Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Роздуми про власну долю у циклі поезій Тараса Шевченка «В казематі». Мотиви поезії «Мені однаково» (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Роздуми про власну долю у циклі поезій Тараса Шевченка «В казематі». Мотиви поезії «Мені однаково»

Мета: повідомити обставини створення циклу поезій «В казематі»; опрацювати ідейно-художній зміст поезії «Мені однаково», з’ясувати її мотиви, дослідити емоційність твору; дати поняття «літературний цикл», «медитація», їхні особливості; сприяти розвитку вміння учнів виразно читати й аналізувати поетичні твори; вчити логічно й послідовно викладати свої думки; сприяти формуванню в учнів активної громадянської позиції, любові до рідного краю, поваги до творчості Тараса Шевченка

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Повідомлення теми та мети уроку

П’ятого квітня 1847 року Тараса Шевченка було заарештовано за участь у Кирило-Мефодієвському братстві і за написання революційних творів. Два місяці поет провів у Петербурзькому казематі ІІІ відділу фортеці в очікуванні вироку. Серед похмурих стін каземату Тарас Шевченко не тільки не занепав духом, але, як справжній митець, створив художньо-довершені поетичні твори. Цикл «В казематі», з поезіями якого ви сьогодні познайомитесь є своєрідним прологом всієї «невольничої» лірики Шевченка.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Перебуваючи під слідством у Петропавлівській в’язниці у період з 17 квітня по 30 травня,  Тарас Шевченко пише цикл поезій, об’єднаних під назвою «В казематі». За свідченням Василя Лазаревського: «…сидячи у фортеці перед відправкою у заслання, Шевченко на полях якоїсь книги, даної йому для читання, написав багато віршів. Відрізав ці стьожки і виніс у чоботях».  Цикл має присвяту «Моїм соузникам посвещаю».  Таких поезій тринадцять і вони передають настрої та думки Тараса Григоровича того періода.

Чому «В казематі» – саме цикл, а не збірка поезій?

  1. Теорія літератури

Літературний цикл — сукупність художніх творів одного жанру, які об’єднуються задумом автора в естетичну цілість, послідовність творів, які включаються до циклу, визначається плинністю настрою ліричного героя чи розвитком внутрішнього конфлікту, переживання. Твори циклу можуть бути різні за мотивами, інтонаційно-ритмічною структурою, строфічною будовою, жанрами, проте  витримані у спільному стильовому ключі.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

До циклу поезій Тараса Шевченка «В казематі» входять такі твори:

«Ой одна я, одна»,

«За байраком байрак»,

«Мені однаково, чи буду»,

«Не кидай матері! — казали»,

«Чого ти ходиш на могилу?»,

«Ой три шляхи широкії»,

«Н. Костомарову»,

«Садок вишневий коло хати»,

«Не спалося, — а ніч, як море»,

«Рано-вранці новобранці»,

«В неволі тяжко, хоча й волі»,

«Чи ми ще зійдемося знову?»,

«Косар».

Чекаючи в тюрмі вироку, Шевченко вболіває не за себе, за свою долю, його хвилює доля «окраденої» й замученої московським пануванням України. З потрясаючою силою виявлена любов до України зокрема в поезії  «Мені однаково», який вважають програмним твором усього циклу. Сама поезія є третьою у циклі.  Що відчував автор під час написання твору, про що думав? Можливо, про те, що майбутнє його таке ж таємниче і темне, як ніч. Що чекає його завтра? Каторга? Смерть? А він так хоче жити для народу, для України. І якщо йому все ж судилася смерть, він хоче, щоб люди згадували його добрим словом. Але що пише він? Ті слова, які лягають на папір, виражають зовсім інші почуття…  Давайте й ми ознайомимось з текстом цієї поезії.

  1. Робота над змістом твору «Мені однаково»

7.1. Виразне читання поезії «Мені однаково» учнями

7.2. Бесіда за питаннями

  • Яким настроєм пройнята поезія?
  • Над чим Тарас Шевченко розмірковував у творі?
  • Чим зумовлений, на вашу думку, саме такий початок: «Мені однаково, чи буду Я жить в Україні, чи ні…» ?
  • Що можна сказати про ліричного героя поезії?
  • На скільки частин можна поділити твір? Прогляньте за текстом.
  • Як протиставляються дві змістових частини у поезії і як формують вони головну думку твору? Доведіть.
  • Який мотив звучить у першій частині?
  • У другій?
  • Яка з них важливіша? Чому?
  • Чим закінчується поезія? Яким чином змінюється настрій ліричного героя? Які образи є у поезії, крім ліричного героя? 

Матеріал для вчителя:

У творі Шевченко розмірковує над долею, якщо порівняти інтереси свої і народні, то власна доля, особисте щастя і навіть слава – ніщо. Можливо, майбутнє принесе з собою мученицьку смерть “в снігу на чужині”, а в нього ж є стільки творчих  задумів, стільки мрій влаштувати своє особисте щастя у вишневому краї, а головне – стільки планів поліпшення життя рідного народу! І все це, мабуть, буде поховано разом з ним («І все з собою заберу»). Поетові здається, що він так мало зробив, порівнюючи з тим, що повинен був зробити, що і “малого сліду” не залишить по собі, що його можуть забути, хоч він присвятив народові своє життя. З сумом згадує він Україну – «нашу»  і в той час «не свою» землю. Саме їй присвячені всі його помисли і почуття. Тому кульмінацією твору є ніби кров’ю серця покладені рядки:

Та не однаково мені,

Як Україну злії люде

Присплять, лукаві, і в огні

Її, окраденую, збудять…

Ох, не однаково мені.

