Тема: Давньокитайські імперії (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: дати уявлення про населення Стародавнього Китаю, основні заняття та повсякденне життя; дослідити причини виникнення китайських імперій; розглянути вплив народу на державність  на  прикладі  повстань;  розвивати  в  учнів  навички  критичного мислення.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття: «Імперія»,  «Великий шовковий шлях».
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «імперія», «Великий шовковий шлях;
  • описувати спосіб життя людей стародавнього Китаю;
  • характеризувати суспільний устрій мешканців давнього Китаю;

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Які гори знаходяться на території Китаю?
  2. В якому тисячолітті з’явилась найдавніші держави Китаю?
  3. На берегах якої річки виникли перші вогнища цивілізації в Китаї?
  4. Як називали царя у давньокитайських державах?

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Наприкінці   III ст.  до н. е. правитель   династії Цінь підкорив своїй владі всю країну. Виникла єдина китайська     держава – Піднебесна імперія, а її правителя стали називати Цінь Ши Хуанді – перший государ династії Цінь. Правителі єдиної китайської держави називали себе «хуанді» -імператорами, а Китай став імперією.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Працюємо з підручником

Прочитати текст підручника (С.105-106) і виписати в зошит реформи, запроваджені Цінь Шіхуанді.

  • Запровадив єдину систему грошей.
  • Налагодив торгівлю, ввів однакові міри ваги і довжини.
  • Поділив свою  імперію  на  36 областей,  якими  керували  царські чиновники.
  • Заборонив видавати й читати письмові праці та книги.
  • Проклав нові дороги.
  • Побудував Велику Китайську стіну.

Повідомлення учня

Учень розповідає про спорудження Великої Китайської стіни.

Вчитель

Жорстока  влада  Цінь Ши Хуанді,  яка  трималася  на силі  зброї  та  залякуванні,  не  могла  тривати  довго.  По  його  смерті повсюдно спалахнули повстання селян, міської бідноти, а також старої, родової знаті, яка втратила свої привілеї і прагнула їх повернути. Ватажок селянського повстання Лю Бан став правителем держави під титулом імператора Гао-цзу (202–195 рр. до н. е.) і проголосив нову династію Хань.

У1974 р. зовсім випадково було знайдено гробницю імператора Цінь Ши Хуанді. Селянин, що орав плугом поле, провалився в якусь яму. Це був хід до могили імператора. Підземна гробниця займала величезну площу — кілька квадратних кілометрів. Її й досі ще повністю  не  розкопано.  Вона  була  наповнена  дивовижними  скарбами. У гробниці  знаходились  глиняні  фігури  воїнів  у  людський  зріст у повному озброєнні, що мали охороняти свого володаря.

Самостійна робота

Учні опрацьовують текст підручника С.108-109 та дають відповідь на запитання:

– Що було спільного у суспільному устрої та повсякденному житті стародавніх Єгипту, Дворіччя і Китаю?

Додатковий матеріал

Правління Цінь Ши Хуанді (221—210 рр. до н. е.)

  • Установив жорстку систему централізованого управління. Знищив кордони попередніх царств, поділив імперію на 36 областей, якими керували призначені імператором намісники
  • Для нагляду за діями державного апарату в областях (судочинство, збирання податків тощо) призначалися спеціальні чиновники, які підкорялися імператору
  • Запровадив на території всієї імперії єдину систему мір і вагів, монету і писемність. Було проведено перепис населення країни
  • Опір центральній владі придушувався надзвичайно жорстоко з використанням найжахливіших видів смертної кари
  • Для попередження змов імператор переселив знать з підкорених царств до столиці під нагляд своїх чиновників
  • Попередні аристократичні титули були скасовані, а знатність людини тепер визначалася її багатством, посадою й особистими заслугами
  • Наказав перебудувати свою столицю. Поряд із нею було влаштовано величезний імператорський парк­заповідник і палацовий комплекс
  • Було побудовано нові дороги, що поєднали столицю з усіма областями держави, чимало нових дамб і зрошувальних каналів
  • У результаті створення розвинутої іригаційної системи населення було забезпечено продовольством
  • У китайській армії бойові колісниці були замінені кіннотою, стала використовуватися залізна зброя
  • Імператору довелося розпочати боротьбу з кочовими племенами хунну, що нападали на північні кордони його держави. Зібравши велике військо, завдав їм поразки і розширив межі імперії далі на північ
  • Для захисту північних кордонів від нападів кочовиків було створено Велику китайську стіну. На III ст. до н. е. деякі прикордонні китайські області вже мали оборонні стіни. Імператор наказав поєднати їх у єдиний ланцюг
  • Відкинув ідеї мислителя Конфуція про обов’язок імператора, дотримуватися традиційних обрядів і ритуалів. Наказав спалити всі конфуціанські книжки, заборонив конфуціанство і стратив учених

Велика Китайська стіна

  • Будівництво тривало майже 10 років, не припиняючись ні вдень, ні вночі, починаючи з 220 р. до н.е. Над зведенням стіни працювало близько 300 тисяч осіб
  • За часи будівництва тисячі людей померли і були замуровані в стіні. Тому її називають Найдовшим кладовищем світу, або Стіною сліз
  • Стіна розпочинається від Ляодунської затоки, простягається на північному сході від Пекіна, через Північний Китай до пустелі Гобі
  • Довжина між кінцевими пунктами стіни по прямій 2 450 км, а з усіма вигинами і відгалуженнями — 6 700 км .Через кожні 60 – 100 метрів на стіні споруджені вартові вежі. Ширина стіни в її верхній частині складає близько 5,5 метра, висота в середньому 9 метрів, а висота вартових веж – 20 метрів
  • Зведена на кам’яному фундаменті як земляний вал, облицьований із зовнішнього боку каменем і надбудований цеглою

V. Закріплення знань учнів
Історичний диктант

1)  На якому континенті розташований Китай? (Азія)

2)  Які великі річки протікають у Китаї? (Янцзи, Хуанхе)

3)  Яка пустеля розташована біля Китаю? (Гобі)

4)  Які гори відгороджують Китай? (Тибет)

5)  Якими були основні заняття китайців? (Землеробство, скотарство, ремесло)

6)  Яка імперія утворилася в Китаї в 221 році до н. е.? (Імперія Цінь)

7)  Хто очолив імперію Цінь? (Цінь Ши Хуанді)

8)  Що почали будувати для захисту від кочовиків? (Велику Китайську стіну)

9)  Коли помер Цінь Ши Хуанді? (У 210 році до н. е.)

10) Яка подія призвела до зникнення імперії Цінь? (Повстання)

11) Яка імперія прийшла на зміну імперії Цінь? (Імперія Хань)

12) Який торговельний шлях поєднував Китай з іншими країнами? (Великий шовковий шлях)

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал § 23

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Давньокитайські імперії (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 17.8 KB, Завантажень: 856)
Мета: дати уявлення про населення Стародавнього Китаю, основні заняття та повсякденне життя; дослідити причини виникнення китайських імперій; розглянути вплив народу на державність  на  прикладі  повстань;  розвивати  в  учнів  навички  критичного мислення. Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність. Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь. Основні поняття: «Імперія»,  «Великий шовковий шлях». Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «імперія», «Великий шовковий шлях; описувати спосіб життя людей стародавнього Китаю; характеризувати суспільний устрій мешканців давнього Китаю; Хід уроку…

Оцінити

0

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*