Конспекти уроків природознавства 4 класУсі уроки початкова школаФайли

Різноманітність речовин і матеріалів та їх використання людиною (4 клас. Природознавство)

Різноманітність речовин і матеріалів та їх використання людиною

Мета: дати учням уявлення про різноманітність речовин у природі; продовжити формування вміння робити висновки за результатами спостережень; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про різноманітність речовин і матеріалів та їхнє використання людиною.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
— На світі дуже багато різних речовин: зараз їх відомо декілька мільйонів.
Одні з них існують у природі, а інші створені штучно (наприклад, пластмаси).
З деякими із них ми зустрічаємося щодня. Речовини вивчає наука — хімія.
— Розкажіть, які речовини є на кухні? (Сіль, цукор, вода, борошно, сода та ін.)
— Яка речовина про себе говорить: «Мене не їдять, і без мене не їдять»? (Сіль)
Розповідь про сіль підготовленого учня
— Найважливіша для людини властивість куховарської солі — те, що вона солона на смак. Тому її використовують для соління їжі.
Куховарська сіль — це одна з мінеральних солей, що зустрічається у природі. Деякі солі люди добувають і використовують як добрива для рослин. Для людини сіль життєво потрібна. Якщо її довго бракує організму, людина може загинути. У давнину сіль цінувалася буквально на вагу золота. Сіллю розплачувалися замість монет, із-за солі країни воювали одна з одною. Часи ці минули, зараз сіль добувають у достатній кількості. І запаси її на Землі воістину невичерпні. Гігантські куполоподібні брили, цілі соляні гори є і в надрах Землі, і на її поверхні.

У розчиненому стані сіль міститься у воді морів і океанів, у мінеральних озерах, солоних струмках. Уся ця сіль у твердому виді зайняла б близько 70 мільйонів кубічних кілометрів! Такою кількістю можна покрити всю Землю шаром, товщина якого б перевищувала 30-поверховий будинок! Сіль добувають випарюванням, а також у соляних шахтах, приблизно так само, як і кам’яне вугілля.

Крім того, в соляних шахтах улаштовують підземні санаторії для хворих на астму — соляне повітря для них цілюще. Із сіллю пов’язано багато влучних, барвистих виразів, різних повір’їв. Щоб краще упізнати людину, потрібно з нею «пуд солі з’їсти»; Розсипати сіль — до сварки, до нещастя.

Згадайте старовинний український звичай зустрічати гостей з хлібом-сіллю!
— Є ще одна речовина, з якою ми обов’язково зустрінемося на кухні. Про себе вона говорить так:

Я білий, як сніг,
В пошані у всіх.
До рота попав —
Там і пропав. (Цукор)
Розповідь про цукор підготовленого учня
— На вигляд цукор можна сплутати із сіллю. Зате їх не сплутаєш за смаком. Солодкий смак — головна властивість цукру. Колись цукор виготовляли тільки з цукрової тростини, яка росте в Індії, Китаї та інших країнах, де клімат постійно теплий і вологий. Довго шукали заміну цукровій тростині. Зараз майже половину всього цукру в світі отримують з буряка.

За старих часів цукор був дуже дорогою дивиною. У багатьох країнах замість нього вживали мед, солодкий сік клена, берези, липи.

Цікаво знати, що в Індії мало не кожна сім’я здавна саджає на своїй ділянці землі солодку тростину. На Кубі, в Китаї та в інших теплих країнах саджають солодку тростину. Коли настає час збирати врожай, її зрізують довгим ножем і кладуть у котел. Виварять на вогні — виходять білі солодкі кристали. Індійці називають їх «саркар», а ми — схожим словом «цукор». Правда, у нас цукор варять не з цукрової тростини, яка в наших краях не росте, а з цукрового буряка. Це не червоний, а білий і дуже солодкий буряк.

Звичайний цукор — не єдина солодка речовина в природі. У фруктах міститься фруктовий цукор, у молоці — молочний цукор. Глюкоза — ще один різновид цукру. У природі вона зустрічається в різних частинах рослин. Особливо багаті на глюкозу плоди винограду і виноградний сік. Глюкозу ще називають виноградним цукром.
— А це що за речовина, яка дуже схожа за кольором на сіль та цукор? Його зазвичай використовують, коли варять кисіль. (Крохмаль)
— Крохмаль — одна з поживних речовин, необхідних людині. Він міститься у багатьох продуктах рослинного походження.
Велика група речовин, з деякими з яких ми можемо зустрітися на кухні,— це кислоти. Кожному знайомий кислий смак лимона. Такого смаку йому надає лимонна кислота, що міститься у ньому. У яблуках міститься яблучна кислота, у листі щавлю — щавлева. Коли прокисає молоко, у ньому утворюється молочна кислота.
— Яка спільна властивість цих речовин? (Кислий смак)
— Чи можна куштувати будь-яку кислоту ? (Ні)
— На кухні можна зустріти одну з таких кислот — це оцтова кислота. До пляшки з цією кислотою не можна торкатися. Ця речовина використовується тільки у виді розчину.

