Історична тема у творчості Тараса Шевченка (9 клас. Українська література) + Презентація
Автор: Дележа Альбіна Ярославівна
Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва
Тема: Історична тема у творчості Тараса Шевченка
Мета: дослідити історичну теми у творчості Тараса Шевченка на прикладі його ранніх творів «Тарасова ніч», «Іван Підкова»; з’ясувати тематично-ідейну спрямованість творів, символи, жанрову приналежність; дослідити ознаки романтизму у творах Шевченка історичної тематики; подати відомості про Коліївщину, поему Шевченка «Гайдамаки», її композицію та зміст; зацікавити учнів цим твором; розкрити неперевершену цінність творів Шевченка, їх значення; розвивати навички виразного читання, пам’ять, увагу, спостережливість, вміння працювати з текстами, узагальнювати, робити відповідні висновки; виховувати патріотизм, почуття гордості за український народ, повагу до історії України.
Епіграф:
Кобзар дав нам історичну основу на всі віки
Богдан Лепкий
Хід уроку
- Організаційний етап
- Повідомлення теми та мети уроку
У творчому доробку Тараса Шевченка виділяється значна група творів, у яких із надзвичайною силою зображено героїчну минувшину України. Сьогодні на уроці ми з вами розглянемо твори Шевченка історичної тематики, з’ясуємо їх зміст та значення.
- Актуалізація опорних знань
- Пригадайте, на які періоди поділяють творчість Тараса Григоровича Шевченка?
- З чим пов’язаний такий поділ?
- Як називалась перша збірка Шевченка?
- Коли вона була видана?
- Скільки творів вміщувала?
- Які з них ми з вами вже розглянули?
- Чи можна сказати, що твори «Кобзаря» є романтичними?
- Що таке романтизм як напрям?
- Які його особливості?
- Які ознаки романтизму ви вже помітили в творах Шевченка, які ми розглядали?
- Опрацювання навчального матеріалу
У своїх ранніх творах Шевченко переважно схилявся до романтизму: в них бачимо його інтерес до незвичайного, яскравого і навіть таємничого, фантастичного, піднесений стиль мови, деяку розчуленість, навіть сентиментальність, захоплення історичним минулим, а це якраз основні риси романтизму. Однією з головних тем його творів є боротьба українського народу проти поневолення польською шляхтою, адже визвольна війна українського народу – яскрава сторінка нашої історії. Та чи можна писати історичні твори без історичного підгрунтя? У Шевченка таке, звісно, було. Михайло Драгоманов писав, що Тарас Шевченко перед першим виданням «Кобзаря» у Петербурзі познайомився з земляками, у яких були не тільки твори Котляревського й Квітки, але й історичні книги. Вчений наголосив на вагомості впливу «Історії Русів» на творчість Шевченка, зокрема зауважував таке:
«…видно, Тарас Шевченко потрапив на «Історію Русів»… і вона запанувала над його думками своїм українським автономізмом і козацьким республіканством, своїм духом, у якому до патріотизму козацьких літописців XVII – XVIII ст. й кобзарських дум прибавилась якась доля республіканства часів декабристів. Тарас Шевченко брав із «Історії Русів» цілі картини, і взагалі ніщо, окрім Біблії, не мало
такої сили над системою думок Шевченка, як ця книга…»
У своїх творах історичної тематики Тарас Шевченко також звертається до теми козаччини, вимальовуючи яскраві образи ватажків повстань різних часів – Івана Підкови, Северина Наливайка, Павла Бута, Тараса Трясила. Образ останнього постає у поемі «Тарасова ніч», з якою я пропоную вам познайомитись.
- Чи відомо вам з історії України, яка ніч була названа «Тарасовою»?
Матеріал для вчителя:
«Тарасовою ніччю» називають битву під Переяславом 15 травня 1630 року – переможний бій українського козацького війська з польською армією під командуванням коронного гетьмана Станіслава Конєцпольського біля Переяслава під час повстання 1630 року під проводом Тараса Федоровича, в народі названого Трясилом.
На початку травня Тарас Федорович зосередив основні повстанські сили у Переяславі. Польське коронне військо, підійшовши до міста, розпочало запеклі бої, що тривали три тижні. Під час однієї з вилазок козаки повністю знищили так звану золоту роту, яка складалася з родовитих шляхтичів. Великого поширення набули партизанські дії покозаченого люду. 15 травня, коли поляки святкували Свято Тіла і Крові Христових, козаки таємно вислали частину піхоти навколо польського стану та зненацька вдарили с обох боків. Після кількагодинного кровопролитного бою козацькі полки вщент розгромили польські підрозділи та захопили обоз. У битві загинуло кілька тисяч жовнірів. Саме цю перемогу оспівав Тарас Шевченко у поемі «Тарасова ніч», зі змістом якої я пропоную вам познайомитись.
- Робота над змістом твору «Тарасова ніч»
5.1. Виразне читання твору учнями
5.2. Бесіда за питаннями
- Від імені кого ведеться оповідь у творі?
- Про що співає кобзар?
- Який його спів? Як його названо у творі?
- Яким є настрій твору?
- Як ставиться ліричний герой до польської шляхти?
- Як Шевченко передає факти польської сваволі? Зачитайте
- Які історичні постаті згадуються у творі?
