Конспекти уроків зарубіжної літератури 10 класУсі уроки зарубіжної літературиФайли

Джером Девід Селінджер. Роман «Ловець у житі». Суперечності характеру головного героя — Голдена Колфілда (10 клас. Зарубіжна література)

Джером Девід Селінджер. Роман «Ловець у житі». Суперечності характеру головного героя — Голдена Колфілда.

Мета: формування предметних компетентностей: дослідити на основі тексту роману етапи розвитку характеру головного героя, розвиток його стосунків з іншими персонажами твору; розвивати навички складання характеристики персонажу, культуру усного мовлення, розвивати вміння працювати в парах, групах, розвивати навички роботи з цитатним матеріалом, уміння робити висновки; виховувати кращі людські якості; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі; інформаційної: формувати вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її; загальнокультурної: прищеплювати прагнення літературної освіти, естетичний смак; розширювати світогляд школярів.

Тип уроку: урок формування умінь та навичок.

Обладнання: текст роману, картки із завданнями.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Бесіда за опорною схемою «Символіка імен персонажів роману Дж. Д. Селінджера «Ловець у житі»
  2. Повідомлення учнів «Цікаві факти про роман Дж. Д. Селінджера «Ловець у житі»»

— Твір набув скандальної слави через убивство учасника The Beatles Джона Леннона. Коли поліція приїхала на місце події, вбивця (Марк Девід Чепмен) тримав у руках примірник роману. Згодом він заявив, що заклик убити Джона Леннона відшукав на сторінках книги, утім його визнали осудним.

  1. Повідомлення учнів «Переклади українською роману Дж. Д. Селінджера «Ловець у житі»»

— Перший переклад цього твору українською мовою вийшов під назвою «Над прірвою у житі», що є аналогом назви російського перекладу («Над пропастью во ржи»). Перевидання того ж перекладу 2010 року вийшло вже під назвою «Ловець у житі», що є буквальним перекладом оригінальної назви англійською.

Назва книжки пов’язана з уявленнями головного героя, коли він читав вірш: «<…> я собі уявляв, як табунець малечі грається серед поля — кругом жито й жито, куди не глянь. Тисячі дітлахів, і довкола — жодної людини, тобто жодної дорослої людини. Крім мене, звісно. А я стою на краю страшнющої прірви. Нібито я повинен ловити малюків, якщо вони підбіжать дуже близько до прірви. Бо вони граються, гасають і не дивляться, куди біжать. А я повинен звідкись вискакувати й ловити їх, щоб не зірвались у прірву. Оце й усе, що я маю цілий день робити. Стерегти дітей над прірвою в житі. Дурниці, звісно, я знаю, але це — єдине, чого мені хочеться по-справжньому. Дурниці, звісно».

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
  2. Слово вчителя

— «Ловець у житі» — це лірико-психологічна повість. Автор зосереджує увагу на формуванні у людини власного ставлення до світу під час глибоко інтимного сприйняття дійсності.

  1. Бесіда «Суперечності характеру головного героя»
  • У якому оточенні живе Холден Колфілд?
  • Що означає, за Селінджером, жити спокійно і смиренно? Чи зміг би так жити Холден?
  • Проти якої фальші та усталених принципів бунтує герой?
  • Що найбільше цінує Холден Колфілд в людських стосунках?
  • Чому Холден не здійснив свого наміру покинути Нью-Йорк?
  • Що причинило нервовий зрив юнака?
  • Які риси характеру Колфілда цікаві сучасним підліткам?
  • Від якої страшної прірви хотів би рятувати дітей ловець у житі?
  • Чому Холдена називають представником «бунтівного покоління»?
  1. Висновки

Учитель. Селінжер звернув увагу читача на той вік людини, у якому відсутні компромісні рішення, живуть гуманістичні ідеали, зберігаються правильні оцінки духовних якостей суспільства. Творчість Селінджера спричиняє постійну полеміку в США. Письменникові дорікають за замкнутість персонажів, їх відмежування від суспільних проблем, за скепсис і богошукання. Холден Колфілд — один із представників так званого «втраченого покоління» 30-50-х рр. ХХ століття.

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Заключне слово вчителя

— У повісті порушено проблему людського спілкування, співвідношення індивіда і суспільства, зроблено спробу пояснити самотність добрих людей у суспільстві. Ці проблеми сьогодні також актуальні.

Проблема стосунків між батьками і дітьми актуальна завжди. непорозуміння, що є у Холдена зі своїми батьками, актуальні й сьогодні.

Проблема «забороненого плоду», коли підліток намагається самоствердитися за рахунок куріння чи вживання алкогольних напоїв, на жаль, також залишається актуальною.

Проблема непорозуміння з коханою людиною, з друзями-однолітками, прагнення бути таким, як усі, і водночас виділитися — ці та інші проблеми непокоять молодь і нашого часу.

Проблема небажання вчитися в підлітковому віці знаходить своє пояснення у віковій психології, тому що провідним видом діяльності у підлітків стає спілкування.

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
  • Продовжте речення.

— Моє ставлення до Холдена Колфілда… .

— Я погоджуюся з Холденом… .

— Я хочу з ним посперечатися… .

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати роман Маркуса Зузака «Книжкова злодійка».

Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про життя та творчість Маркуса Зузака.

Завантажити: Джером Девід Селінджер. Роман «Ловець у житі». Суперечності характеру головного героя — Голдена Колфілда (10 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 21.5 KB, Завантажень: 11)
  
Back to top button