Конспекти уроків основи здоров'я 7 класУсі уроки основ здоров'яФайли

Інфекційні та неінфекційні захворювання. Захисні реакції організму (7 клас. Основи здоров’я)

Інфекційні та неінфекційні захворювання. Захисні реакції організму.

Заходи профілактики

Мета: дати загальне уявлення про інфекційні та неінфекційні захворювання; розглянути захисні реакції організму; продемонструвати приклади заходів профілактики і їхнє значення для захисту здоров’я людини.

Матеріали та обладнання: фотографії або ілюстрації, які демонструють заходи профілактики інфекційних хвороб, комп’ютерна презентація MS PowerPoint.

Поняття: інфекційні захворювання, неінфекційні захворювання, захисні реакції організму, заходи профілактики.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань       

  • Фронтальна бесіда
    • Які інфекційні хвороби ви знаєте?
    • Які способи попередження інфекційних захворювань ви знаєте?

III.   Мотивація  навчальної діяльності       

  • Обговорення ситуації

Узимку в школі дуже багато учнів занедужало на грип. На вимогу медиків заняття в школі на певний час припинилися. Для чого це було зроблено?

Розповідь учителя з елементами бесіди

Слово «профілактика» походить від грецького слова «попереджувальний». Профілактикою називають комплекс дій, спрямованих на попередження будь-якого негативного явища. Наприклад, профілактика захворювань передбачає, що людина буде щось робити, щоб не захворіти. І це правильно, тому що будь-яку хворобу легше попередити, ніж лікувати.

Існують методи профілактики, які спрямовані на загальне зміцнення організму. Наприклад, здоровий спосіб життя є саме таким методом. Він підвищує захисні властивості організму, робить людину більш стійкою до різних впливів навколишнього середовища.

Профілактикою захворювань займаються фахівці-медики. Наприклад, кожному школяреві роблять профілактичні щеплення. Завдяки їм ви захищені від таких захворювань, як кашлюк, дифтерія, правець, кір, скарлатина, поліомієліт.

  • Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу       

  1. Інфекційні та неінфекційні захворювання
  • Розповідь учителя з елементами бесіди

Є захворювання, які не передаються від людини до людини. Вони називаються неінфекційними.

— Які неінфекційні хвороби ви знаєте? (Наприклад, сколіоз, гастрит, гіпертонія, інфаркт, діабет.)

Однак існують захворювання, які різними шляхами можуть передаватися від хворої людини до здорової. Такі захворювання називають інфекційними. Характерними ознаками інфекційних захворювань є висока температура, нездужання, озноб тощо. Такий стан спричиняють різноманітні мікроби, які потрапляють в організм людини. Їх називають інфекцій-

ними агентами. До інфекційних агентів належать бактерії, віруси, деякі гриби, деякі твариноподібні організми. Усі вони мають мікроскопічні розміри. Більшість інфекційних захворювань виникають через віруси.

  • Які неінфекційні хвороби ви знаєте?

(Наприклад, туберкульоз, натуральна віспа, малярія, поліомієліт, грип, холера, чума, лихоманка Ебола.)

Важливою особливістю інфекційних захворювань є на- явність інкубаційного періоду, тобто періоду від моменту зараження до появи перших ознак захворювання. Тривалість цього періоду залежить від способу зараження і виду збудника і може займати від кількох годин до кількох тижнів. Протягом інкубаційного періоду хвора людина є джерелом інфекції і може заражати оточуючих.

  • Які шляхи проникнення інфекції в організм людини ви знаєте?

(Наприклад, через заражені харчові продукти або воду, безпосередньо при контакті, наприклад рукостисканні, або через предмети, що оточують хворого, а також повітряно- крапельним шляхом, через укуси кровосисних комах, через мікроскопічні пошкодження на шкірі.)

  1. Захисні реакції організму і бар’єри на шляху інфекцій. Заходи профілактики інфекційних захворювань
  • Розповідь учителя з елементами бесіди

В організмі людини так само є система безпеки, що захищає її особисто. Вона вберігає від вірусів, бактерій, грибів і твариноподібних організмів-паразитів, які намагаються потрапити до організму з повітрям, водою та їжею.

  • Яка система захищає людину від інфекцій? (Імунна система.)
  • Яке основне завдання імунної системи?