- Що ви про них знаєте?
- Чому, на вашу думку, Шевченко звертається до образу Павлюка, хоча повстання під його проводом було пізніше?
- Як ставиться до долі України ліричний герой? Зачитайте
- Кого він викриває у творі?
- Як в тексті названі козаки і їх вороги? Зачитайте
- А яким зображений Тарас Трясило?
- Як зображено перемогу козаків?
- Який художній прийом використовує автор, описуюючи її?
- Які символи присутні у творі? Що вони означають?
- Про що поет нагадує читачам через осмислення історичної долі України?
- Яку функцію виконує обрамлення в творі?
- Яким за жанром є твір?
- Чи є він романтичним? Доведіть
5.3. Літературний аналіз твору
Тема: зображення боротьби українського козацтва з польськими загарбниками; змалювання ночі розгрому армії польського воєначальника Конецпольського під час повстання 1630 року, очоленого гетьманом Тарасом Федоровичем (Трясилом). Ідея: возвеличення мужності, героїзму, цілеспрямованості, наполегливої віри в перемогу козаків; засудження жорстокості, жадібності ляхів, які полонили український народ, позбавляючи його віри християнської.
Рід: ліро-епос
Жанр: історична поема
Художні засоби:
Епітети: тії ночі кривавої, козацькії діти
Порівняння: кругом хлопці та дівчата, як мак процвітає; козаки, як та хмара, ляхів обступали.
Метафори: лихо сміється; зажурилась Україна, зажурилась, заплакала; мовчать гори, грає море, могили сумують; ніч-матидасть пораду; лягло сонце за горою; заплаче серденько
Гіпербола: чи затопило синє море твої гори; од Лимана до Трубайла трупом поле крилось.
- Робота над змістом твору «Іван Підкова»
Ще з одним твором історичної тематики, що увійшов до «Кобзаря», поемою «Іван Підкова», ви вже познайомились у 6-му класі. Цей твір був написаний Тарасом Григоровичем у 1839 році у Петербурзі. Давайте прочитаємо цей твір та пригадаємо, кому він присвячений
6.1. Виразне читання твору учнями
6.2. Бесіда запитаннями
- Як ви зараз сприйняли цей твір?
- Чи пам’ятаєте ви, хто такий Іван Підкова?
- Чому Тарас Шевченко звернувся саме до образа цього отамана?
- Як змальовує його Шевченко у творі?
6.3. Літературний аналіз твору
Тема: зображення спогадів про героїчну минувшину рідного краю, коли козаки на чолі з отаманом Іваном Підковою боролися з турецькими загарбниками.
Ідея: возвеличення мужності, героїзму козаків та отамана Івана Підкови, їх сили волі, братерської дружби, які так необхідні в здобутті перемоги над ворогом.
Рід: ліро-епос
Жанр: історична поема
- Бесіда за питанням
- Що спільного ви побачили між поемами «Тарасова ніч» та «Іван Підкова»?
- Про що свідчить те, що Шевченко звертається у своїй творчості не лише до теми визвольної війни, а й до теми боротьби проти турецьких загарбників?
- У яких творах ми бачимо подібну тематику?
- Що таке історична пісня?
- На які групи поділяються історичні пісні?
- Чи можна сказати, що історична тематика творів Шевченка тотожна до тематики історичних народних пісень?
- А як щодо теми Коліївщини? Як ви вважаєте, чи міг Шевченко оминути її?
- Слово вчителя
Звісно, тема гайдамацького руху є на сторінках Шевченкових творів. Зокрема 1841 року вийшла друком окремою книжкою поема Тараса Шевченка «Гайдамаки». Гостро драматичним, навіть трагічним життям у поемі живуть реальні історичні постаті, гайдамацькі ватажки Максим Залізняк та Іван Ґонта, і поряд з ними – Ярема Галайда («вполовину видуманий»), його кохана Оксана і «вільшанський титар правдивий». Романтизуючи драматичні події та дійових осіб, автор опоетизовує їх і посилає в Україну як поборників «святої волі».
Поема «Гайдамаки» складається з лірично-філософського вступу-присвяти, історичного вступу («Інтродукція»), десяти розділів та епілогу. Важливе значення мають такі складові частини твору, як «Передмова», жартівливе звернення до передплатників поеми та «Примітки», складені самим Шевченком. Лірично-філософський вступ до поеми являє собою авторські роздуми над швидкоплинністю життя, над нескінченними змінами в природі і людському житті. У вступі до поеми автор визначив власні ідейно-естетичні позиції як співець цілого народу та його представник. Основна частина поеми починається «Інтродукцією», де автор дає оцінку національному, релігійному та класовому стану тогочасної держави. «Інтродукція» є своєрідною експозицією сюжету поеми. У самому ж творі простежуються дві сюжетні лінії: перша, основна, — змалювання підготовки та перебігу повстання Коліївщина; друга — історія кохання.
З цією неперевершеною поемою Тараса Григоровича ви можете познайомитись самостійно, прочитавши, або прослухавши аудіокнигу.
- Підсумки уроку
- Домашнє завдання
прочитати поему Тараса Шевченка «Сон» (« У всякого своя доля…»), вивчити уривок напам’ять
Завантажити: Історична тема у творчості Тараса Шевченка (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 7.1 MB, Завантажень: 1741)