поеми складалися в усній формі балад і легенд протягом чотирьох століть — з XI до IX ст. до н.е. й зберігалися завдяки виконавцям — співцям-paпсодам. У поемах «Іліада» й «Одіссея» розповідається не тільки про Троянську війну та її героїв, а й про грецьке суспільство в початковий період панування дорійців. За дивовижними пригодами, змальованими в поемах, бачимо життя, побут, вірування й традиції людей тієї епохи, тому ці епічні твори є неоціненним історичним джерелом.

– Який період історії Греції називають гомерівським? Чому?

Розвиток сільського господарства

  • Працюючи в парах або малих групах, проаналізуйте фрагменти творів Гомера і закінчіть подані речення. Запишіть їх у зошит.
  • Чи підтверджують подані зображення відомості про сільське господарство, які ви знайшли в поемах Гомера?

Ремесло і торгівля

Прочитайте наведені факти і знайдіть підтвердження до кожного з них у фрагментах поеми Гомера і наведених на с. 128 ілюстраціях.

  1. Ковалі виплавляли мідь, олово, золото і срібло.
  2. Ремісників у той час було дуже мало, навіть правителі часто самі виготовляли все необхідне — від знарядь праці до посуду і тканин.
  3. Торгівля була слаборозвинена, зазвичай відбувався лише обмін товарами, гроші заміняла худоба.

Смоківниця — дерево із їстівними плодами; інші назви: інжир, фігове дерево.
Всі вони разом — аж двадцять було їх — задихали в горни
Різноманітним диханням, що сильно вогонь роздувало,
…Як того волів Гефест, щоб виконати працю найкраще.
Міді незламної й олова досить він в полум’я кинув,
Цінного золота та срібла додавши.
 
От що, служниці давно вже відсутнього тут Одіссея!
В верхні кімнати ідіть, де поважна сидить володарка,
Пряжу свою біля неї прядіть та її розважайте,
Сидячи там у покоях, чи вовну чесати беріться.
 
Там же черпали вино собі довговолосі ахеї,
Хто, обмінявши за мідь, а хто за блискуче залізо,
Хто за шкіру волячу, а хто і за цілу корову.
Хто за невільника навіть.

V. Закріплення знань учнів

Вставте пропущені слова.

Близько 1200 року до н. е. … (ахейські) царі зібрали велику армію і вирушили до … (Малої Азії), щоб захопити місто Трою, яке ще називали … (Іліон). Про ці події розповідається в поемах … (Іліада) та … (Одіссея), автором яких вважають поета-співака … (Гомера). За легендою похід тривав … (десять) років. У поемі «Іліада» розповідається про події … (десятого) року облоги Трої, а в «Одіссеї» — про повернення … (Одіссея) додому, на острів … (Ітаку), подорож якого тривала … (десять) років.

Історичний диктант.

1)  Кого вважають автором «Іліади» та «Одіссеї»? (Гомер)
2)  Чим ще був відомий автор «Іліади», яку мав ваду? (Був сліпий)
3)  Коли відбувся похід греків на Трою? (Близько 1240 року до н. е.)
4)  Як греки називали місто Трою? (Іліон)
5)  Скільки тривала облога Трої? (Десять років)
6)  За допомогою якої споруди греки захопили Трою? (Дерев’яний кінь)
7)  Хто став причиною походу греків на Трою? (Єлена)
8)  Хто очолив греків? (Агамемнон)
9)  Хто десять років добирався додому після походу на Трою? (Одіссей)
10) Хто відкрив сучасному світу Трою? (Шліман)

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал § 27
  2. Підготовка до практичного заняття:

– Оберіть одного з давньогрецьких героїв або титанів (Персея, Тесея, Геракла, Прометея або інших), життя і подвиги якого вас зацікавили найбільше.

– Спираючись на інформацію, знайдену вами самостійно в інших джерелах, підготуйте для однокласників коротке повідомлення про обраного героя. Представте ваше повідомлення на уроці, супроводжуючи його демонстрацією ілюстрацій, дібраних самостійно.

Шкільне життя

 

Завантажити: Тема: Що можна дізнатись про давньогрецьке суспільство з поем Гомера (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 63.8 KB, Завантажень: 1122)
Мета: cформувати  уявлення  про  давньогрецьке  суспільство,  господарське життя та військову організацію за гомерівських часів; дати характеристику поемам Гомера як історичному джерелу; вдосконалювати навички роботи зі схемами, інформативними текстами. Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність. Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь. Основні поняття: гомерівський період. Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: називати хронологічні межі гомерівського періоду; описувати спосіб життя людей гомерівського періоду; Хід уроку І.  Організаційний момент Повідомлення теми та мети уроку. ІІ. Актуалізація опорних знань Самостійна робота (додаток), ключ –…

Оцінити

0

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*