ГоловнеНова українська школа (НУШ)

Розвиток громадянської компетенції в НУШ: що потрібно знати?

Свідомий школяр, а отже — громадянин. Учні Нової української школи вчаться реалізовувати свої громадянські права та обов’язки. Детальніше розкажуть журналісти Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа»

Громадянська освіта-Шкільне життя Сучасна освіта не може залишатися осторонь важливих суспільних процесів і перетворень. Вони, спонукають нас до розуміння цінності громадянської освіти. Відповідальність, рівність, права людини, демократія, повага до різноманіття, повага до людської гідності стають тими поняттями, які обговорюють не лише правозахисники, але й школярі молодшої школи.

Формуванні громадянської компетентності — одне з основних завдань Нової української школи. Її ключова мета — виховати свідомого громадянина, патріота, професіонала, людину, світогляд і спосіб мислення якої спрямовані на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.

Діти в НУШ вчаться розвивати критичне мислення, усвідомлювати та відстоювати свою особисту позицію, дискутувати та знаходити порозуміння. В школі діти обговорюють філософські теми: що таке життя, чому воно — найвища цінність, визначають, що вони цінують в інших людях, та інші важливі питання.

«Періодично проглядаю шкільні підручники й дивуюсь: у 4 класі діти знають набагато більше, ніж я в їхньому віці, зазначає авторка Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа» Наталка Шаманова, мама двох школярів: чотирикласниці та першокласника.Вражають теми для обговорень курсу “Я досліджую світ”: “Наші права закінчуються там, де починаються права іншої людини”, “Незнання закону не звільняє від відповідальності” та завдання “Згрупувати список тез у дві колонки — права та обов’язки”. Та ніхто в 4 класі не обговорював зі мною такі серйозні речі!  Мені приємно знати, що все це обговорюють на уроках».

Які основи громадянської освіти важливо опанувати учням початкової школи? Ми запитали в учительки історії, правознавства, громадянської освіти, найкращої вчительки громадянської освіти за версією премії Global Teacher Prize Ukraine 2020, авторки курсу «Основи правознавства» для 9-го класу Всеукраїнської школи онлайн, співавторки методичних посібників «Бабин Яр: пам’ять на тлі історії», «Мій парламент: розумію і впливаю», консультантки Лесі Юрчишин.

«Дуже важливо закласти розуміння цінності спільноти та правил її функціонування. У класі можна спільно сформувати базові правила (для початку — не більше трьох) і потроху їх опанувати. Дітям насправді хочеться діяти в системі, коли вони чітко розуміють, що і як працює. Тому педагогу важливо дати їм відчуття емоційної безпеки та можливість впливати на наявні правила. Тоді в дорослому віці вони зможуть масштабувати цей процес», — переконана педагогиня.Леся Юрчишин-Шкільне життяРозпочати участь школярів молодшої школи у громадському житті можна з маленьких кроків, пояснює Леся Юрчишин. Так, можна спільно прибрати класну кімнату чи шкільний майданчик після завершення активностей, разом намалювати малюнки солдатам на фронт чи зібрати іграшки для дитячих будинків.

«Громадянська освіта — це насамперед про взаємодію: з собою, довколишніми, світом. В цьому допоможе розуміння себе та своїх потреб, озвучування емоцій у конкретний момент, розуміння потреб та емоцій іншого. Щодня привчайте до цього дітей — в моменті розбіжностей вони будуть готові “почути” іншого. Озвучуйте учням власні потреби та емоції, говоріть з ними мовою співпраці», — радить учителька.

Зокрема, опануванню громадянської освіти присвячений освітній ресурс Living Democracy (Життя в демократії), призначений для розвитку та утвердження демократії й прав людини в школі. Це — чудова шпаргалка для педагогів, адже тут можна знайти цікаві плани уроків та практичні поради щодо організації учнів у класі.

Вправи для розвитку громадянської компетенції створюють комфортну для школярів та педагогів атмосферу у класі, підтримують ефективність викладання і навчання, сприяють розв’язанню ключових проблем.

«У нашій школі дітей свідомо залучають до різних благодійних акцій: «Монетки-дітям», «Щедрий вівторок», розповідає журналістка та мама Наталка Шаманова. — Вже з 3 класу учні беруть участь у Дні самоврядування – проводити уроки для першокласників вважається привілеєм. До пандемії в класі часто бували гості. Про безпеку на дорозі розповідала поліціянтка, із творчістю Тараса Шевченка знайомив справжній сучасний кобзар. У школі діти вчаться вирішувати конфлікти та життєві ситуації. Так, влітку донька під час негоди пояснила молодшим дітям, як поводитися у буревій, у школі агітує однокласників влаштовувати благодійні розпродажі на підтримку бібліотеки, а коли виникає, каже: “Ти порушуєш мої особисті кордони!”».

Шкільну програму батьки намагаються розширити та доповнити самостійно.

«Після школи діти тренуються в секції бойового гопака, де їм розповідають багато цікавого про героїв України: від княжої доби до сьогодення. Також приділяємо увагу річному циклу свят та пам’ятних дат. Донька й син знають, що в День державного прапора на балконі потрібно вивішуємо прапор, на День незалежності вдягаємо вишиванки й згадуємо тих, завдяки кому її маємо, на Різдво плетемо дідуха і співаємо колядки, а на Великдень пишемо писанки та водимо хороводи. Також намагаємося долучатись до життя свого району: ходимо саджати дерева в парку Крістерова гірка, де часто гуляємо, дочуємося до мітингів проти забудови парку», ділиться Наталка Шаманова.

Впроваджуючи зміни, Нова українська школа може стати мініатюрою дорослого життя, демонструючи його школярам у безпечному середовищі. Саме у класі вони вчаться долати перші виклики, організовують свій невеликий соціум, висувають кандидатів у президенти класу та обирають самоврядування, спільно створюють та узгоджують правила, визначають свою цінність та пробують співпрацювати одне з одним.

«На мою думку, діти змалку повинні знати, хто вони, де живуть, що відбувається довкола них. Мої діти знають, що Україна захищається від військової агресії, українці мають громадянські обов’язки, знають, хто такі добровольці та волонтери. Ми чесно обговорюємо ситуацію в країні та світі, але без подробиць, які могли б травмувати дитячу психіку. Для нашої пострадянської країни, де права і свободи  нехтувалися, а люди часто жили в умовах подвійної моралі, надзвичайно важливо виховувати свідомих громадян ще зі школи. Тоді є шанс, що в майбутньому щось зміниться, адже дітей навчати простіше, ніж перевиховувати дорослих», — резюмує мама школярів НУШ Наталка Шаманова.

Три головні ідеї, які допоможуть батькам і педагогам виховати свідомого школяра (радить педагогиня Леся Юрчишин)

  1. Сміливо відповідайте на «дорослі» запитання своїх школярів, намагайтесь пояснювати їм все так, як розумієте самі, не бійтесь зізнатися в тому, що чогось не знаєте чи не розумієте.
  2. Уникайте панічних настроїв на кшталт «Яка погана держава!», не переносьте власний негативний досвід на допитливий дитячий розум.
  3. Заохочуйте дітей власним прикладом і спільно з ними беріть участь у важливих громадсько-суспільних акціях.

Ярослава Кобинець, журналістка проєкту «Навчаємось разом: дружня школа»

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Його зміст є виключною відповідальністю партнера і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Back to top button