Конспекти уроків української літератури 5 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Позакласне читання. В. Симоненко «Подорож у країну Навпаки» (5 клас. Українська література)

Позакласне читання. В. Симоненко «Подорож у країну Навпаки»

Мета: продовжити знайомити учнів із творчістю В. Симоненка, пов’язуючи з його життям; проаналізувати казку «Подорож у країну Навпаки», виявити її цілеспрямованість, значення у формуванні позитивних рис характеру школярів; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, вміння самостійно характеризувати героїв твору, давати оцінку їхній поведінці та вчинкам; формувати естетичні смаки п’ятикласників; виховувати почуття пошани, поваги до творчості В. Симоненка; пізнавальний інтерес до наслідків власної праці; відповідальність за доручену справу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет В. Симоненка, учнівські малюнки (карти-подорожі до країни Навпаки), текст твору; картки, тестові завдання.

Казка кличе нас у мандри, велить бути у житті сміливим й мудрим, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність.
Валерій Шевчук

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.

Готовність учнів подорожувати у країну Навпаки

  1. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями
  • Яка казка називається літературною? Наведіть приклади.
  • На які види поділяються народні казки за змістом?
  • Чим народна казка відрізняється від літературної? А що їх єднає?
  • Чому твори В. Симоненка полюбляють і цінують як дорослі, так і діти?
  • Чим вам запам’яталася казка В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»?

III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Основний зміст уроку

Сьогодні ми продовжуємо подорожувати сторінками казок В. Симоненка. Цього разу ми потрапимо у країну Навпаки. Як розуміти особливість такої назви країни?

В. Симоненко дуже любив дітей, і саме їм він присвятив багато творів. Першим слухачем казок письменника був його син Лесик. Ось чому одного із героїв казки «Подорож у країну Навпаки» теж звали Лесиком. Син Василя Андрійовича виріс, але зараз безліч нових слухачів із задоволенням сприймають ці захоплюючі, цікаві твори.

Аналіз твору В. Симоненка «Подорож у країну Навпаки»

  1. Виразне вибіркове читання казки.
  2. Тема:зображення країни-перевертня;

Навпаки — заперечення бруду, розбійництва, невихованості, ледарства.

  1. Ідея:заклик до дітей бути слухняними й охайними; культурними і дисциплінованими; поважати і любити батьків.
  2. Жанр:фантастична казка-подорож у віршовій формі.
  3. Особливість казки:протиставлення життєвих реалій і фантастичних пригод.
  4. Проблематика твору:
  • взаємостосунки батьків і дітей;
  • прекрасне (квіти) і потворне (Невмивака і його гвардія);
  • безкорисливість і вихованість;
  • добро і зло.
  1. Цитатний план казки.

1) «Лесик, Толя й два Володі
Сумували на колоді».

2) «Раптом трісь — і перед ними
Бородань малий з’явивсь».

3) «Я почув про ваше горе.
Є чудна одна земля —
Кожен робить там, що схоче…
Я відправлю всіх туда».

4) «Ми потрапили-таки
У країну Навпаки».

5) «Як малі телята в шкоді
Цілий день брикали, грались
Реготали і качались…».

6) «Якось їх біля млина
Стріла гвардія чудна —
Верхи їхали на свинях».

7) «Та й погнали неборак
До палацу Невмивак».

8) «Цар Великий Невмивака —
Бо сто років не вмивався».

9) «Гаркнув грізний Невмивака,
І дітей всіх чотирьох
Слуги кинули у льох».

10) «Тож всі четверо щосили
У тюрмі заголосили,
Льох увесь по швах поліз».

11) «А тим часом наші діти
Мчали, мов несамовиті,
Через поле й сінокіс
Та й потрапили у ліс».

12) «Квіти діток гратись кличуть,
А вони стоять, кигичуть».

13) «Глід, Шипшина й Терен дикий
Нашорошили голки
І воякам шматували
Пишний одяг і тіла».

14) «Розізлився Невмивака,
Що зірвалася атака,
І звелів поставить, клятий,
Круг поляни вартових».

15) «Ну, а діти, бідні діти,
Закортіло всім додому».

16) «Бородань малий з’явивсь».
Хто із вас додому хоче,—
Віднесу його туди».

17) «Гульк — уже в своїм дворі!
Не заманите віки
У країну Навпаки!»

  1. Побудова казки.

Вступ: знайомство з хлопцями, які мають задоволення від того, що батьки контролюють їх і примушують виконувати необхідні обов’язки в сім’ї; четверо хлопців (Лесик, Толя й два Володі) потрапляють до країни Навпаки за допомогою бороданя.

Основна частина: хлопці відчувають радість і задоволення від того, що потрапили до чарівної країни і в той же час терплять знущання і переслідування царя Невмиваки та його гвардії.

Кінцівка: Лесик, Толя й два Володі після серйозних випробувань виявляють бажання потрапити додому. Чарівник допомагає хлопцям.

Герої казки: Лесик, Толя й два Володі, Бородань; Великий Невмивака і його гвардія; квіти; Глід, Шипшина, Терен.

  1. Опрацювання змісту казки у формі фронтального опитування.
  • Які обов’язки мали хлопці в сім’ї? (Умиватися, розважати Гоню, поливати квіти)
  • Хто і яким чином розв’язав проблеми хлопчаків?
  • Як охарактеризував чарівник місце, куди б хотіли потрапити четверо друзів? («Є чудна одна земля — Там ні дня нема, ні ночі, Кожен робить там, що схоче…»)
  • Опишіть перші враження хлопців від того, що вони потрапили у надзвичайну країну Навпаки.
  • Чим ця країна відрізняється від інших?
  • Які риси характеру притаманні царю Невмиваці? Що єднає його з Плаксієм?
  • Чому хлопці не виявили бажання жити у царя Невмиваки, який їм запропонував умови цього життя?
  • Які страшні випробування пережили четверо друзів, перебуваючи у країні Навпаки?
  • Чому гвардійці Невмиваки не здогнали Лесика, Толю і двох Володь?
  • Поясніть, через що рослини вирішили допомогти хлопцям.
  • Яким чином і чому хлопці повернулися додому?
  • Чому, на ваш погляд, хлопці категорично відмовилися потрапити ще раз до країни Навпаки?
  • Скільки часу хлопці перебували у країні Навпаки? (Не менше двох днів.)
  • Яка доля очікувала хлопців, якщо б Невмивака знову їх спіймав? («…В чорнилі утопить»)
  • Про кого з рідних згадували Лесик, Толя і два Володі, коли їм погрожувала небезпека від переслідувань Невмиваки?

V. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Проведення тестового опитування.
  2. Робота по картках.

VI. Оголошення результатів роботи учнів

VII. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять уривок із казки «Подорож у країну Навпаки», який учнів найбільше вразив, захопив.

Завантажити: Позакласне читання. В. Симоненко «Подорож у країну Навпаки» (5 клас. Українська література) (Розмір: 15.1 KB, Завантажень: 181)
Back to top button