Конспекти уроків української мови 2 класУсі уроки початкова школаФайли

Ненаголошені голосні звуки [е], [и]. Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою зміни слова і добору спільнокореневих слів (2 клас. Українська мова)

Тема: Ненаголошені голосні звуки [е], [и]. Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою зміни слова і добору спільнокореневих слів (впр. 1-3, с. 15-16)

Мета: ознайомити учнів з літературною вимовою ненаголошених голосних звуків; формувати вміння щодо вимови голосних [е], [и] в коренях слів; виховувати інтерес до усної народної творчості.

Наочність: підручник, зошит.

Тип уроку: комбінований.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Хвилинка каліграфії

Пп па пе Пр Пи оп сп ап пс шп

Папір парасолька подруга посередині

Проковтнути язика — мовчати.

— Доберіть до слова папір спільнокореневе слово, що називає ознаку предмета.

— Який корінь у цих словах?

— Складіть речення зі словосполученням «проковтнути язика».

  1. Зоровий диктант

Тече, біжить ріка стрімка.

У горобця короткий дзьоб.

Стежка біжить серед жита.

У Катрусі зелений олівець.

Розцвіли дзвіночки в лісі.

  1. Вправи на повторення

— Запишіть слова, поділяючи їх для переносу.

Зе-бра, мав-па, ли-сток, де-ре-во, лев, ко-за, слон, лі-сок, си-джу.

— У яких словах є розбіжність між вимовою голосних звуків і букв?

(Листок, дерево, сиджу)

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за словами з ненаголошеними голосними, у яких вимова не повністю відповідає написанню.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота за підручником (с. 15–16)

Вправа 1, стор.15.

— Прочитайте вірш. Про який місяць року в ньому розповідається?

— Зверніть увагу на підкреслене слово в першому реченні. У цьому слові

наголошений звук [и]. Як вимовляється цей звук?

Наголошені звуки [е], [и] вимовляються чітко, виразно: степ, крила, числа, пера.

— Прочитайте підкреслені слова в третьому реченні. У словах вербі, листочок, деньочок голосні звуки [е], [и] ненаголошені.

Ненаголошені звуки [е], [и] у вимові наближаються до [и], [е]: [веирбі], [лиесточок].

Вправа 2, стор.16.

— Прочитайте слова, запишіть їх за зразком. Підкресліть букви, якими позначені наголошені голосні звуки [е] та [и].

— Простежте, що потрібно зробити, щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и].

Щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и], треба змінити слова за зразком один — багато. Змінені

слова називаємо перевірними. Наприклад: земля — землі, листок — листя.

Перевірні слова — це ті слова, які допоможуть вам перевірити написання букв, що позначають ненаголошені звуки [е], [и].

Вправа 3, стор. 16.

— Прочитайте слова, запишіть їх за зразком. Підкресліть букви, якими позначені наголошені голосні звуки [е], [и].

— Простежте, що потрібно зробити, щоб правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е] та [и].

Щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и], треба дібрати слова-«родичі», у яких звуки [е], [и] є наголошеними. Наприклад: вишневий — вишня, шишкар — шишка.
  1. Первинне закріплення

— Прочитайте слова, правильно вимовляючи голосні звуки в ненаголошених складах.

в[еи]рба з[ие]ма

ст[еи]пи ч[ие]жі

з[еи]мля ч[ие]сло__

  • Фізкультхвилинка

  V. Узагальнення й систематизація знань

  1. Робота над скоромовками

— Прочитати вголос скоромовки, правильно вимовляючи голосні звуки.

— Які голосні у ненаголошених складах вимовляються чітко? Які — нечітко?

Босий хлопець

Сіно косить,

Роса росить

Ноги босі.

От Кіндрат, так Кіндрат!

Зуб зламав об мармелад!

  1. Робота в парах

— Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок.

Перший місяць осені за календарем — вересень. Тихі, задумливі вересневі дні ще теплі, наче літні. Та подих осені вже відчутний у вечірній і нічній прохолоді. День народжується в осінньому серпанку, але поступово туман зникає, розсіюється. Піднімається сонечко і обігріває землю.

Алла Волкова

— Випишіть з тексту три слова з наголошеним голосним у першому складі та три слова — у другому складі. Позначте наголос.

  1. Вибірковий диктант

— Прослухайте уважно скоромовку.

Тигренятко з тигром-татом

Тренувалися стрибати.

— Запишіть слова, в яких голосні у ненаголошених складах вимовляються нечітко. (Тигренятко, тренувалися, стрибати)

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? Наведіть приклади.

— Як вимовляються ненаголошені [е], [и]? Наведіть приклади.

VII. Домашнє завдання

С. 16, вправа 3.

— Спишіть слова, вставляючи пропущені букви. Доберіть до них перевірні.

Весло — весла; зерно — зерна, перо — пера, рибалка — риба.

Завантажити: Ненаголошені голосні звуки [е], [и]. Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою зміни слова і добору спільнокореневих слів (2 клас. Українська мова) (Розмір: 26.9 KB, Завантажень: 28)
  
Back to top button