ГоловнеПерерва

Григорій Сковорода на уроках історії, мови та літератури

Колеги, пригадаймо, якою вимальовується постать Григорія Сковороди в уроках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність». Пропонуємо вам детальніше розглянути наші матеріали, адже впевнені, що вони зможуть підсилити ваші заходи:

🔸 Оцінити значення доробку Григорія Сковороди для формування української філософської думки буде цікаво за допомогою запропонованої нами вправи в уроці №44 з історії України (8 клас)

🔸 Філософ дуже багато робіт присвятив темі щастя, бачив щастя в чистоті сердечній, у рівновазі духовній, утверджуючи це своїм власним життям. Тож пропонуємо вам провести дискусію «Що робить нас щасливими?» за матеріалами уроку української мови №37 (9 клас)

🔸 Один із найавторитетніших дослідників творчості мислителя Д.Чижевський писав, що філософічний стиль Г. Сковороди — це своєрідний поворот думання від форми мислення в поняттях до форми мислення в образах та через образи. Він повертає від термінологічного вжитку слів до символічного їх ужитку. Тож пропонуємо вам попрактикувати з учнями/-ицями такий вид роботи, у якому поняття стають символами. Це може бути варіант розмови про стереотипні символи, які ми черпаємо з медіа, як у матеріалі уроку №33 зі всесвітньої історії (8 клас).

🔸 Сковорода ― автор ідеї нерівної рівності. Сенс ідеї полягає в тому, що всі люди рівні, але разом із тим вони всі різні. Свою думку Григорій Сковорода розкриває через образ фонтана, який заповнює великі та малі посудини. Посудини різні, однак вони всі рівні між собою, тому що вони всі повні води. Ідеал нерівної рівності — основа сьогоднішніх антибулінгових розмов. Тому використавши матеріали уроку з української мови №48 (9 клас), ви могли б провести діалог-обговорення актуальної теми тролінгу та кібербулінгу. 

🔸 А наш урок №19-20 (9 клас) пропонує аж 6 різних вправ для зацікавлення учнів/-ць  будь-якого віку постаттю Сковороди:

✔️ Завдання 1. Резюме для Григорія Сковороди. Розповідаємо про професійний досвід та освіту Сковороди коротко і зрозуміло за допомогою резюме. До речі, допоможіть учням/-цям навчитися вправно писати резюме за допомогою наших матеріалів — уроку з української мови №22 (9 клас).   

✔️ Завдання 2. Шкала часу (timeline). Учні вибирають основні дати, що передають найважливіші події життя філософа (навчання, подорожі, написання творів), і наносять їх на лінію часу в спеціальних застосунках.

✔️ Завдання 3. Сковорода на телебаченні. Створення оперативних новин про Сковороду на платформі.

✔️ Завдання 4. Дискусія про надмірне споживання і невибагливість. Сім запитань щодо теорії Сковороди про життя в обмеженні себе у споживанні. Це точно актуально буде звучати зараз, в умовах вимушеного обмеження через російську агресію.

✔️ Завдання 5. Запитання до афоризму. Роздрукуйте роздавальний матеріал із найвідомішими афоризмами Сковороди. Розріжте матеріал так, щоб кожен афоризм був на окремому клаптику паперу. Учні/-ці витягують по одному афоризму і ставлять запитання (одне або декілька), відповіддю на яке буде афоризм, який вони витягли. Наприклад, читають афоризм «Найбільш цінний час, коли утрачений» і ставлять запитання: «Коли час найбільш цінний?», «Що є найбільшою втратою?» тощо. Ці запитання потрібні, щоб виявити розуміння суті висловлювання.

✔️ Завдання 6. Мандрівка Григорія Сковороди. Переглядаючи біографію Г.Сковороди, учні/-ці відстежують його переміщення територією України та Європи. За результатами створюють мапу.

Як писав Сковорода: «Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати — це наполовину завершити». Сподіваємося, що ми змогли запалити вас цікавими вправами з наших уроків! Отож, нехай усі ваші активності, присвячені шануванню 300-річчя Григорія Сковороди, пройдуть супер успішно, креативно та медіаграмотно! А ми, звісно, будемо раді прочитати ваші історії успіху, якими ви можете поділитися із нами, надіславши тут!   

Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»

Back to top button