Тема: Розташування слів за алфавітним порядком. Робота з орфографічним словником (2 клас. Українська мова)

Мета:  закріплювати  вміння  учнів  розташовувати  слова  за  абеткою;  розвивати  мовлення; виховувати інтерес до читання.

Усі уроки української мови  на сайті «Шкільне життя»

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання (с. 14, вправа 31)

Учні  читають  назви  днів  тижня  в  абетковій  послідовності;  розповідають про те, чим запам’яталися їм вихідні дні.

  1. Гра «Утвори слова»

Учитель називає слова. Учні мають скласти з них слово таким чином: узяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого — другий, з третього — третій і т. д.

Виграє той, хто першим складе слово і правильно його прочитає.

  • зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
  • мало, дим, сир (мир);
  • пара, перо, він, мама, канал (пенал);
  • заєць, лис, ломи, собака (зима);
  • звір, лось, шишка, лини, корито (зошит);
  • рука, нема, рада, сади, насос, фабрика, записка (редиска);
  • лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон).

—  Запишіть слова. Усно доберіть до них назви ознак.

—  Чи можете ви прочитати ці слова за алфавітним порядком?

III.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

—  Сьогодні на уроці ми будемо закріплювати вміння розташовувати слова за абеткою.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Пояснення вчителя

—  Навіщо потрібен алфавіт? Що розміщують за алфавітом?

— А ще за алфавітом розміщують слова в словниках.

Словник — це зібрання слів, розміщених за алфавітним порядком, з поясненням, тлумаченням чи перекладом на іншу мову. Словники — скарби національної мови,  наші друзі і помічники.  Вони  допомагають нам правильно писати слова, визначати їх значення, пояснювати походження слів, розширюють світогляд,  дають  різноманітну  інформацію,  розвивають  культуру  мовлення.

Орфографічні  словники  —  найголовніші  порадники  кожної освіченої людини. У них ми можемо дізнатися про правопис і наголошення слів.

  1. Робота за підручником (с. 14-15)

Вправа 32

—  Розгляньте орфографічний словник для учнів початкової школи.

—  Слова в ньому розміщені за абеткою. До уваги береться не тільки перша буква в слові, а й усі наступні.

—  Знайдіть у словнику слова алфавіт, іній, немовля, троянда.

—  Випишіть  зі  словника  три  слова,  які  відповідають  на  питання  хто?, і три слова, які відповідають на питання що?.

—  Усно складіть з виписаними словами речення.

Слово про слово

Словник —  книга,  у  якій  в  абетковій  послідовності  подано  слова  певної мови.

Вправа 33. Учні  записують  слова  за  абеткою,  беручи  до  уваги  першу  і  другу  букви в слові.

Вправа 34. Учні читають назви українських міст за абеткою і визначають, назва якого міста потрапила до вправи помилково; доводять, чому слово Дніпропетровськ необхідно написати перед словом Донецьк, а слово  Київ —  після слова Канів.

—  Спишіть назви українських міст за абеткою.

Вправа 35 (робота в групах). Учні читають слова і розташовують їх за абеткою.  Складають із цими словами коротку розповідь про пору року (за вибором).

  1. Фізкультхвилинка

УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота в групах

—  Допоможіть  учителеві  заповнити  класний  журнал,  бібліотекареві  — розставити картки з прізвищами письменників, а листоноші — рознести листи по вулицях. Усі списки мають бути складені за алфавітним порядком.

1-ша група

Петров, Іванов, Долженко, Ляшенко, Савченко.

—  За яким  номером  записане  ваше  прізвище  в  класному  журналі?  Складіть речення.

2-га  група

Нестайко, Шевченко, Леся Українка, Франко, Глібов.

—  Які  твори  цих  письменників  ви  прочитали?  Про  що  з  них  дізналися? Складіть про це кілька речень.

3-тя група

Сумська, Пушкінська, Київська, Одеська, Абрикосова.

—  На якій вулиці ви живете? Складіть речення.

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

—  Як ви вважаєте, чому книжки в бібліотеці розташовують за алфавітним порядком?
—  Чи знаєте ви, де ще використовується абетка?
—  Чи допомагало вам знання абетки у виконанні завдань?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 15 ,вправа 36.

Завантажити: Тема: Розташування слів за алфавітним порядком. Робота з орфографічним словником (2 клас. Українська мова) (Розмір: 13.1 KB, Завантажень: 115)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*