У цьому уривку все: і люта ненависть до ворогів (епітети «злії люде…лукаві»), і зворушлива ніжність до «окраденої», тобто пограбованої царизмом і панами України, і велика тривога за майбутнє рідного народу: щоб хитрі, підступні пани не «приспали» (метафора) його вільнолюбства.

  • Яке слово найчастіше повторюється у творі? Як ви вважаєте чому?
  • Яким емоційним забарвленням ви б його наділили?
  • Визначення мотивів поезії «Мені однаково»
  • Які мотиви звучать у поезії? Аргументуйте
  1. неволя
  2. стійка громадянська позиція,
  3. любов до Батьківщини
  4. бачення можливих нещасть і духовних утрат України
  5. патріотичні почуття відповідальності за Батьків­щину
  6. вірність країні та народу

7.4. Створення емоційної карти до слова «однаково»

Слід звернути увагу на оригінальний композиційний прийом: «головне» слово вірша – «однаково», яке, повторюючись, ніби цементує твір. Воно повторюється п’ять разів, але кожен раз має іншу чуттєву і змістову функцію. Яку? Дослідіть.

Мені однаковостримане хвилювання, роздратованість
Однаковісінькозневага
Мені однаковобайдужість
Та неоднаково меніРішучість, пристрасність
Ох, не однаково меніБіль
  • Як ви вважаєте, яким за жанром є твір Шевченка «Мені однаково»?
  1. Теорія літератури

Медитація (лат. meditatio — роздум) — жанр ліричної поезії, в якому автор розмірковує над проблемами сутності буття, сенсу життя, схиляючись до філософських узагальнень.

Для медитацій характерні опозиції «людина — суспільство», «людина — людина», «людина — особистість», колізії морального характеру. Вона часто виступає як «контекст долі поета». Художньою настановою медитації постає аналіз душі, внутрішнього світу людини у співвідношенні з довкіллям. Звідси в медитативних віршах — інтонації-роздуми.

  1. Літературний аналіз твору «Мені однаково чи буду» 

Тема: відтворення почуття громадянської мужності, духовної стійкості і незламності, відданості Батьківщині й народові, роздум поета над важкою долею власного рідного краю.

Ідея: віра письменника у неминучість повалення царського гніту, відродження України.

Основна думка: Т. Шевченко не байдужий до страждань українців, до їх майбутнього; осмислення своєї недолі як частки страждань уярмленого народу.

Жанр: філософська лірика, медитація

Художні засоби:

Епітети: люди злії, лукавії; славній Україні; окраденую (Україну)

Метафора: злії люди Україну присплять

Оксиморон: На нашій славній Україні, На нашій — не своїй землі

  1. Рефлексія
  • Як ви вважаєте, чи актуальна поезія сьогодні?
  1. Прослуховування пісні «Мені однаково» у виконанні гурту Скрябін

Зацікавлення українських музикантів творчістю Шевченка розпочалося ще у 90-х. На його тексти створювали пісні такі відомі гурти, як «Мертвий Півень», «Скрябін», «Тартак»,  «Піккардійська Терція» та ін. Пропоную прослухати вам поезію «Мені однаково» у виконанні гурту «Скрябін»

  1. Підсумки уроку у вигляді тестового опитування
1. Перебуваючи під слідством, Шевченко створює цикл поезій «В казематі», який має присвяту:

А) М.Костомарову

Б) Моїм соузникам

В) моїм союзникам

2. До циклу «В казематі» увійшло:

А) 10 поезій

Б) 12 поезій

В) 13 поезій

3. Програмним твором циклу «В казематі» є:

А) «Садок вишневий коло хати»

Б) «Ой одна я, одна»

В) «Мені однаково»

4. У поезії «Мені однаково» поетові байдуже, де він:
а) буде жити;
б) писатиме власні твори
в) перебуватиме в ув’язненні;

5. На скільки умовних частин можна поділити поезію «Мені однаково»:

А) 2

Б) 3

В) 4

6. Розмірковуючи над власною долею в поезії «Мені однаково», Т. Шевченку «однаковісінько», чи його:
а) шануватимуть в суспільстві;
б) хто згадає або забуде;
в) вважатимуть за революціонера;

7. В поезії «Мені однаково» поет виріс у неволі:
а) на Аралі;
б) в Петербурзі;
в) між чужими;

8. В поезії «Мені однаково»  Т. Шевченко прагне все:
а) із собою забрати;
б) залишити у спадок рідному народові;
в) своє майно знищити;

9. Україну в поезії «Мені однаково»   названо:
а) приниженою;
б) славною;
в) знесиленою;10. У творі «Мені однаково» поетові не байдуже, як Україну «присплять люди»:
а) злі;
б) незграбні;
в) хитрі та улесливі.11. Провідним мотивом поезії «Мені однаково» є:А) неволіБ) вірності країні на народові

В) віри в щасливу долю

12. За жанром твір Т.Шевченка «Мені однаково» є зразром:

А) інтимної лірики

Б) громадянської лірики

В) медитації

  1. Домашнє завдання

№ 8 ст. 40 (письмово)

Завантажити: Роздуми про власну долю у циклі поезій Тараса Шевченка «В казематі». Мотиви поезії «Мені однаково» (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 22.5 MB, Завантажень: 161)
  
Back to top button