Розповідні речення. Розділові знаки в кінці розповідного речення (2 клас. Українська мова)
Тема: Розповідні речення. Розділові знаки в кінці розповідного речення
Мета: дати учням уявлення про розповідне речення; формувати навички інтонування розповідних речень; розвивати мовлення, пам’ять, увагу учнів; виховувати любов до природи.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (с. 90, вправа230)
— Прочитайте речення, які ви склали зі слів кожного рядка.
— Запишіть на дошці звукові моделі слів теплі краї.
- Робота з деформованим текстом
— Красуня зима ходить луками, лісами і полями. Пролетіла вона і над нашим містом. І вам школярам надіслала повідомлення на сніжинках. Але віхола переплутала слова. Розставте слова так, щоб вийшли речення.
Дерева, шати, білі, одягли.
Скував, річку, мороз, міцний.
Сніговою, під, ковдрою, звірі, сплять.
Перевірка.
— Які звірі не впадають у сплячку?
- Словникова робота
— Відгадайте загадку.
- Влітку наїдається, а взимку висипається? (Ведмідь)
— Скільки складів у цьому слові?
— Виконайте його звуко-буквений аналіз.
- Каліграфічна хвилинка
Вв ве вед мі ідь
— Запишіть каліграфічно прислів’я, поясніть його зміст.
У ведмедя десять пісень, і всі про мед.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з розповідними реченнями, з розділовими знаками в кінці таких речень, а також будемо вчитися вимовляти ці речення з правильною інтонацією.
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Пояснення вчителя
Настав казковий вечір.
Настав казковий вечір!
— Прочитайте перше речення. Про що в ньому розповідається?
— А щоб дізнатися, який знак ставимо в кінці цього речення, відгадайте загадку.
- Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню,
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню. (Крапка) (Д. Білоус)
— То що ставимо в кінці розповідного речення?
Висновок. Речення, в якому про щось розповідається або повідомляється, називається розповідним. У кінці розповідного речення ставиться крапка.
Цвітуть сади. Шумлять гаї.
Це речення розповідні.
Розкажуть щось тобі й мені,
І крапку ставимо в кінці.
— Прочитайте друге речення. Про що говориться в другому реченні? (Настав казковий вечір!)
— Чим відрізняється друге речення від першого? (Розділовими знаками.)
— Що стоїть у кінці другого речення? (Знак оклику.)
Висновок. Якщо розповідне речення вимовляється з особливим почуттям, із захопленням, радістю, то в кінці такого речення ставиться знак оклику.
- Виконання вправи 231 (с. 90)
— Прочитайте виразно текст.
— Із скількох речень складається перша строфа вірша?
— Про що йдеться в кожному з них?
— Як потрібно читати останнє речення? (З особливим почуттям, із захопленням.)
— Яким словом у другому реченні замінено слово сніжок?
- Ознайомлення із правилом (с. 90)
— Яке речення називається розповідним?
— Що ставимо в кінці розповідного речення.
— Наведіть приклади власних розповідних речень.
- Фізкультхвилинка
V.УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (див. додаток на с. 104)
- Ознайомлення з окличними реченнями. Виконання тренувальної вправа 232 (с. 90)
— Розкажіть, про що говориться в другій строфі вірша Олеся Лупія (вправа 231).
— Скільки речень у цій строфі?
— Який розділовий знак стоїть у кінці кожного речення?
— З якою інтонацією треба читати речення другої строфи.
Аналіз правила (с. 91)
— Спишіть останнє речення вірша.
— Яким словом можна замінити вираз рідна земля? (Батьківщина, Україна, Вітчизна)
- Гра «Знайди “зайве” слово»
Морква, картопля, огірок, яблуко, буряк, помідор.
— Яке слово «зайве»? Чому?
— Чи можна назвати цю групу слів реченням? Чому?
— Об’єднайте ці слова так, щоб утворилося речення. Запишіть його. ( Морква, картопля, огірок, буряк, помідор — це овочі.)
- Виконання вправи 233 (с. 91)
— Прочитайте виразно вірш.
— Що таке Карпати? Хто відпочивав у Карпатах?
— Як ви гадаєте, чому Карпати називають легенями України?
— Поясніть розділові знаки в кінці речень.
— Спишіть вірш, дотримуючись розділових знаків.
— Яким виразом можна замінити слово тихої (Ні звуку не чуть.)
— Виконайте звуко-буквений аналіз слова сяє.
- Розвиток мовлення
Учитель пропонує учням розглянути картину зимового пейзажу.
— Складіть і запишіть два розповідні речення про природу взимку.
VI.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які речення називаються розповідними?
— На які групи розподіляються розповідні речення за інтонацією?
Для підбиття підсумку діти обирають одне з речень:
- Я задоволений, але…
- Я дізнався…
- Я не задоволений, тому що…
- У мене гарний настрій, тому що…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 91, вправа 234; вивчити правила (с. 90-91).
Завантажити: Розповідні речення. Розділові знаки в кінці розповідного речення (2 клас. Українська мова) (Розмір: 20.4 KB, Завантажень: 182)