Конспекти уроків зарубіжної літератури 10 класУсі уроки зарубіжної літературиФайли

Особливості романтизму як художнього напряму, його естетичні принципи (10 клас. Зарубіжна література)

Особливості романтизму як художнього напряму, його естетичні принципи. Специфіка романтичного світосприйняття – Доба Відродження. Доба Просвітництва

Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити з поняттям романтизм; навчити визначати характерні ознаки романтизму; активізувати читацький інтерес учнів; розвивати навички конспектування; дати поняття про романтичну лірику; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі; інформаційної: формувати вміння знаходити потрібну інформацію та представляти її; загальнокультурної: прищеплювати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати світогляд школярів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.

Обладнання: портрети відомих митців-романтиків, висловлювання романтиків.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Повідомлення учнів про ситуацію в Європі наприкінці XVIII – на початку XIX ст.

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1. Бесіда

♦ Якими були передумови виникнення романтизму?

Запис у зошити

Термін романтизм указує на зв’‎язок із середніми віками, коли в літературі був популярним жанр рицарського роману. Головні особливості цього жанру – фантастичність, зображення високого, ідеального кохання, лицарських подвигів, добрих і злих чарівників, казкового пейзажу.

  1. Лекція учителя (учні складають конспект)
  2. Бесіда

♦ У чому різниця між романтизмом і класицизмом?

♦ Зазначте ознаки романтичного твору.

♦ Назвіть особливості романтичного мистецтва.

♦ Опишіть романтичного героя.

Запис у зошити

Характерні ознаки романтизму

1) Заперечення раціоналізму, що панував у добу Просвітництва, культ почуттів людини.

2) Увага до особистості, її індивідуальних рис.

3) Провідні мотиви – самотність, світова скорбота (національна туга) та романтичний бунт і нескореність.

4) Історизм творів і захоплення фольклором.

Найвидатніші представники мистецтва романтизму В Англії – Дж. Байрон, Дж. Кітс, П. Б. Шеллі; у Німеччині – Е. Гофман, Г. Гейне, Новаліс; у Франції – А. Мюссе, Ж. Санд, В. Гюґо; у США – Е. По, Дж. Ф. Купер, Г. Мелвілл; у Польщі – А. Міцкевич, Ю. Словацький; в Угорщині – Ш. Петефі; в Росії – О. Пушкін, М. Лермонтов, М. Гоголь.

  1. Читання вибраних поезій (В. Вордсворта, С. Колріджа, Дж. Кітса, П. Б. Шеллі, Г. Гейне, В. Гюґо та ін.)

Учитель. Романтична лірика – це переважно лірика настрою. Романтики вміло і тонко створювали картини природи. Але головним у цих картинах був не опис пейзажу. Людина і світ — ось що передусім турбувало романтиків.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Бесіда

♦ Що ви з’‎ясували для себе про романтизм? (У митців романтизму ми помічаємо визнання самоцінності особистості, зацікавленість внутрішнім життям людини, прагнення розкрити багатство внутрішнього світу людини.)

  1. Інтерактивна вправа «Ґронування»

* Апологія — непомірне, надмірне вихваляння, захист кого-небудь або чого-небудь.

  1. Творча робота

Погляди романтиків на життя, мистецтво, людину

♦ Як ви розумієте ці висловлювання?

  • «Справжнє лихо полягає в тому, що нині все застигло у вульгарній прозі життя. І більшість людей спокійно сприймає все це і навіть почувається цілком добре, мовчки скочуючись по болоту до прірви» (Франц Шуберт).
  • «Мене часом запитують, чи люблю я дітей. Звісно, люблю, адже вони ще не стали людьми» (Шарль Нодьє).
  • «Краще бути артистом чи волоцюгою, ніж власником маєтку або селянином, бо ж із володінням землею чи снопом пов’‎язані несправедлива тиранія та похмуре поневолення скнарістю» (Жорж Санд).
  • «Світ поганий, поганий, жахливо поганий. І лише серце друга та спокутні сльози жінки можуть урятувати його від прокляття» (Ріхард Ваґнер).
  • «Той, хто не зазнав щастя в нинішньому світі, хто не знайшов того, що шукав, нехай заглибиться у світ книг і мистецтва чи зануриться в природу— це вічно юне втілення старовини й сучасності» (Новаліс).

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати запитання з вивченої теми для однокласників (методика взаємозапитань); виписати у словнички визначення романтизму; випереджальні завдання: для учня – «біографа» – підготувати повідомлення про Е. Гофмана; для учня -«історика» – «Німеччина наприкінці XVIII – на початку ХІХ ст.».

Завантажити: Особливості романтизму як художнього напряму, його естетичні принципи (10 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 12.3 KB, Завантажень: 17)
  
Back to top button