Деякі тварини і рослини захищаються за допомогою кислоти.

Із-за забруднення довкілля кислоти почали утворюватися високо в небі.
Нерідко вони випадають разом із дощем на землю (так звані кислотні дощі).

Головна причина кислотних дощів — це забруднення повітря різними шкідливими газами, і одним з їх джерел є автомобіль. Оксиди азоту, що у значній кількості викидаються автомобілями, взаємодіючи з водою, стають у результаті різними азотовмісними кислотами.

Кислотні дощі завдають величезного збитку природі і здоров’ю людей. Вода в морях, річках і озерах стає непридатною для життя. Кислотні дощі завдають значної шкоди лісам, паркам, садам. У розпалі літа у рослин раптом жовтіє і обпадає листя, квітки стають крихкими, немов скло. Установлено, що хвойні породи дерев страждають від кислотних дощів більшою мірою, ніж листяні.

Із-за кислотних дощів стають непридатними для обробки орні землі. Кислота руйнує легені людей, роз’їдає метали, фарби, руйнує різні відповідальні конструкції мостів, веж, антен і навіть літаків.

2. Робота за підручником (с. 173–176)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 173.
— Що ви дізналися про кухонну сіль?
— Що ви дізналися про цукор?
Учні працюють за завданням підручника на с. 173.
— Що ви дізналися про крохмаль?
— Що ви дізналися про кислоти?
— Що таке кислотні дощі?
— Як вони впливають на все живе?
— Розкажіть за малюнком 158 про штучні матеріали. Де їх використовують?
Робота в парах
Учні працюють за завданнями підручника на с. 176.
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 176.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
Робота в групах
Учні відповідають на запитання із рубрики «Перевір себе» (с. 176).

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальна робота
— Назвіть предмети одним словом.
Стіл, табурет, шафа, комод;
склянка, банка, карафа, тарілка;
ложки, чайник, ніж, каструля.
(Меблі. Місткості (для рідини). Посуд)
— Що об’єднує ці три групи предметів? (Це предмети, виготовлені людиною, або речі.)
— З чого людина виготовляє речі? (З різних матеріалів)
— Поміркуйте, з яких матеріалів зроблені предмети кожної групи? Доберіть потрібне слово: дерев’яні, металеві, скляні. (Предмети першої групи
дерев’яні, другої — скляні, третьої — металеві.
)
— Звідки ж людина взяла матеріали для виготовлення цих речей? (Це природні матеріали.)
— Назвіть декілька вам відомих природних матеріалів.

2. Гра «Визнач на дотик»
— Спробуйте на дотик визначити цукор, сіль, крохмаль.
— Чи можна зробити те саме, смакуючи речовину? (Невідому речовину не
слід смакувати, оскільки вона може виявитися отруйною.
)

3. Робота в групах
Гра «Хто більше?»
1-ша група
Назвати предмети з металу. (Кнопка, ключ, ножиці, скріпка, лінійка)
2-га група
Назвати предмети зі скла. (Склянка, фігурка, блюдце, чарка, банка)

3-тя група
Назвати предмети з деревини. (Лінійка, олівець, шахи, гребінець)
4-та група
Назвати предмети з пластмаси. (Гребінець, ручка, лінійка, прищіпка,
пробка
)

4. Гра «Назви, з чого складається предмет»
— До дошки викликають ведучого, який називає предмети, а учні називають речовини, з яких вони складаються.

5. Гра «Я знаю»
Завдання. Назвати 3–4 речовини та вказати сферу їхнього застосування.

6. Гра «П’ять речень»
Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— З якими речовинами ми стикаємося щодня на кухні? (Цукор, сіль, крохмаль, кислоти)
— Що нового і цікавого дізналися для себе?
— З якими із цих речовин ми маємо бути гранично обережними? (З кислотами)
— У яких продуктах містяться кислоти? (У лимоні — лимонна, у яблуці — яблучна, у листі щавлю — щавлева, у кислому молоці — молочна.)
— Яка спільна властивість цих речовин?
— Чому з кислотами потрібно поводитися обережно?
— Чи можна смакувати будь-яку кислоту?
— Чому цього не можна робити? (Кислоти їдкі. Вони роз’їдають шкіру людини, тканини, деревину.)
— Що таке кислотні дощі? У чому полягає їх небезпека?
— Які речовини були відсутні в природі і були винайдені людиною?

Завантажити: Різноманітність речовин і матеріалів та їх використання людиною (4 клас. Природознавство) (Розмір: 23.3 KB, Завантажень: 29)
  
Back to top button