Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Роль митця в суспільстві, ідея вільної творчості в поемі Лесі Українки «Давня казка» (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Роль митця в суспільстві, ідея вільної творчості в поемі Лесі Українки «Давня казка»

Мета: познайомити учнів зі змістом твору Лесі Українки «Давня казка»; з’ясувати його жанрову приналежність; дослідити у творі «Давня казка» ідею вільної творчості, вільнолюбства людини, ролі митця в суспільстві; нагадати про літературний прийом «антитези», дослідити використання цього прийому в тексті твору; дослідити актуальність проблем, порушених в творі; розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом, виразного читання; вміння логічно мислити, робити висновки та аргументовано висловлювати свої думки.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Як і кожного справжнього митця, Лесю Українку хвилювала проблема ролі митця в суспільстві, яку вона розкриває у багатьох своїх творах, серед них і «Давня казка». Цей твір порушує багато питань, яких саме, ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

«Давню казку» Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Із листа між Лесею та її братом Михайлом, датованого 12 грудня 1893 року, ми дізналися про те, що Леся Українка читала завершену вже поему на засіданні гуртка «Плеяда»:

«Я скінчила «Давню казку» (поет і лицар), прочитала її в «Плеяді» з певним тріумфом, найбільш всіх сподобалась вона паничеві Липському, се мені приємно, бо все-таки він людина, вихована на європейській літературі, і патріотичної поблажливості у нього нема…»

Твір вперше був опублікований у Львівському журналі «Життє і слово» за 1896 рік. Саме тут друкував свою статтю Іван Франко, у якій він наголошував, що українська інтелігенція дуже далека від народу і що деякі українці не працюють для добра народу. А також Іван Франко зазначив, що «Давня казка» – одна з найкращих і найхарактерніших ознак   нашої нової  літератури:

«У наших часах, в часах загального рознервовання і екстравагації, у часах, коли скрізь лунає аж лящить поклик «штуки для штуки», аж чудно якось із уст поета почути такі тверезі та здорові погляди на задачу і вагу поезії, які висказує тут наша авторка. По її думці, поезія для маси робочого народу – потіха в горю, спочивок по праці, для кожного чоловіка – природний вираз розбудженого чуття і вищих змагань, для всієї громади – заохота в боротьбі і докір усякій нікчемності; для при гноблених вона – гарячий поклик до бою за волю і людські права, а для кривдників – грізний месник ».

  • Чому, на вашу думку, твір Лесі Українки отримав схвальні відгуки?
  • Як ви гадаєте, якщо твір має в своїй назві слово «казка», то для кого він розрахований?
  • Які значення має слово «казка»?
  • Яке з них найбільше відповідає творові Лесі Українки?
  • Чи є він казкою за жанром? Чому?
  • Пригадайте, який жанр літератури називається поемою?
  • Які її особливості?
  1. Теорія літератури

Поема – великий ліро-епічний віршований твір, у якому порушуються важливі проблеми.

Ознаки поеми:

  • Великий обсяг
  • Наявність сюжету
  • Наявність ліричних відступів
  • Наявність монологів та діалогів
  • Широка проблематика
  1. Робота над змістом твору
  • Доведіть, що за своєю будовою твір «Давня казка» є саме поемою?
  • На скільки частин поділений твір?
  • Чи можна сказати, що кожна із частин має власний сюжет?

Пропоную вам з’ясувати про що ми дізнаємося із кожної частини поеми.

  1. 1. Робота над змістом І розділу. Бесіда за питаннями
  • Що нам відомо про поета?
  • Як його описано у творі? Зачитайте
  • Чи погоджуєтесь ви з тим, що поет був нещасним?
  • Опишіть зустріч, яка відбулася на лісовій стежині.
  • Як поводив себе лицар, а як поет?
  • Чи погоджуєтесь ви з тим, що автор, створюючи образи поета та лицаря, використовує прийом антитези? Доведіть

Антитеза — художній прийом, що полягає у зіставленні протилежних думок або образів для посилення враження

  • Першу зустріч героїв на лісовій стежині можна вважати своєрідним двобоєм. Хто, на вашу думку, переміг у ньому? Відповідь аргументуйте

6.2. Робота над змістом ІІ розділу. Бесіда за питаннями

  • Чим розпочинається другий розділ поеми?
  • По яку допомогу звернувся лицар до поета?
  • Як зустрів його поет?
  • Що ми дізнаємось про спосіб його життя?
  • Чи допоміг поет лицарю? Як саме?
  • Прочитайте серенаду, написану поетом, як на неї відреагувала Ізіадора?
  • Що символізує собою квітка з рожі?

Рожа – символ дівочої краси, здоров’я, пестощів та веселощів.

  • Що найбільше зачепило почуття дівчини?

6.3. Робота над змістом ІІІ розділу. Бесіда за питаннями

  • Знайдіть у тексті ІІІ розділу та процитуйте, як віддячив Бертольдо поетові за здобуте кохання прекрасної Ізідори?

Давайте простежимо, як пісня поета урятувала лицаря Бертольда та його  воїнів у військовому поході.

  • З якою метою Бертольдо з воїнами вирушив у військовий похід?
  • Прочитайте пісню поета, яка допомогла воїнам “розважити тугу за Батьківщиною”
  • Сформулюйте одним реченням пораду, яку дав поет у пісні воїнам, що сумують за батьківщиною.
  • У які складні обставини потрапив лицар зі своєю дружиною?
  • Прочитайте пісню поета, яка допомогла підняти бойовий дух воїнів. Що найбільше вплинуло на них?
  • Якби не було пісень поета, як би склався військовий похід лицаря?

6.4. Робота над змістом ІV розділу. Бесіда за питаннями 

  • Що змінилося у житті Бертольдо після воєнного походу?
  • Чи може він завдячувати своїм багатством поетові?
  • Як це багатство вплинуло на лицаря?
  • Якою була реакція народу?
  • Прочитайте пісню, з якою поет звернувся до пригнобленого народу. Який заклик у ній лунає?
  • До кого вона звернена? Чому?
  • Чи наявний тут прийом антитези? Доведіть
  • Яка реакція Бертольдо на пісню?
  • Чому поет відмовляється стати придворним співцем?
  • А з чим поет погоджується?
  • Чому?
  • Яка основна ідея цього твору?
  1. Творче завдання

Чому автор дає лицареві ім’я, а поета робить безіменним? Свою думку викладіть у форматі міні-есе. Час для виконання роботи – 5 хвилин

  1. Зачитування учнівських творів
  1. Метод «гронування»

Як нам вдалося з’ясувати, образ поета – узагальнений. Він уособлює усіх справжніх митців, які були, є та будуть. Яким є цей митець? Яка його роль?

Вважає свою творчість найбільшою цінністюПрисвячує своє життя безкорисливому служінню людям

 

Цінує свободу та незалежність
Вічний завдяки своїм творамМИТЕЦЬ     Не потребує матеріальних багатств

 

Вболіває за свою Батьківщину і народЛюбить свою БатьківщинуЛюбить людей, володіє впливом на них
  • Чи актуальною є проблема ролі митця у наш час?
  • Свою відповідь аргументуйте.
  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

№ 10 ст. 59 – письмово

Завантажити: Роль митця в суспільстві, ідея вільної творчості в поемі Лесі Українки «Давня казка» (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 13.9 MB, Завантажень: 76)
  
Теґи
Back to top button
Close