Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Складання казки усно та письмово (5 клас. Українська література)

Мета:
□  Навчальна: вчити учнів складати опис дерев, використовувати його для складання твору; розвивати мовлення учнів, збагачувати словни­ковий запас, використовувати в мовленні синоніми, антоніми, епітети, порівняння.
□ Виховна: виховувати доброту, почуття взаємодопомоги, любов до при­роди.
□  Розвивальна: розвивати уяву, логічне мислення, культуру зв’язного мовлення.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: ілюстрації дерев, зимового лісу, картини природних явищ, музичні записи.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
     І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
  2. Організація класу

(На дошці — малюнки лисиці й зайця.)

  1. Актуалізація опорних знань

3.1. Бесіда за ілюстраціями. Чи подобаються вам тварини на кар­тинках?

∎ Де ми можемо побачити цих тварини?

Хтось із вас бачив лисицю або зайця?

3.2. Поетична хвилинка.

(Вчитель читає вірші про зайця та лисицю.)

     Текст 1

Дуже хитра вже лисиця,
Так робити не годиться.
Вона полює ніч і день,
Ще заходить до людей.
Як загляне у курник,
Там такий почнеться крик.
Кури з ляку хто куди,
Вже недовго до біди.
Добре, що Рябко не спить,
Він чатує кожну мить.
Заважає йому цеп,
Тут лисиці була б смерть.
Злякав гавкіт її вмить,
Вона в ліс чимдуж біжить.

(Про лисицю)

Текст 2

Під рябими кущами вухатими,

Де стерня босі ноги коле,—

Зайці котять передніми лапами

По городах капусту в поле.

(Про зайця)

3.3. Бесіда з учнями.
∎ Що ми можемо сказати про зайця? Охарактеризуйте цю тва­рину.
∎ Які риси характеру в лисиці?
∎ Чи можуть дружити лисиця та заєць?

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Учитель. Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо скла­дати казку про лисичку-сестричку та зайчика-братика. Пригадайте все, що ви знаєте про цих тварин та уявіть, що ви казкарі.

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Вступне слово вчителя

— Давайте з вами пригадаємо, що ж таке казка. Які є види казок?

Казка — давній за походженням і популярний у народі епічний жанр фольклору, переважно прозове оповідання з усталеною побу­довою про вигадані та фантастичні пригоди героїв.

Казки дають багатий матеріал для пізнання мрій, бажань і спо­дівань людини. Адже змалку казка навчала вас уявляти та мріяти, радіти й сумувати. Ознайомившись ближче з українськими на­родними казками, ви побачите, що вони уславлюють любов укра­їнців до волі, сміливість, мудрість, прагнення до справедливості, працьовитість. І навпаки, у казках засуджується рабство, брехня, жорстокість, ледарювання. За такими неписаними моральними за­конами, відображеними в казках, віками жив наш народ, мріючи про те, що буде-таки колись у своїй хаті своя правда. Саме слово казка походить від слова «казати» — розповідати. У казковому світі

живуть персонажі, створені народною уявою, наділені характер­ними національними рисами, тому вони й перемагають сили зла. Зазвичай у казковому світі торжествує добро й правда, усе закінчу­ється щасливо.

  1. Будова казки

Казка має своєрідну побудову: вона складається із зачину, основ­ної частини та кінцівки. «Жив собі…», «Був собі…», «Це було за царя Тимка (Панька), як була земля тонка…» — так традиційно розпо­чинається багато казок. Це і є зачин. В основній частині розповіда­ється про дійових осіб, події розгортаються як ланцюжок пригод. Кінцівка — це характерний вислів, яким традиційно закінчується казка: «Живуть-поживають, добра наживають».

Казка — це фольклорний розповідний твір про вигадані, а часом і фантастичні події. Види казок: про тварин, фантастично-героїчні, побутові, народні та літературні.

Отже, ми з вами пригадали все, що знаємо про казку, а зараз нам треба запам’ятати, як складати казку.

