Конспекти уроків української мови 2 класУсі уроки початкова школаФайли

Розпізнавання іменників за питаннями хто? що?. Складання речень (2 клас. Українська мова)

Тема: Розпізнавання іменників за питаннями хто? що?. Складання речень

Мета: закріплювати знання учнів про іменник як частину мови; вчити ставити питання, розподіляти слова на групи за значенням, розрізняти іменники, які відповідають на питання хто? і  що?; розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати бережливе ставлення до хліба.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Робота над загадкою

Є твердий, а є м’який,

Є важкий, а є легкий.

Ми на ньому сидимо,

І вчимося, і їмо. (Диван)

— Запишіть  каліграфічно  слово-відгадку.  Складіть  і  запишіть  з  цим словом речення.

  1. Каліграфічна хвилинка

Ди ван диван

  1. Перевірка домашнього завдання (с. 109, вправа 282)

— Прочитайте слова, які відповідають на питання хто?, потім — що?.

III.  ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ПРО СЛОВА — НАЗВИ ПРЕДМЕТІВ

  1. Робота за підручником (с. 110, вправа 283)

— Прочитайте і відгадайте загадку.

— Перевірте,  чи  правильно  ви  відгадали  загадку.  (Прочитайте  перші букви у словах кожного рядка.)

— Назвіть питання, на яке відповідає слово-відгадка.

  1. Бесіда про цінність хліба

Сонечко, як завжди, прокинулось раненько!

Росою прозорою вмилося гарненько.

Промінчики срібні свої розчесало…

Добридень, колосся! — привітно сказало.

— Хто з вас був на срібному полі? Хто з вас відчув запах хоч одного колосочка,  що  зріс  на  ньому?  Хто  тримав  у  маленьких  долоньках  золотисті  гладенькі  зернинки,  які  в  майбутньому  перетворюються  на  запашні  булочки  та духмяний коровай?

Це незабутні відчуття! І людина, яка відчула це хоч раз у своєму житті, ніколи не зможе бути злою, ніколи не зможе чинити щось погане.

Чи дзвонять у теплому небі голубі дзвоники весни, чи осипає серпень хліборобів дарами — свято хлібороба завжди з тими, хто вранці починає день у полі та  закінчує  його  ввечері.  Це  ті,  хто  першими  спілкуються  з  весняною  нивою й останніми — з осінньою пашнею.

За  всіх  часів  і  в  усіх  народів  було  найбільшою  святістю,  коли  лежав  на столі хліб. Тяжко він доставався в давнину.

Батьки ніколи не залишали в полі хліба, не викидали його, несли додому як святиню, своїм дітям.

Паляниця,  за  добрим  українським  звичаєм,  мала  неодмінно  лежати  на столі,  і  ніхто,  навіть  діти,  не  насмілювалися  покласти  її  сподом  догори.  Хліб був  мірилом  життя.  Будь-яке  свято  не  обходилося  без  паляниці.  Народжувалася  дитина  —  йшли  з  хлібом,  виряджали  сина  в  далеку  дорогу  —  і  мати ув’язувала в рушник житній окраєць, справляли весілля чи будували хату —

неодмінно  приходили  з  книшем,  дорогих  гостей  також  зустрічали  хлібом  — сіллю. Без хліба наш народ не уявляв свого життя. Навіть діти шанобливо називали його «папа». Він був потрібний людині, як батько в сім’ї.

А ще хліб уподібнюють до сонця.

І дійсно, рум’яна й кругла українська паляниця чимось подібна до сонячного світила.

Поруч  з  хлібом  народ  завжди  ставив  сіль,  бо  без  солі  він  теж  не  уявляв свого життя… Тому сіль і хліб, що діставалися людям важкою працею, вважалися дорогим набутком і завжди шанувалися в народі.

Хліб  —  це  праця  людська,  це  надія  на  майбутнє.  Від  темної,  твердої, з  кам’яною  пилюкою  паляниці  до  випеченого  пухкого  хліба  —  калача,  коровая — минуло тисячі років. За цей час у різних країнах світу хлібороби навчилися  з  диких,  зернових  рослин  вирощувати  високоврожайні  сорти  пшениці,  жита,  ячменю,  а  пекарі  випікають  величезну  кількість  хлібних  виробів — близько 800 видів.

— Розкажіть, який шлях долає хліб, перш ніж потрапити до нашого столу.

  1. Фізкультхвилинка
  2. Продовження роботи за підручником (с. 110–111)

Вправа 284

— Розгляньте  малюнки  і  назвіть  кулінарні  вироби.  Поставте  до  слів  питання.

— Прочитайте слова. Випишіть назви виробів із борошна.

— Розкажіть, які з названих виробів печуть, а які — варять.

Вправа 295

— Прочитайте текст.

— Спишіть заголовок. Яке це речення? До чого воно вас спонукає?

Пояснення вчителя. Заучування правила

Гра «Угадай предмет»

Цей іменник означа предмет

Для зрізання злаків і трави.

Прочитаєш ззаду наперед —

Будь-що тисни ним чи сік дави. (Серп — прес) (Д. Білоус)

Вправа 286

— Прочитайте назви міст та їх мешканців. Усно поставте до слів питання хто? що?.Спишіть.

— Утворіть назви мешканців від назв інших відомих міст.

ІV.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Чого навчилися на сьогоднішньому уроці?

— Що найбільше запам’яталося?

— Які завдання викликали труднощі?

V.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 111, вправа 287; вивчити правило (с. 111).

Завантажити: Розпізнавання іменників за питаннями хто? що?. Складання речень (2 клас. Українська мова) (Розмір: 20.1 KB, Завантажень: 49)
  
Back to top button