Роздуми про власну долю у циклі поезій Тараса Шевченка «В казематі». Мотиви поезії «Мені однаково» (8 клас. Українська література) + Презентація
Автор: Дележа Альбіна Ярославівна
Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва
Тема: Роздуми про власну долю у циклі поезій Тараса Шевченка «В казематі». Мотиви поезії «Мені однаково»
Мета: повідомити обставини створення циклу поезій «В казематі»; опрацювати ідейно-художній зміст поезії «Мені однаково», з’ясувати її мотиви, дослідити емоційність твору; дати поняття «літературний цикл», «медитація», їхні особливості; сприяти розвитку вміння учнів виразно читати й аналізувати поетичні твори; вчити логічно й послідовно викладати свої думки; сприяти формуванню в учнів активної громадянської позиції, любові до рідного краю, поваги до творчості Тараса Шевченка
Хід уроку
- Організаційний етап
- Перевірка домашнього завдання
- Повідомлення теми та мети уроку
П’ятого квітня 1847 року Тараса Шевченка було заарештовано за участь у Кирило-Мефодієвському братстві і за написання революційних творів. Два місяці поет провів у Петербурзькому казематі ІІІ відділу фортеці в очікуванні вироку. Серед похмурих стін каземату Тарас Шевченко не тільки не занепав духом, але, як справжній митець, створив художньо-довершені поетичні твори. Цикл «В казематі», з поезіями якого ви сьогодні познайомитесь є своєрідним прологом всієї «невольничої» лірики Шевченка.
- Опрацювання навчального матеріалу
Перебуваючи під слідством у Петропавлівській в’язниці у період з 17 квітня по 30 травня, Тарас Шевченко пише цикл поезій, об’єднаних під назвою «В казематі». За свідченням Василя Лазаревського: «…сидячи у фортеці перед відправкою у заслання, Шевченко на полях якоїсь книги, даної йому для читання, написав багато віршів. Відрізав ці стьожки і виніс у чоботях». Цикл має присвяту «Моїм соузникам посвещаю». Таких поезій тринадцять і вони передають настрої та думки Тараса Григоровича того періода.
Чому «В казематі» – саме цикл, а не збірка поезій?
- Теорія літератури
Літературний цикл — сукупність художніх творів одного жанру, які об’єднуються задумом автора в естетичну цілість, послідовність творів, які включаються до циклу, визначається плинністю настрою ліричного героя чи розвитком внутрішнього конфлікту, переживання. Твори циклу можуть бути різні за мотивами, інтонаційно-ритмічною структурою, строфічною будовою, жанрами, проте витримані у спільному стильовому ключі.
- Опрацювання навчального матеріалу
До циклу поезій Тараса Шевченка «В казематі» входять такі твори:
«Ой одна я, одна»,
«За байраком байрак»,
«Мені однаково, чи буду»,
«Не кидай матері! — казали»,
«Чого ти ходиш на могилу?»,
«Ой три шляхи широкії»,
«Н. Костомарову»,
«Садок вишневий коло хати»,
«Не спалося, — а ніч, як море»,
«Рано-вранці новобранці»,
«В неволі тяжко, хоча й волі»,
«Чи ми ще зійдемося знову?»,
«Косар».
Чекаючи в тюрмі вироку, Шевченко вболіває не за себе, за свою долю, його хвилює доля «окраденої» й замученої московським пануванням України. З потрясаючою силою виявлена любов до України зокрема в поезії «Мені однаково», який вважають програмним твором усього циклу. Сама поезія є третьою у циклі. Що відчував автор під час написання твору, про що думав? Можливо, про те, що майбутнє його таке ж таємниче і темне, як ніч. Що чекає його завтра? Каторга? Смерть? А він так хоче жити для народу, для України. І якщо йому все ж судилася смерть, він хоче, щоб люди згадували його добрим словом. Але що пише він? Ті слова, які лягають на папір, виражають зовсім інші почуття… Давайте й ми ознайомимось з текстом цієї поезії.
- Робота над змістом твору «Мені однаково»
7.1. Виразне читання поезії «Мені однаково» учнями
7.2. Бесіда за питаннями
- Яким настроєм пройнята поезія?
- Над чим Тарас Шевченко розмірковував у творі?
- Чим зумовлений, на вашу думку, саме такий початок: «Мені однаково, чи буду Я жить в Україні, чи ні…» ?
- Що можна сказати про ліричного героя поезії?
- На скільки частин можна поділити твір? Прогляньте за текстом.
- Як протиставляються дві змістових частини у поезії і як формують вони головну думку твору? Доведіть.
- Який мотив звучить у першій частині?
- У другій?
- Яка з них важливіша? Чому?
- Чим закінчується поезія? Яким чином змінюється настрій ліричного героя? Які образи є у поезії, крім ліричного героя?
Матеріал для вчителя:
У творі Шевченко розмірковує над долею, якщо порівняти інтереси свої і народні, то власна доля, особисте щастя і навіть слава – ніщо. Можливо, майбутнє принесе з собою мученицьку смерть “в снігу на чужині”, а в нього ж є стільки творчих задумів, стільки мрій влаштувати своє особисте щастя у вишневому краї, а головне – стільки планів поліпшення життя рідного народу! І все це, мабуть, буде поховано разом з ним («І все з собою заберу»). Поетові здається, що він так мало зробив, порівнюючи з тим, що повинен був зробити, що і “малого сліду” не залишить по собі, що його можуть забути, хоч він присвятив народові своє життя. З сумом згадує він Україну – «нашу» і в той час «не свою» землю. Саме їй присвячені всі його помисли і почуття. Тому кульмінацією твору є ніби кров’ю серця покладені рядки:
Та не однаково мені,
Як Україну злії люде
Присплять, лукаві, і в огні
Її, окраденую, збудять…
Ох, не однаково мені.
