Спонукальні речення. Розділові знаки в кінці спонукальних речень. Форми спонукання (2 клас. Українська мова)
Тема: Спонукальні речення. Розділові знаки в кінці спонукальних речень. Форми спонукання
Мета: розширити знання учнів про речення; дати уявлення про спонукальне речення, форми спонукання; розвивати вміння інтонувати спонукальні речення; виховувати культуру поведінки під час переходу проїжджої частини.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (с. 95, вправа 246)
— Про що записані прислів’я?
— Яке питання ви поставили до кожного прислів’я?
— Як ви розумієте зміст кожного прислів’я?
- Робота за малюнком
Учитель демонструє малюнок лисиці.
— Складіть відповіді на запитання, використовуючи опорні слова. Запишіть.
Хто це? Це…
Яка вона? Вона… та…
Який у неї хвіст? У неї хвіст…
(Хитра, спритна, пухнастий)
- Письмо з коментуванням
На дошці вчитель вивішує картку — підказку.
(Початок речення пишу з великої букви. У кінці речення ставлю…, тому що це речення…, за інтонацією це речення…)
Настав вечір…
Хіба вже вечір…
Який чудовий вечір…
- Каліграфічна хвилинка
К к кн кни книга
— Запишіть каліграфічно:
Книга вчить, як на світі жить.
— Як ви розумієте цей вислів?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми ознайомимося ще з одним видом речень. Будемо вчитися правильно інтонувати їх. А також розглянемо, які розділові знаки ставляться в кінці таких речень.
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Гра «Знайди “зайве” речення»
Кожна тваринка ховається від своїх ворогів. Білка на дереві легко втече від ворога. Зайцю допоможуть швидкі ноги. Діти читали цікаву книгу. У їжака свій захист — колючки.
— Яке речення «зайве»? (Діти читали цікаву книгу.)
— Запишіть його.
— Про що в ньому розповідається? (Про книгу.)
— Яке це речення за метою висловлювання? (Розповідне)
— Перебудуйте речення так, щоб воно стало питальним. (Що читали діти?)
— Запишіть це речення. Який розділовий знак поставили в кінці речення?
- Ознайомлення зі спонукальним реченням
— Прочитайте «зайве» речення так, щоб у ньому звучала порада школярам читати книжки. (Діти, читайте цікаві книжки!)
— А де можна читати книги? (У бібліотеці.)
— Запросіть дітей до бібліотеки. (Дорогі друзі, приходьте, будь ласка, до бібліотеки.)
— Як треба поводитися з книгою? Спробуйте скласти речення, щоб у ньому прозвучав заклик. (Будь обережним з книгами! Не рви їх!)
Висновок. У нашому мовленні ми вживаємо різні речення, з різною метою, з різною інтонацією. Ми часто користуємося реченнями, у яких висловлюються різні спонукання до дії: прохання, наказ, заклик, порада, застереження, вимога. Такі речення називаються спонукальними.
— Який же знак може стояти в кінці спонукального речення?
Що за знак — стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис,
Спонука до поклику,
Хто ж бо він?.. (Знак оклику.) (Д. Білоус)
- Виконання вправи 247 (с. 95–96)
— Прочитайте речення. Які спонукання висловлені в кожному з них?
— Спишіть речення, у якому звучить заклик.
— Як називається речення, в якому висловлено спонукання?
- Фізкультхвилинка
V.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
- Виконання вправи 248 (с. 96)
— Прочитайте і відгадайте загадку.
— Які кольори має світлофор?
— Що означає кожний колір?
— До чого спонукають вас сигнали світлофора?
— Випишіть спонукальні речення.
— Чому в кінці одних спонукальних речень стоїть знак оклику, а в кінці інших спонукальних речень стоїть крапка?
Висновок. У кінці спонукального речення може стояти знак оклику або крапка. Знак оклику ставиться тоді, коли у реченні висловлено сильне почуття.
- Бесіда про правила дорожнього руху і значення світлофора
- Виконання вправи 249 (с. 96)
— Прочитайте колискову пісеньку. Зі скількох речень складається колисанка?
— Про що просять кожного котика? Якими словами виражено спонукання?
Вибіркове списування
— Спишіть останнє речення. Підкресліть у ньому звертання.
- Гра «Шифрувальник»
люблю, я, українську, мову.
— Складіть речення зі слів, розташувавши їх у певному порядку.
— Яке речення у вас вийшло?
1 варіант. Перебудуйте це речення на питальне.
2 варіант. Перебудуйте це речення на спонукальне.
- Вірш-порада
Спонукань не жди ніколи.
Своєчасно йди до школи.
Будь привітним до батьків.
Заступайсь за малюків! (К. Мухаммаді)
— Скільки речень у вірші?
— Які це речення? Для чого вони служать?
VI.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Гра «Мікрофон»
— Речення, в якому висловлюється спонукання називаються…
— В кінці спонукального речення може стояти…
— Знак оклику ставиться тоді…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 96–97, вправа 250; вивчити правила (с. 96)
Завантажити: Спонукальні речення. Розділові знаки в кінці спонукальних речень. Форми спонукання (2 клас. Українська мова) (Розмір: 19.4 KB, Завантажень: 172)