Конспекти уроків української літератури 9 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Історична тема у творчості Тараса Шевченка (9 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Історична тема у творчості Тараса Шевченка

Мета: дослідити історичну теми у творчості Тараса Шевченка на прикладі його ранніх творів «Тарасова ніч», «Іван Підкова»; з’ясувати тематично-ідейну спрямованість творів, символи, жанрову приналежність; дослідити ознаки романтизму у творах Шевченка історичної тематики; подати відомості про Коліївщину, поему Шевченка «Гайдамаки», її композицію та зміст; зацікавити учнів цим твором; розкрити неперевершену цінність творів Шевченка, їх значення; розвивати навички виразного читання, пам’ять, увагу, спостережливість, вміння працювати з текстами, узагальнювати, робити відповідні висновки;  виховувати патріотизм, почуття гордості за український народ, повагу до історії України.

 Епіграф:                                                 

Кобзар дав нам історичну основу на всі віки

Богдан Лепкий

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Повідомлення теми та мети уроку

У творчому доробку Тараса Шевченка виділяється значна група творів, у яких із надзвичайною силою зображено героїчну минувшину України. Сьогодні на уроці ми з вами розглянемо твори Шевченка історичної тематики, з’ясуємо їх зміст та значення.

  1. Актуалізація опорних знань
  • Пригадайте, на які періоди поділяють творчість Тараса Григоровича Шевченка?
  • З чим пов’язаний такий поділ?
  • Як називалась перша збірка Шевченка?
  • Коли вона була видана?
  • Скільки творів вміщувала?
  • Які з них ми з вами вже розглянули?
  • Чи можна сказати, що твори «Кобзаря» є романтичними?
  • Що таке романтизм як напрям?
  • Які його особливості?
  • Які ознаки романтизму ви вже помітили в творах Шевченка, які ми розглядали?
  1. Опрацювання навчального матеріалу

У своїх ранніх творах Шевченко переважно схилявся до романтизму: в них бачимо його інтерес до незвичайного, яскравого і навіть таємничого, фантастичного, піднесений стиль мови, деяку розчуленість, навіть сентиментальність, захоплення історичним минулим, а це якраз основні риси романтизму. Однією з головних тем його творів є боротьба українського народу проти поневолення польською шляхтою, адже визвольна війна українського народу – яскрава сторінка нашої історії. Та чи можна писати історичні твори без історичного підгрунтя? У Шевченка таке, звісно, було. Михайло Драгоманов писав, що Тарас Шевченко перед першим виданням «Кобзаря» у Петербурзі познайомився з земляками, у яких були не тільки твори Котляревського й Квітки, але й історичні книги. Вчений наголосив на вагомості впливу «Історії Русів» на творчість Шевченка, зокрема зауважував таке:

«…видно, Тарас Шевченко потрапив на «Історію Русів»… і вона запанувала над його думками своїм українським автономізмом і козацьким республіканством, своїм духом, у якому до патріотизму козацьких літописців XVII – XVIII ст. й кобзарських дум прибавилась якась доля республіканства часів декабристів. Тарас Шевченко брав із «Історії Русів» цілі картини, і взагалі ніщо, окрім Біблії, не мало

такої сили над системою думок Шевченка, як ця книга…»

У своїх творах історичної тематики Тарас Шевченко також звертається до теми козаччини, вимальовуючи яскраві образи ватажків повстань різних часів – Івана Підкови, Северина Наливайка, Павла Бута, Тараса Трясила. Образ останнього постає у поемі «Тарасова ніч», з якою я пропоную вам познайомитись.

  • Чи відомо вам з історії України, яка ніч була названа «Тарасовою»?

Матеріал для вчителя:

«Тарасовою ніччю» називають битву під Переяславом 15 травня 1630 року – переможний бій українського козацького війська з польською армією під командуванням коронного гетьмана Станіслава Конєцпольського біля Переяслава під час повстання 1630 року під проводом Тараса Федоровича, в народі названого Трясилом.

На початку травня Тарас Федорович зосередив основні повстанські сили у Переяславі. Польське коронне військо, підійшовши до міста, розпочало запеклі бої, що тривали три тижні. Під час однієї з вилазок козаки повністю знищили так звану золоту роту, яка складалася з родовитих шляхтичів. Великого поширення набули партизанські дії покозаченого люду. 15 травня, коли поляки святкували Свято Тіла і Крові Христових, козаки таємно вислали частину піхоти навколо польського стану та зненацька вдарили с обох боків. Після кількагодинного кровопролитного бою козацькі полки вщент розгромили польські підрозділи та захопили обоз. У битві загинуло кілька тисяч жовнірів. Саме цю перемогу оспівав Тарас Шевченко у поемі «Тарасова ніч», зі змістом якої я пропоную вам познайомитись.