У цьому уривку все: і люта ненависть до ворогів (епітети «злії люде…лукаві»), і зворушлива ніжність до «окраденої», тобто пограбованої царизмом і панами України, і велика тривога за майбутнє рідного народу: щоб хитрі, підступні пани не «приспали» (метафора) його вільнолюбства.
- Яке слово найчастіше повторюється у творі? Як ви вважаєте чому?
- Яким емоційним забарвленням ви б його наділили?
- Визначення мотивів поезії «Мені однаково»
- Які мотиви звучать у поезії? Аргументуйте
- неволя
- стійка громадянська позиція,
- любов до Батьківщини
- бачення можливих нещасть і духовних утрат України
- патріотичні почуття відповідальності за Батьківщину
- вірність країні та народу
7.4. Створення емоційної карти до слова «однаково»
Слід звернути увагу на оригінальний композиційний прийом: «головне» слово вірша – «однаково», яке, повторюючись, ніби цементує твір. Воно повторюється п’ять разів, але кожен раз має іншу чуттєву і змістову функцію. Яку? Дослідіть.
Мені однаково | стримане хвилювання, роздратованість |
Однаковісінько | зневага |
Мені однаково | байдужість |
Та неоднаково мені | Рішучість, пристрасність |
Ох, не однаково мені | Біль |
- Як ви вважаєте, яким за жанром є твір Шевченка «Мені однаково»?
- Теорія літератури
Медитація (лат. meditatio — роздум) — жанр ліричної поезії, в якому автор розмірковує над проблемами сутності буття, сенсу життя, схиляючись до філософських узагальнень.
Для медитацій характерні опозиції «людина — суспільство», «людина — людина», «людина — особистість», колізії морального характеру. Вона часто виступає як «контекст долі поета». Художньою настановою медитації постає аналіз душі, внутрішнього світу людини у співвідношенні з довкіллям. Звідси в медитативних віршах — інтонації-роздуми.
- Літературний аналіз твору «Мені однаково чи буду»
Тема: відтворення почуття громадянської мужності, духовної стійкості і незламності, відданості Батьківщині й народові, роздум поета над важкою долею власного рідного краю.
Ідея: віра письменника у неминучість повалення царського гніту, відродження України.
Основна думка: Т. Шевченко не байдужий до страждань українців, до їх майбутнього; осмислення своєї недолі як частки страждань уярмленого народу.
Жанр: філософська лірика, медитація
Художні засоби:
Епітети: люди злії, лукавії; славній Україні; окраденую (Україну)
Метафора: злії люди Україну присплять
Оксиморон: На нашій славній Україні, На нашій — не своїй землі
- Рефлексія
- Як ви вважаєте, чи актуальна поезія сьогодні?
- Прослуховування пісні «Мені однаково» у виконанні гурту Скрябін
Зацікавлення українських музикантів творчістю Шевченка розпочалося ще у 90-х. На його тексти створювали пісні такі відомі гурти, як «Мертвий Півень», «Скрябін», «Тартак», «Піккардійська Терція» та ін. Пропоную прослухати вам поезію «Мені однаково» у виконанні гурту «Скрябін»
- Підсумки уроку у вигляді тестового опитування
1. Перебуваючи під слідством, Шевченко створює цикл поезій «В казематі», який має присвяту: А) М.Костомарову Б) Моїм соузникам В) моїм союзникам 2. До циклу «В казематі» увійшло: А) 10 поезій Б) 12 поезій В) 13 поезій 3. Програмним твором циклу «В казематі» є: А) «Садок вишневий коло хати» Б) «Ой одна я, одна» В) «Мені однаково» 4. У поезії «Мені однаково» поетові байдуже, де він: | 5. На скільки умовних частин можна поділити поезію «Мені однаково»: А) 2 Б) 3 В) 4 6. Розмірковуючи над власною долею в поезії «Мені однаково», Т. Шевченку «однаковісінько», чи його: 7. В поезії «Мені однаково» поет виріс у неволі: 8. В поезії «Мені однаково» Т. Шевченко прагне все: | 9. Україну в поезії «Мені однаково» названо: а) приниженою; б) славною; в) знесиленою;10. У творі «Мені однаково» поетові не байдуже, як Україну «присплять люди»: а) злі; б) незграбні; в) хитрі та улесливі.11. Провідним мотивом поезії «Мені однаково» є:А) неволіБ) вірності країні на народові В) віри в щасливу долю 12. За жанром твір Т.Шевченка «Мені однаково» є зразром: А) інтимної лірики Б) громадянської лірики В) медитації |
- Домашнє завдання
№ 8 ст. 40 (письмово)
Завантажити: Роздуми про власну долю у циклі поезій Тараса Шевченка «В казематі». Мотиви поезії «Мені однаково» (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 22.5 MB, Завантажень: 356)