(Головне завдання імунної системи — зробити людину несприйнятливою до чужорідних біологічних об’єктів, не пустити їх або знищити, якщо вони потрапили в організм.) Що ви знаєте про різні види імунітету? Починається міні-конференція «Види імунітету».

Ведучий відкриває конференцію. Повідомляє її тему, дає слово доповідачам. Слухачі ставлять запитання щодо змісту доповідей.

Якщо вчитель не обрав таку форму роботи на уроці, то урок продовжується далі в його класичному варіанті:

  • Давайте обговоримо схему «Види імунітету».

Розповідь учителя

Людина має спадковий імунітет до хвороб, на які хворіють птахи, собаки, коти, корови, вівці. Поки ми ростемо, наша імунна система здобуває досвід у боротьбі з «ворогами», так формується набутий імунітет. Після того як людина пере- хворіла на деякі інфекційні захворювання, наприклад кір або вітряну віспу, у неї з’являється природний набутий імунітет, а після щеплення — штучний набутий імунітет.

Імунітет забезпечує імунна система, яка виконує певні функції.

— Давайте обговоримо схему «Функції імунної системи».

Щеплення — це один із заходів профілактики інфекцій-

них захворювань.

— Давайте разом складемо схему, що зображатиме різні заходи профілактики інфекційних захворювань.

Заходи профілактики інфекційних захворювань:

  • обмеження контактів між хворими й здоровими людьми;
  • вакцинація й імунізація здорових людей;
  • застосування лікарських препаратів для запобігання зараженню й розмноженню збудника;
  • підвищення опірності організму людини до інфекційного захворювання.

V. Закріплення вивченого матеріалу   

  • Обговорення ситуації

Семикласниця Ганна прокинулася вранці й відчула, що в неї підвищена температура, паморочиться голова, закладе- ний ніс. Але їй дуже хочеться піти в школу, тому що вона повинна виступати на святковому концерті. Допоможіть Ганні прийняти рішення, що їй робити: викликати лікаря й залишитися вдома чи піти до школи?

  • Виконання завдань у робочому зошиті

Можливі варіанти завдань:

  1. Позначте правильну відповідь.
    1. Слово «профілактика» походить від грецького слова:

А «попереджувальний»

Б «вражаючий»

В «штучний»

Г «важливий»

  1. До інфекційних хвороб належать:

А карієс

Б астма

В гастрит

Г поліомієліт

  1. Готові антитіла:

А не забезпечують захисту

Б забезпечують лише тимчасовий захист

В забезпечують постійний захист

Г не впливають на інфекційних агентів

  1. Доповніть перелік функцій імунної системи:
  • захист організму від проникнення різних інфекцій — вірусів, бактерій, грибків;
  • знищення хвороботворних мікробів, вірусів, що проник- ли в організм;
  • заміна старих, відпрацьованих клітин різних органів нашого тіла, вилучення з організму пухлинних клітин.
  1. Позначте твердження «+» або «–».

Профілактикою захворювань займаються тільки фахів- ці-медики.

Інфекційні захворювання різними шляхами можуть передаватися від хворої людини до здорової.

До інфекційних хвороб належать туберкульоз, натуральна віспа, малярія, поліомієліт, грип, холера, чума.

Усі інфекції потрапляють в організм людини повітряно- крапельним шляхом.

VI. Домашнє завдання  

Прочитати параграф підручника, виконати відповідні завдання у робочому зошиті.

  VII.   Підбиття  підсумків уроку       

  • Підсумкова бесіда
    • Для чого потрібна профілактика захворювань?
    • Які інфекційні хвороби ви знаєте?
    • Які способи попередження інфекційних захворювань ви знаєте?
    • Що треба робити, якщо у вас з’явилися перші ознаки інфекційного захворювання?
    • Чим відрізняється вроджений імунітет від набутого?
  • Словничок до уроку

Антигени — це специфічні речовини, які при введенні в організм людини спричиняють утворення антитіл, що вступають з ними в реакцію.

Антитіла — це білки, що утворюються в організмі при потраплянні в нього чужорідних речовин — антигенів — та спричиняють захисну імунну відповідь.

Імунізація — це метод профілактики інфекційних захворювань, завдяки якому людина набуває штучного імунітету.

Завантажити: Інфекційні та неінфекційні захворювання. Захисні реакції організму (7 клас. Основи здоров’я) (Розмір: 31.0 KB, Завантажень: 13)
Теґи

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button

Виявлено Adblock

Будь ласка, вимкніть Adblock, підтримайте нас