ГоловнеПерерва

Григорій Сковорода: спроба осучаснити філософа

Григорій Сковорода ― найвідоміший український філософ, при згадці про нього завжди виринає знаменита  фраза: «Світ ловив мене, але не спіймав». Цікаво, а що ще могли б пригадати українці про Сковороду? Те, що він зображений на п’ятистах гривнях, що не мав вищої освіти, мандрував світом, ходив у полотняному одязі з торбою через плече та босий. Щось іще? Малувато та доволі стереотипно як на визначну постать, ідеї якої випередили свій час. 

Сковорода ― актуальний до сьогодні, а його постать оповита чутками, легендами та домислами. Сучасні літературознавці, філософи, письменники намагаються переосмислити постать Григорія Савича та його творчість. Наприклад, Андрій Любка у передмові до однієї зі збірок творів Сковороди пропонує читачам уявити одну зі станцій київського метро в розпал літа та намалювати такий образ: біля колони з холодного каменю, з якої б’є в очі яскрава реклама чіпсів, самотньо стоїть людина, чий «лук» нікого не дивує. Ніхто на нього не озирається, не фотографує, не чіпляється до нього з запитаннями. Адже стоїть собі чоловік зі стильною короткою стрижкою, у зручному й недешевому льняному одязі, через плече перекинута полотняна крафтова торба. Як вам такий Сковорода? А якщо доповнити образ ще кількома фактами з біографії? Наприклад, володів сімома мовами, навчався у престижному українському університеті, багато подорожував Європою та Україною, читав лекції в Харкові та Переяславі… Розмірковував про сенс життя, про важливість вибору заняття, яке буде приносити задоволення, не їв м’яса й багато ходив пішки. Вражаюче, чи не так? Сковорода з пам’ятника перетворюється на сучасну цікаву особистість, із якою хочеться спілкуватися та про яку цікаво дізнатися більше. 

Вимальовується чудовий варіант розмови про Григорія Сковороду з учнями. Звичайно, таку розмову не проведеш без знання фактів. Тому пропонуємо почати з традиційної вправи проєкту «Факти vs Судження» та провести її частинами або повний варіант (наживо або онлайн). Для цього запропонуйте учням/-цям об’єднатись у 5 груп і виконати завдання:

Група 1. Напишіть 5-7 фактів про Григорія Сковороду. 
Група 2. Напишіть 5-7 суджень про Григорія Сковороду. 
Група 3. Замініть запропоновані факти про Григорія Сковороду відповідними до них судженнями. (Пропоновані факти оберіть самостійно)  
Група 4. Замініть судження про Григорія Сковороду відповідними до них фактами.    (Пропоновані судження оберіть самостійно
Група 5. У запропонованому тексті позначте жовтим усі судження, а зеленим ― факти.  (Текст для розбору підберіть самостійно

Також учням/-цям можна запропонувати переглянути невеличке відео (близько 8 хв.) «Від чого Григорій Сковорода все життя тікав? ― Обличчя на купюрах» та попросити їх назвати всі факти та  судження, які були в ньому озвучені. 

Важливо: Після виконання завдання варто проаналізувати результати разом з учнями/-цями. Зверніть увагу на неправильні відповіді та ще раз поясніть різницю між фактами й судженнями. Наголосіть на тому, що завжди потрібно спиратися на факти й критично ставитися до чужих оцінок, тому потрібно вчитися розрізняти факти і судження та перевіряти їх. Можете скористатись готовим алгоритмом бесіди з дітьми, викладеним у схожій вправі нашого проєкту ― урок з української літератури №13 (8 клас)

Знаючи факти й міфи, якими оповите життя філософа, можна пофантазувати та спробувати уявити, ким би міг бути пан Сковорода, якби жив у сучасній Україні. Ну, і звичайно, його образ не буде повним без знання його філософії. Тому гайда досліджувати Сковороду, щоб за пам’ятником бачити людину, якою захоплювалися сучасники та вважали за честь приймати у себе вдома, а також наслідувати.

Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»

Back to top button