  1. Робота над змістом твору «Тарасова ніч»

5.1. Виразне читання твору учнями

5.2. Бесіда за питаннями

  • Від імені кого ведеться оповідь у творі?
  • Про що співає кобзар?
  • Який його спів? Як його названо у творі?
  • Яким є настрій твору?
  • Як ставиться ліричний герой до польської шляхти?
  • Як Шевченко передає факти польської сваволі? Зачитайте
  • Які історичні постаті згадуються у творі?
  • Що ви про них знаєте?
  • Чому, на вашу думку, Шевченко звертається до образу Павлюка, хоча повстання під його проводом було пізніше?
  • Як ставиться до долі України ліричний герой? Зачитайте
  • Кого він викриває у творі?
  • Як в тексті названі козаки і їх вороги? Зачитайте
  • А яким зображений Тарас Трясило?
  • Як зображено перемогу козаків?
  • Який художній прийом використовує автор, описуюючи її?
  • Які символи присутні у творі? Що вони означають?
  • Про що поет нагадує читачам через осмислення історичної долі України?
  • Яку функцію виконує обрамлення в творі?
  • Яким за жанром є твір?
  • Чи є він романтичним? Доведіть

5.3. Літературний аналіз твору

Тема: зображення боротьби українського козацтва з польськими загарбниками; змалювання ночі розгрому армії польського воєначальника Конецпольського під час повстання 1630 року, очоленого гетьманом Тарасом Федоровичем (Трясилом). Ідея: возвеличення мужності, героїзму, цілеспрямованості, наполегливої віри в перемогу козаків; засудження жорстокості, жадібності ляхів, які полонили український народ, позбавляючи його віри християнської.

Рід: ліро-епос

Жанр: історична поема

Художні засоби:

Епітети: тії ночі кривавої, козацькії діти

Порівняння:   кругом хлопці та дівчата, як мак процвітає; козаки, як та хмара, ляхів обступали.

Метафори: лихо сміється; зажурилась Україна, зажурилась, заплакала; мовчать гори, грає море, могили сумують; ніч-матидасть пораду; лягло сонце за горою; заплаче серденько

Гіпербола: чи затопило синє море твої гори; од Лимана до Трубайла трупом поле крилось.

  1. Робота над змістом твору «Іван Підкова»

Ще з одним твором історичної тематики, що увійшов до «Кобзаря», поемою «Іван Підкова», ви вже познайомились у 6-му класі. Цей твір був написаний Тарасом Григоровичем у 1839 році у Петербурзі. Давайте прочитаємо цей твір та пригадаємо, кому він присвячений

6.1. Виразне читання твору учнями

6.2. Бесіда запитаннями

  • Як ви зараз сприйняли цей твір?
  • Чи пам’ятаєте ви, хто такий Іван Підкова?
  • Чому Тарас Шевченко звернувся саме до образа цього отамана?
  • Як змальовує його Шевченко у творі?

6.3. Літературний аналіз твору

Тема: зображення спогадів про героїчну минувшину рідного краю, коли козаки на чолі з отаманом Іваном Підковою боролися з турецькими загарбниками.

Ідея: возвеличення мужності, героїзму козаків та отамана Івана Підкови, їх сили волі, братерської дружби, які так необхідні в здобутті перемоги над ворогом.

Рід: ліро-епос

Жанр: історична поема

  1. Бесіда за питанням
  • Що спільного ви побачили між поемами «Тарасова ніч» та «Іван Підкова»?
  • Про що свідчить те, що Шевченко звертається у своїй творчості не лише до теми визвольної війни, а й до теми боротьби проти турецьких загарбників?
  • У яких творах ми бачимо подібну тематику?
  • Що таке історична пісня?
  • На які групи поділяються історичні пісні?
  • Чи можна сказати, що історична тематика творів Шевченка тотожна до тематики історичних народних пісень?
  • А як щодо теми Коліївщини? Як ви вважаєте, чи міг Шевченко оминути її?
  1. Слово вчителя

Звісно, тема гайдамацького руху є на сторінках Шевченкових творів. Зокрема 1841 року вийшла друком окремою книжкою поема Тараса Шевченка «Гайдамаки». Гостро драматичним, навіть трагічним життям у поемі живуть реальні історичні постаті, гайдамацькі ватажки Максим Залізняк та Іван Ґонта, і поряд з ними – Ярема Галайда («вполовину видуманий»), його кохана Оксана і «вільшанський титар правдивий». Романтизуючи драматичні події та дійових осіб, автор опоетизовує їх і посилає в Україну як поборників «святої волі».

Поема «Гайдамаки» складається з лірично-філософського вступу-присвяти, історичного вступу («Інтродукція»), десяти розділів та епілогу. Важливе значення мають такі складові частини твору, як «Передмова», жартівливе звернення до передплатників поеми та «Примітки», складені самим Шевченком. Лірично-філософський вступ до поеми являє собою авторські роздуми над швидкоплинністю життя, над нескінченними змінами в природі і людському житті. У вступі до поеми автор визначив власні ідейно-естетичні позиції як співець цілого народу та його представник. Основна частина поеми починається «Інтродукцією», де автор дає оцінку національному, релігійному та класовому стану тогочасної держави. «Інтродукція» є своєрідною експозицією сюжету поеми. У самому ж творі простежуються дві сюжетні лінії: перша, основна, — змалювання підготовки та перебігу повстання Коліївщина; друга — історія кохання.

З цією неперевершеною поемою Тараса Григоровича ви можете познайомитись самостійно, прочитавши, або прослухавши аудіокнигу.

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

прочитати поему Тараса Шевченка «Сон» (« У всякого своя доля…»), вивчити уривок напам’ять

Завантажити: Історична тема у творчості Тараса Шевченка (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 7.1 MB, Завантажень: 69)
Back to top button