Тема: «Летючий корабель». Повчальний зміст казки (5 клас. Українська література)

Мета:
  Навчальна: опрацювати ідейно-художній зміст казки «Летючий кора­бель», з’ясувати її тему та ідею, проаналізувати персонажів та визна­чити її повчальний зміст.
  Виховна: виховувати такі якості, як співчуття, бажання допомагати іншим.
  Розвивальна: розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання, мовлення, пам’ять, формувати кругозір.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
  2. Перевірка домашнього завдання

▼ Яке місце посідає праця в житті людини? Обґрунтуйте свою думку.
▼ Що б робили люди, якщо їм не потрібно було б працювати?
▼ Чи змінює праця людей на краще? Обґрунтуйте свою думку.

  1. Актуалізація опорних знань

▼ Що для вас означає дружба? Чи маєте ви справжніх друзів?
▼ Хто приходить вам на допомогу, коли ви цього потребуєте?
▼ Чи допомогали вам коли-небудь незнайомі люди? Як ви їм від­дячили?

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Вступне слово вчителя

— Хто такі друзі? Ми часто називаємо друзями тих, хто насправ­ді є лише приятелями, з якими ми робимо щось разом або маємо спільні інтереси. Тобто це ті, з ким ми спілкуємось у школі, гуляємо на вулиці, зустрічаємось у вільний час.

Справжня дружба — це щось ширше та глибше, тому що друг — це не той хлопець або дівчинка, який одразу залишить тебе, якщо ти при­пиниш із ним грати, а той, хто цікавиться твоїми інтересами, думками та захопленнями, сприймає тебе таким, який ти є, навіть якщо ти зміню­єш свої уподобання, наприклад, у музиці або одязі, які були у вас до цьо­го спільними. Справжній друг зупинить тебе, якщо ти щось робиш по­гане, і ніколи не буде пліткувати за спиною, завжди підтримає у скрут­ному становищі і допоможе знайти гідне рішення наявної проблеми.

Друг ніколи ні в чому не відмовить. Якщо тобі потрібна допо­мога — він завжди стане в пригоді та зробить усе, що від нього залежить, щоб допомогти. На справжніх друзів не впливає вік, від­стань або різниця в матеріальному становищі. Друг один раз — друг назавжди. Навіть якщо ви давно не спілкуєтеся, або роз’їхались по різних містах, друг завжди буде радіти зустрічі з вами та ціка­витись вашими справами.

Дуже важко відповідати всім цим критеріям, саме тому в кож­ної людини за все життя є лише один чи два справжніх друга, а всі інші — це приятелі, знайомі, сусіди чи колеги.

Сьогодні на уроці ми розглянемо казку, яка покаже, як важливо мати вірних друзів, відповідати добром на добро та завжди допома­гати тим, хто цього потребує.

  1. Читання казки «Летючий корабель»

2.1. Тема: зображення дружби та взаємодопомоги як ключових по­нять у взаєминах між людьми та досягнення успіху однієї людини за допомогою колективних зусиль.
2.2. Ідея: уславлення доброти, дружби, взаємодопомоги, покаран­ня зверхності та пихатості.
2.3. Герої казки: дурень, дід, цар, лакей, Слухало, Скороход, Стрілець, Об’їдайло, Обпивайло, Морозко, царівна.
2.4. Виразне читання казки за ролями (уривки).
2.5. Аналіз казки «Летючий корабель» у формі бесіди за питан­нями.

▼ Охарактеризуйте життя головного героя. Які стосунки він мав із родичами?
▼ Чому всі брати вирішили піти до царя?
▼ Хто допоміг дурневі не померти від голоду в лісі? Що він зро­бив для цього?
▼ Кого зустрів дурень, подорожуючи на летючому кораблі?
▼ Як здібності нових друзів допомогли дурневі виконати всі цар­ські завдання?
▼ Чим завершилась ця неймовірна подорож?

  1. Тренінг «Знайди пару»

Об’єднайте випробування з тим, хто його виконав:

1 Дурень

2 Слухало
3 Скороход
4 Стрілець
5 Об’їдайло
6 Обпивайло
7 Морозно

А випив усі запаси рідини

Б допоміг другові не спаритися у бані

В знайшов летючий корабель

Г приніс води живущої й цілющої

Д дізнавався усі новини першим

Є розбудив товариша, який уснув під час ви­конання завдання

Е знищів усе їстівне, чим пригощали

     Ключ: 1 в, 2 д, 3 г, 4є, 5 е, 6 а, 7 б.

  1. Рубрика «Телеграма з казки»

Вгадайте, хто з персонажів казки міг дати таку телеграму:

  1. «Шукаю роботящого зятя, який вміє будувати швидкий транс­портний засіб». (Цар) 2. «Влучу білці в око зі ста кілометрів». (Стрі­лець) 3. «Проконсультую з питань будівництва». (Дід) 4. «Чекаю запрошення на званий обід, дуже зголоднів». (Об’їдайло) 5. «Можу влаштувати зиму посеред літа за символічну плату». (Морозко) 6. «Готовий бути посередником між начальством та підлеглими». (Лакей) 7. «Дуже мучить спрага, озерця не пропонувати», (Обпивайло) 8. «Позичу на невизначений час повітряний транспортний засіб з метою подорожі». (Дурень)
  2. «Доправлю вчасно будь-які повідом­лення або пакунки». (Скороход)
  3. Гра в групах «Мала подорожі»

Учні малюють маршрут, яким подорожував дурень від рідної домівки до царських палатів, зазначаючи місця, де він зустрічав нових знайомих. Кожна зупинка має мати свою назву. Перемагає та команда, чиї назви виявляться найцікавішими.

УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Тестове опитування
  2. Про що йшла мова в царському указі?

А Що цар хоче отримати в подарунок летючий корабель;

Б що цар подарує орден тому, хто змайструє летючий корабель;

В що цар кине до в’язниці того, хто змайструє летючий кора­бель;

Г що цар віддасть дочку за того, хто змайструє летючий кора­бель.

  1. Що дали батьки синам у дорогу?

А Нічого не дали, бо самим нічого було їсти;

Б розумним — багато їжі зібрали, а дурню — чорний хліб та воду;

В дали кожному сину по паляниці;

Г дали кожному по три карбованці.

  1. Як дід, якого зустрів дурень, допоміг йому?

А Подарував дурневі летючий корабель;

Б познайомив його з царською дочкою;

В навчив, що треба зробити, щоб отримати летючий кора­бель;

Г порадив вертатися додому.

  1. Як дурень отримав летючий корабель?

А Увійшов у ліс, підійшов до дерева, цюкнув сокирою, упав ниць та й заснув;

Б прийшов до лісу, знайшов чарівне дерево та збудував кора­бель;

В вкрав летючий корабель у подорожніх, яких зустрів у лісі;

Г відібрав корабель у своїх братів, які його збудували.

  1. Що робив дурень протягом усієї подорожі до царського палацу?

А висипався, беріг сили для зустрічі з царем;

Б летів дуже швидко, без зупинок;

В збирав подорожніх;

Г думав, як пояснити царю, де він узяв летючий корабель.

  1. Чим відрізнялись нові знайомі дурня від звичайних людей?

А Вони всі були ще дурнішими за дурня;

Б усі мали надзвичайні здібності;

В вони були звичайними мандрівниками;

Г вони були наймудрішими людьми в царстві.

  1. Як відреагував цар на появу дурня з летючим кораблем?

А Одразу віддав йому дочку;

Б вигнав, тому що дурень був обідранцем;

В відібрав у дурня корабель;

Г почав випробовувати його.

  1. Чим могло обернутись для дурня невиконання завдань?

А Йому відрубали б голову;

Б його відправили додому пішки;

В його б зганьбили на все королівство;

Г його б ув’язнили.

  1. Хто допоміг дурневі виконати всі царські забаганки?

А Його старші брати;

Б царська дочка;

В нові друзі, яких він зустрів у подорожі;

Г ніхто не допомагав.

  1. Скільки всього завдань царя виконав дурень?

А П’ять;

Б сім;

В три;

Г шість.

  1. Яким було останнє випробування для дурня?

А Вкрасти царівну;

Б вполювати лося;

В побудувати ще один корабель;

Г дістати військо.

  1. Як змінився дурень наприкінці казки?

А Став найрозумнішим;

Б став гарним та ошатно вбраним;

В залишився дурним обірванцем;

Г дістав від нових друзів чарівні здібності.

  1. Робота з картками в парах (групах)

Картка № 1

  1. Напишіть міні-твір на тему «Якби я був Скороходом» (5-7речень).
  2. Як ви розумієте прислів’я: «Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже»?
  3. Чи треба допомагати незнайомцям? Обґрунтуйте свою думку.

Картка № 2

  1. Напишіть міні-твір на тему «Якби я мав летючий корабель» (5-7 речень).
  2. Як ви розумієте прислів’я: «Річ краще нова, а дружба — стара»?
  3. Яке чарівне вміння ви б хотіли мати? Обґрунтуйте свій вибір.

Картка № З

  1. Напишіть міні-твір на тему «Якби я був Стрільцем» (5-7речень).
  2. Як ви розумієте прислів’я: «Приятелів тьма, а вірного друга нема»?
  3. Чи є у вас справжні друзі? Обґрунтуйте свою думку.

Картка № 4

  1. Напишіть міні-твір на тему «Як би я мав друзів з надприродни­ми здібностями» (5-7речень).
  2. Як ви розумієте прислів’я: «Що хата має, тим і приймає».
  3. Чи можна обирати нового члена родини шляхом випробувань? Обґрунтуйте свою думку.

Картка № 5

  1. Напишіть міні-твір на тему «Якби я мав надприродні здібності» (5-7 речень).
  2. Як ви розумієте прислів’я: «В лиху годину пізнаєм вірну лю­дину»?
  3. Який персонаж казки вам запам’ятався найбільше? Обґрунтуйте свій вибір.
  • ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Учитель. Казка «Летючий корабель» вчить нас того, що немає безвихідних ситуацій, а справжні друзі завжди прийдуть на допомо­гу. Якщо ти допомагаєш друзям — то й вони колись допоможуть тобі.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Поміркувати про місце дружби та взаємодопомоги в житті лю­дини. Освіжити в пам’яті вивчені казки, вміти аналізувати їхні фантастичні та комічні елементи.

Шкільне життя

Завантажити: Тема: «Летючий корабель». Повчальний зміст казки (5 клас. Українська література) (Розмір: 18.8 KB, Завантажень: 253)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*