Правова держава (9 клас. Правознавство)
Тема. Правова держава.
Мета: сформувати в учнів поняття правової держави, розкрити її ознаки; виховувати в учнів переконаність у доцільності формування правової держави для кожної особи, для розвитку особистості; розвивати вміння працювати в групах, знаходити спільні рішення.
Основні поняття: правова держава.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку
- Організаційний момент
- Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
- Вивчення нового матеріалу
- Ознаки правової держави.
- Шляхи побудови правової держави в Україні.
- Закріплення нових знань і вмінь учнів
- Підсумки уроку
- Домашнє завдання
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Практикум.
Визначте, чи настане відповідальність у певних ситуаціях; якщо настане — яка саме. (Підбираю приклади ситуацій, подібних тим, що використовувались на етапі закріплення нових знань і вмінь учнів на попередньому уроці.)
Бесіда.
- Розкрийте поняття необхідної оборони і крайньої необхідності.
- Назвіть та поясніть конституційні принципи юридичної відповідальності.
Індивідуальне завдання.
Назвіть види юридичної відповідальності. (Виконується біля дошки)
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Ознаки правової держави.
Робота в групах.
Об’єдную учнів у групи і пропонує їм уявити себе дослідниками, які збираються вирушити до нової країни з метою визначити, чи існує в ній правова держава. Учитель застерігає учнів від використання підручника, зазначивши, що оцінюватимуться їхні власні думки, особистісна мотивація.
— Запропонуйте ознаки, за якими можна встановити наявність чи відсутність в країні правової держави.
По завершенні обговорення в групах представники кожної групи доповідають пропозиції, які слід фіксувати на дошці. Аналізую пропоновані ознаки і виокремлює серед них ті, які названі більшістю груп. Під час коментування визначаю ознаки правової держави:
— панування права в усіх сферах суспільного життя;
— забезпечення реального народовладдя;
— взаємна відповідальність держави і громадянина;
— гарантування та захист прав та свобод людини;
— ефективний нагляд і контроль за дотриманням норм права;
— висока правова свідомість та правова культура кожного громадянина держави.
Шляхи побудови правової держави в Україні
Вивчення питання проводжу за одним із варіантів.
ВАРІАНТ І
Робота в групах.
Об’єдную учнів у групи і пропоную їм під час обговорення дійти певних висновків.
— Проаналізуйте, якою мірою Україна відповідає визначенню правової держави, і запропонуйте заходи щодо досягнення Україною рівня правової держави.
Представники груп по черзі доповідають свої пропозиції. Коментую і в разі необхідності коригую відповіді учнів.
ВАРІАНТ II
Завдання.
Проаналізуйте матеріали засобів масової інформації й запропонуйте шляхи удосконалення політичного, правового, соціально-економічного життя України щодо досягнення нею максимальної відповідності рівню правової держави.
Доповнюю і узагальнюю відповіді учнів.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Бесіда.
Назвіть ознаки правової держави.
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Аналізую роботу учнів у групах, указую на типові помилки, наголошую, що шлях до розбудови правової держави є нелегким і успішність цього процесу певною мірою залежить від кожного громадянина.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати текст підручника.
- Підготувати відповіді на запитання і завдання до вказаного параграфа.