Пам’ятка до складання казки

  1. Оберіть головних та другорядних дійових осіб — казкових геро­їв. Це можуть бути речі (олівець, книжка, парасолька), тварини (пес, заєць, лисиця), люди (бабуся, дідусь, герой-силач, мудрець, хитрун, маленька дівчинка або хлопчик).
  2. Оберіть жанр, у якому буде представлена ваша казка (фан­тастично-героїчний, побутовий чи просто казка про тварин).
  3. Укладіть схему казки. Наприклад: головний герой та його особ­ливості. — Конфлікт героя з іншими персонажами — як герой проходить усі випробування — щаслива кінцівка.
  4. Продумайте цікаві елементи до кожної частини.
  5. Підберіть мовні засоби, які б підкреслювали казковий жанр.
  6. Укладаючи казку, обов’язково використовуйте такі елемен­ти: казковий зачин (Було це ще за царя Гороха… Були собі… Давним-давно… Якось… Ще в сиву давнину… Колись давно… Жив собі на світі…), казкову середину (Іде собі, іде і бачить… І питає… Знову просить… та давай бігти… Очам не може пові­рити… Коби ж то стільки біди… Ой лишенько!.. Швидко казка мовиться, та не швидко діло робиться…) та казкову кінцівку (І я там був, мед-пиво пив… Тут і казці кінець, а хто слухав — молодець. Казці кінець, а вам бубликів вінець. І стали вони жити-поживати і добра наживати. Поблагословила мати під ві­нець, тут і казці кінець.).
  7. Казка обов’язково має містити повчальний зміст.
  8. Казка за 10 хвилин

(Вчитель пише будь-яку фразу або декілька фраз на аркуші, по­тім загортає аркуш щоб не було видно написаного, та передає учню. На чистому аркуші учень пише свою фразу, теж загортає аркуш та передає наступному учню. Писати можна все, що завгодно, тіль­ки треба пам’ятати, що всі фрази повинні відповідати (за порядком) на питання, які написані на дошці.)

Фраза вчителя: «Жила собі або жив собі…»

Питання:

▼ Хто це був?
▼  Яким був на вигляд?
▼  Куди пішов?
▼ Кого зустрів?
▼  Що йому сказав?
▼  Що йому відповіли?
▼ Що йому зробили?
▼  Яка була його реакція?
▼  Чим усе це закінчилось?
▼  Висновок або мораль.

Коли записана остання відповідь, аркуш розгортають та чита­ють казку.

  1. Робота в парах (складання речень з окремих слів)
  2. В, галявині, заєць, зустрілися, лісі, лисичкою, лісній, на, з.
  3. Лисичка, на, зайця, капусту, лукаво,їв який, дивилося.
  4. Страшного, лисиця, про, який, у,з ‘явився, розповіла, лісі, звіра.
  5. Вони, як, цього,разом, страшного, думати, позбутися.
  6. Індивідуальна робота на картках за варіантами

     1-ша картка: дібрати прикметники до іменників, заєць — біленький, лякливий, тремтячий; лисичка — руденька, хитра, винахідлива тощо.

2-га картка: дібрати дієслова до іменників, заєць — сидів, їв, злякався;

лисичка — побачила, розповіла, зникла тощо.

3-тя картка: дібрати порівняння.

Заєць, мов… (лист осики),

Лисиця, мов… (хоробрий воїн).

  1. Складання плану казки

План (орієнтовний)

  1. Знайомство головних героїв.
  2. Об’єднання навколо спільної мети.
  3. Пригоди зайця й лисиці.
  4. Перемога дружби.
  5. Самостійна робота
  6. Зачитування написаних казок
  7. Редагування

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Доберіть прислів’я, яке б відповідало змісту написаної казки: 1. Дружба пізнається в біді. 2. Де дружніші, там сильніші. 3. Люди за добро добром платять.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватись до контрольної роботи за темами: «Міфи, легенди. Народні казки».

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Розвиток зв'язного мовлення. Складання казки усно та письмово (5 клас. Українська література) (Розмір: 17.7 KB, Завантажень: 338)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*