Тема: Практичне заняття. Як скласти історичний портрет Цезаря (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: На основі раніше отриманих знань і опорних умінь у новій навчальній ситуації учні самостійно вирішують проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляють результати індивідуальної та колективної творчої діяльності, освоюють складніші способи вивчення історичного минулого. Формувати та розвивати в учнів дослідницькі уміння, навички пошуково – дослідницької роботи (виявлення проблем, збір інформації), спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати    аналітичне мислення; сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника проекту. Забезпечити механізм розвитку критичного мислення дітей, уміння шукати шляхи  вирішення проблеми.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку:  урок практичного застосування знань, навичок і умінь.

Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  • складати історичний портрет Цезаря;
  • оцінювати внесок Цезаря в розвиток Стародавнього Риму;
  • називати вислови Цезаря, які згодом стали крилатими.

Хід уроку
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань
Історичний диктант.

1) Перехід армії Цезаря через яку річку ознаменував початок громадянської війни? (Рубікон)
2) Хто очолив супротивників Цезаря? (Помпей)
3) Де армія Цезаря розбила війська Помпея? (Біля міста Фарсал)
4) Кого підтримав Цезар у Єгипті? (Клеопатру)
5) Яке повідомлення відправив Цезар після перемоги армій Фарнака в Малій Азії? («Прийшов, побачив, переміг»)
6) Який титул отримав Цезар? (Імператор)
7) Хто очолив заколот проти Цезаря? (Брут)
8) Коли Цезаря було вбито? (У 44 році до н. е.)
9) Хто увійшов до складу другого тріумвірату? (Антоній, Лепід, Октавіан)
10) Де відбулася вирішальна битва Антонія з Октавіаном? (Біля мису Акцій)

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
Мозковий штурм «Історичний портрет»

На основі уже набутих знань учні пропонують питання, які вони б хотіли дізнатись при складанні історичного портрету Цезаря, вчитель записує, при потребі доповнює.

Як скласти історичний портрет

  1. Як відбувалося становлення собистості історичного діяча.

1.1. Де і коли він народився?

1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?

1.3. Як формувалися його погляди?

  1. Особисті якості й риси характеру.

2.1. Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?

2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?

  1. Діяльність історичного діяча.

3.1. Охарактеризуйте основні справи його життя.
3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?
3.3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які — ні та чому?
3.4. Хто були його друзі, а хто вороги та чому?
3.5. Якими були наслідки його діяльності:
а) для сучасників;
б) для нащадків?

3.6. 3а що людство вшановує цю людину?

  1. Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?

4.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?

4.2. Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності?

Обґрунтуйте свою позицію.

ІV. Вивчення нового матеріалу
Читаючи фрагменти твору давньо-римського письменника й історика Светонія, визначте риси характеру Цезаря. Складіть його історичний портрет, послідовно відповідаючи на запитання і наводячи приклади з поданих історичних джерел. Ознайомте однокласників із результатом дослідження.

  1. Які риси характеру допомогли Цезарю стати великим полководцем?
  2. Які риси характеру свідчать про його талант державного діяча?
  3. Які риси характеризують його як людину?
  4. За які чесноти шанували Цезаря сучасники?

Давньоримський письменник Светоній «Життя дванадцяти цезарів. Божественний Юлій»

…Ось що він зробив за дев’ять років свого командування. Усю Галлію, за винятком союзних племен, перетворив на провінцію. Першим з римлян напав на зарейнських германців і переміг їх. Він напав і на британців, до тих пір незнайомих, вимагаючи з них викупу і заручників. Серед великих успіхів він лише тричі зазнав невдачу.

По завершенні війни він відсвяткував п’ять тріумфів. Під час понтійського тріумфу несли напис: «Прийшов, побачив, переміг».

Воїнів він цінував не за рід чи багатство, а лише за мужність.

Цезар – полководець

…бойовий дух і славолюбство воїнів Цезар… підтримував насамперед тим, що щедро роздавав нагороди й почесті, даючи цим зрозуміти, що нагромаджує на війнах багатства не для власної розкоші й утіхи, а береже їх як загальне добро для відзначень за ратні заслуги. Він добровільно йшов назустріч будь-якій небезпеці й не цурався ніяких труднощів.

Якщо його готовності наражатися на небезпеку не дивувалися, знаючи його честолюбність, то всіх вражала його здатність витримувати знегоди, які, на перший погляд, перевищували його тілесні сили, бо він був слабої будови тіла, з білою й ніжною шкірою, страждав від головних болів, та ще й був схильний до падучої…

Незважаючи на це, він не посилався на слабке здоров’я, аби вести розніжене життя… Він намагався походами, простим харчуванням, постійним перебуванням під відкритим небом і труднощами подолати свою кволість і загартувати своє тіло. Спав він переважно на возі або на ношах, щоб використати для справ і час відпочинку. Об’їжджаючи вдень міста, укріплення, сторожові пункти, Цезар мав при собі лише одного раба, який занотовував те, що він диктував, та одного воїна ззаду, який тримав меч.

Перший у селі, але не другий у Римі

…Розповідають, що коли Цезар перевалив через Альпи і їхав через якесь нужденне містечко з нечисленним населенням, друзі, сміючись, жартома запитали: «Невже й тут мають місце змагання за посади, суперництво за перше місце і свари серед знаті?» На це Цезар цілком поважно відповів: «Щодо мене, то я волів би бути тут першим, ніж другим у Римі».

Цезар й інші

…Іншим разом Цезаря в дорозі зненацька застала хурделиця, і він попросив притулку в хатині якогось бідняка. Тут була лише одна кімнатка, яка ледве могла б служити одній особі. Тоді Цезар так озвався до друзі в: «Те, що найпочесніше, слід давати найсильнішим, а те, що найнеобхідніше, — найслабшим». Із цими словами він велів господарю відпочивати в кімнаті, а сам разом з іншими спав під навісом перед дверима хатини.

Цезар-диктатор

…Сенат призначив Цезаря диктатором. Тоді Цезар дозволив вигнанцям повернутися на батьківщину, наділив громадянськими правами дітей осіб, яких Сулла оголосив поза законом, полегшив тяжке становище боржників, частково звільнивши їх від сплати процентів.

…Друзі вважали за необхідне, щоб він оточив себе охоронцями, Він, однак, не погодився на це, кажучи, що краще один раз умерти, аніж жити в постійному страху за життя.

Він знову влаштував пригощання і роздачу хліба, щоб схилити до себе народ. А воїнів зробив відданими собі,  роздаючи землі в колоніях, серед яких найвідомішими були ті, що їх засновано на місцях Карфагена й Коpiнфа.

V.Закріплення знань учнів

Підсумуйте свою роботу на уроці обговоренням у загальному колі: «Після цього уроку я знаю, що…; вмію…; розумію…».

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал §49

Конспекти уроків історії на сайті “Шкільне життя”

Завантажити: Тема: Практичне заняття. Як скласти історичний портрет Цезаря (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 17.5 KB, Завантажень: 1412)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*