ГоловнеПочаткові класи

Мнемоніка і мнемотехніки. Як навчитися запам’ятовувати, граючись

Зубріння нового матеріалу – процес складний, нудний та й результат від нього не найкращий. На відміну від механічного запам’ятовування, мнемоніка пропонує використовувати техніки, які дозволяють емоційно або образно забарвлювати матеріал, який треба завчити. Завдяки цьому великі об’єми даних залишаються в пам’яті надовго. Математичні формули, телефонні номери, списки справ, усе це з мнемотехніками запам’ятовується легко. Дослідження доводять, що мнемоніка здатна буквально змінити мозок.Учень, навчання-Шкільне життя
Починати її застосовувати треба якомога раніше, зокрема ці техніки підходять для учнів початкової школи. Зі спеціальними техніками дитина без проблем засвоїть граматичні правила, запам’ятає кольори веселки чи навчиться зав’язувати шнурівки.     

Що таке мнемоніка

Мнемоніка — сукупність спеціальних прийомів і способів, що полегшують запам’ятовування і збільшують обсяг пам’яті за допомогою асоціацій. Коли ми застосовуємо мнемотехніки, то запам’ятовуємо не абстрактні об’єкти і факти. Щоб спростити процес запам’ятовування необхідно створити візуальні, аудіальні, кінестетичні асоціації або пов’язати нову інформацію з тією, яка вже  є в пам’яті.

Секрет успіху в тому, що об’єкт запам’ятовування пов’язується з якимось ментальним образом. При механічному запам’ятовуванні, згідно з Кривою Забування Германа Еббінгауза, уже наступного дня людина забуває 50-80% вивченого.  З використанням мнемотехнік важливий матеріал залишається в пам’яті як завгодно довго. Головне, щоб асоціація була максимально простою і зрозумілою, а ще краще абсурдною чи смішною. Наприклад, дорослі можуть легко назвати кольори веселки, за допомогою «запам’ятовувалки», вивченої в дитинстві. Така ж історія з кількістю днів у місяцях, яку запам’ятовують за допомогою фаланг пальців.

 Що можна вивчити та запам’ятати за допомогою мнемотехніки

  •   Іноземну мову (нові слова легко запам’ятати).
  •   Математичні правила, табличка множення і т.д.
  •   Номера телефонів, дати, дні народження та інші послідовності цифр.
  •   Граматичні правила.
  •   Послідовність тексту виступу.
  •   Список покупок, задач і т.д.

 Які мнемотехніки існують

Візуалізація

Це найпростіший метод, який застосовують для дошкільнят та молодших школярів. Дітям набагато легше запам’ятати незнайомі слова, якщо їх підкріплюють картками. Іще один варіант її застосування – це розташувати картки у певній послідовності, щоб запам’ятати казку чи розповідь. Старшим школярам візуалізація допоможе запам’ятати важливі історичні дати, їх потрібно підкріплювати візуальними образами.

Метод Цицерона (Метод локацій)

Цей метод розрахований на просторову уяву. Подейкують, що саме його застосовував Цицерон, коли готувався до своїх виступів. Необхідно уявити добре знайомий простір, наприклад, свою кімнату, та подумки розкласти на меблі інформацію, яку треба запам’ятати (покупки зі списку, тези виступу тощо).

Історія

Необхідно скласти історію, включивши в неї ті поняття чи цифри, які треба запам’ятати. 

Ланцюжок

Цей метод подібний до історії, але слова чи поняття розташовують у чіткій послідовності, покроково.

Мнемофраза

Складне поняття необхідно сфомулювати через прості аналогії. До таких фраз належить вислів про знамениту “крису-бісектрису”.

Рими

Поняття чи інформацію, які треба запам’ятати, необхідно заримувати.

Музика

Пісеньки про алфавіт, табличку множення чи таблицю Менделєєва допомагають запам’ятати і легко відтворити важливу інформацію, співаючи.

Акровірш

Слово чи термін – це перші літери вірша. Запам’ятати його простіше, якщо він буде образним, яскравим та ніяк не пов’язаним з темою того, що треба вивчити.

Акронім

Цей метод теж базується на перших літерах. Але це вже не вірш,  а проза. Наприклад фраза «Маючи Великі Здібності Маленький Юрко Співав Українські Народні Пісні» допоможе запам’ятати послідовність планет Сонячної системи, адже перша літера кожного слова – це перша літер планет у правильному порядку.

Авторські методи

У книжкових магазинах легко знайти видання із «запам’ятовувалками» з будь-якої сфери знань: математики, граматики, іноземної мови, біології і т.д. Але найцікавіше – намагатися створити їх самостійного, від такого заняття не лише покращується пам’ять, а й розширюється словниковий запас та розвивається образне мислення.

Коли буде результат

Використання мнемотехнік дає можливість не лише швидко запам’ятати конкретну інформацію, а й покращити пам’ять загалом. Щоб помітити зміни на краще, займатися треба, як мінімум, шість тижнів, а щоб ці зміни були суттєвими, варто присвятити роботі з мнемотехніками щонайменше чотири місяці.

Вплив на довготривалу пам’ять залежить і від того, яку саме техніку застосовувати для запам’ятовування. Так, у Вашингтонському університеті проаналізували, наскільки ефективні різні прийоми стосовно довготривалого запам’ятовування. Найкращі результати показали метод локацій та метод ланцюжка.

Анастасія Пасічна, журналістка проєкту “Дружня школа” 

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

НУШ-Шкільне життя

  
Back to top button