ГоловнеНова українська школа (НУШ)

Менше, та краще: яким має бути роздатковий навчальний матеріал для роботи на уроці

Нова українська школа має на меті змінити підхід до освіти, реформувати методи викладання, трансформувати освітнє середовище. Необхідною частиною такого принципово нового комплексного підходу є використання відповідних дидактичних матеріалів. Детальніше про це розповість стаття Проєкту “Навчаємось разом: дружня школа”.

Роздатковий матеріал-Шкільне життя

Яскраве, сучасне навчальне обладнання не лише дозволяє вчителю викладати за новими методиками, а й допомагає дитині швидше адаптуватися до школи та зануритися у філософію Нової української школи. Першокласник, який має у своєму розпорядженні найкращі навчальні засоби, вже ніколи не буде сприймати освіту як щось нудне, нецікаве й абстрактне. Саме тому оснащенню початкових класів приділяється так багато уваги.

Що таке дидактичний матеріал?

З перших днів у школі школярі навчаються у звичному середовищі — з яскравими конструкторами та м’якими пуфами. Змінилося й місце вчителя в освітньому процесі: замість ролі авторитетного наставника він займає позицію порадника, подекуди — навіть спостерігача. А центральне місце в новій системі відводиться учню — навколо нього, його потреб та комфорту побудована вся філософія нової школи.

Саме тому в роботі з учнями початкових класів застосовуються нові, сучасні, яскраві дидактичні матеріали, що дозволяють повноцінно проводити навчання у формі гри — найбільш звичному й органічному для сприйняття дітьми форматі. 

До складу дидактичних матеріалів для початкової школи входять усі роздаткові навчальні засоби, якими вчитель користується на уроках: таблиці, схеми, моделі, макети, інструменти, прилади, пристрої, картки на магнітах з літерами й зображеннями, робочі зошити тощо.

Про вимоги до роздаткових матеріалів у НУШ ми говорили з головою громадської організації «Асоціація «Виробники та постачальники засобів навчання та навчального обладнання» Тетяною Тарасевич:

“Починаючи з 2016 року, держава систематично виділяє бюджетні кошти на освітні потреби, зокрема, на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. Це сприяло пожвавленню роботи вітчизняних виробничих підприємств. Їх існує понад тисячу. Тут і потужні виробництва, і невеликі підприємства, і приватні майстерні, які виробляють все для освіти – від канцелярських та ігрових предметів до складних комп’ютерних систем. Окрім того, є велика кількість організацій, які займаються постачанням засобів навчання іноземного виробництва.

Власне, це призвело до створення конкуренції, особливо з постачальниками дешевих неякісних іноземних товарів, найчастіше – китайських. Для прикладу, собівартість дерев’яного танграма, який використовується у початковій школі, включає в себе ціну деревини, якісної фарби, коробки для зберігання, і не може коштувати менше 100 грн. А пластмасовий танграм, завезений з Китаю, на ринку коштує 30 грн. Зрозуміло, що для його виробництва використано вторинний пластик, який в Україні заборонено санітарно-гігієнічними нормами. Це стосується багатьох роздаткових матеріалів, виготовлених з пластмаси.

А от друковані засоби навчання, призначені для демонстрації, повинні забезпечувати можливість зорового сприйняття на відстані до 10 м, мати достатні розміри (формат А-5, товщина – не менше 2 мм), фізичну та екологічну безпечність. Індивідуальні друковані засоби можуть мати менші розміри, але не менше формату А-8. Тому слід розрізняти роздатковий матеріал для колективного, групового та індивідуального використання. 

Засоби навчання, що виготовляються  і пропонуються для продажу в заклади освіти, повинні мати офіційний документ, виданий органом сертифікації, що підтверджує якість продукції, – сертифікат відповідності чи декларацію про відповідність”.Знак якості-Шкільне життя

Тетяна Тарасевич наголошує: слід звернути особливу увагу на те, щоб у документах була така інформація українською: 

– назва країни-виробника та підприємства-виробника; 

– назва та позначення стандарту чи технічних умов, за якими виготовлено виріб;

– основне призначення, відомості про технічні дані та споживчі властивості виробу;

– правила та умови ефективного і безпечного використання, зберігання, транспортування та утилізації виробу;

– ресурс роботи, відомості про необхідні дії споживача після завершення терміну використання;

– гарантії виробника (постачальника) (в установленому законодавством порядку); 

– відомості про сертифікацію (за наявності); 

– відомості про прийом; 

– юридична адреса виробника/постачальника/продавця.

Крім того, за вимогою Міністерства освіти і науки, більшість засобів навчання та обладнання повинні містити методичні рекомендації з використання у навчальному процесі. 

“Звичайно, кожен вчитель хоче мати у своєму розпорядженні всі необхідні роздаткові матеріали. Але він завжди повинен пам’ятати, що їх не має бути занадто багато (тоді важко сконцентрувати увагу дітей) і всі вони мають бути безпечними в користуванні”, – резюмує Тетяна Тарасевич

Критерії для вибору дидактичних матеріалів 

Обираючи навчальні засоби для початкової школи, слід обов’язково звернути увагу на:

  1. Якість. Всі матеріали повинні відповідати санітарно-гігієнічним нормам, міжнародним та державним стандартам, технічним вимогам, бути міцними й стійкими до пошкоджень.
  2. Сучасний дизайн. Дидактичні матеріали мають приваблювати й зацікавлювати дітей, заохочувати їх до навчання. 
  3. Довговічність. Щоб не оновлювати дидактичні матеріали щомісяця, необхідно одразу закупити зносостійкі та практичні у використанні навчальні засоби.
  4. Безпечність використання. Не містити в складі матеріалів чи фарб будь-яких шкідливих чи токсичних речовин, мати спеціальний дизайн (без гострих кутів чи занадто дрібних елементів). 
  5. Кількість. Слід подбати про те, щоб у кожному класі учні були забезпечені достатньою кількістю дидактичних матеріалів — як для виконання завдань у групах, так і для індивідуальної роботи.
  6. Актуальність та відповідність програмі навчання. Не потрібно закуповувати матеріали, що не приноситимуть користі для навчання, адже тоді вони перетворяться на іграшки чи будуть загромаджувати навчальне середовище.
  7. Універсальність. Можливість застосування для вирішення комплексу завдань у навчальній і позаурочній діяльності, в різних предметних галузях, з використанням різних методик навчання тощо.

І насамкінець варто додати: цікавий роздатковий матеріал можна зробити самостійно з безпечних природних матеріалів, залучивши школярів.

Галина Наконечна, журналістка проєкту «Навчаємось разом: дружня школа». 

 Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Його зміст є виключною відповідальністю партнера і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. 

НУШ-Шкільне життя

Back to top button