Культ романтизованих почуттів, традиційна символіка народних пісень про кохання (9 клас. Українська література) + Презентація
Автор: Дележа Альбіна Ярославівна
Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва
Тема: Культ романтизованих почуттів, традиційна символіка народних пісень про кохання
Мета: поглибити знання учнів про поетику народної пісні, показати її особливості та різновиди; дати поняття «художній паралелізм», прослідкувати використання цього прийому у текстах родинно-побутових пісень про кохання; проаналізувати тексти та мелодії пісень «Цвіте терен, цвіте терен», «Сонце низенько, вечір близенько», визначити їхні мотиви, тематику, художньо-поетичні засоби, зокрема образи-символи; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати і виконувати пісні, висловлювати судження про їх зміст; виховувати повагу кохання, щирості почуттів, вірності, давньої культурної спадщини свого народу.
Епіграф: Любов – це іменник, і вона не має минулого часу
Дара Корній
Хід уроку
- Організаційний етап
- Перевірка домашнього завдання
- Актуалізація опорних знань
На минулому уроці ми з вами розглянули родинно-побутові пісні та дізналися на які групи їх поділяють. Давайте пригадаємо:
- Що таке народна пісня?
- Які її ознаки?
- На які групи поділяють народні пісні?
- Які пісні називають родинно-побутовими?
- На які групи їх поділяють?
- До якої з них належить пісня «Ой під вишнею, під черешнею»? Аргументуйте
- Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми продовжимо роботу над змістом родинно-побутових пісень», і зокрема розглянемо групу пісень про кохання, дослідимо мотиви цих пісень, символіку та систему образів.
- Складання асоціативного грона
З чим у вас асоціюється слово «кохання»? Складіть асоціативне гроно
Щастя | Радість | Взаємність |
Романтика | Кохання | Страждання |
Зрада | Вірність | Розуміння |
- Як ви вважаєте, чому поряд з радісними асоціаціями зʼявляються й ті, що мають негативне забарвлення?
- Робота з епіграфом до уроку
В одній з книг сучасної української письменниці Дари Корній є така фраза: «Любов – то іменник, і вона не має минулого часу.» Як ви розумієте ці слова?
- Опрацювання навчального матеріалу
Дійсно, тема кохання була, є і буде завжди актуальною. Тому що є одним із найкращих почуттів, які може відчути людина. Люди закохувались у минулому, закохуються зараз і будуть закохуватися ще багато-багато років. Кохання може бути різним, одним воно приносить радість, коли воно взаємне, іншим – муки, якщо взаємності немає. Це один зі сценаріїв життя, за яким «грає» не одне покоління людей. Саме тому ця тема не оминула й фольклорні твори, а якщо говорити про українські пісні, то, мабуть, найбільшу кількість родинно-побутових пісень складають саме пісні про кохання.
Пісні про кохання відбили високі моральні якості молоді. Щирість, довіра, взаємоповага, радість кохання, гіркота вимушеної розлуки, туга за коханою людиною, зрада — ось основні мотиви, що проймають ці пісні.
Їх головними персонажами є, звичайно, хлопець і дівчина, а характер стосунків між ними, їхні почуття і переживання визначили зміст творів. Від імені цих героїв і складались пісні. Тому найчастіше такі пісні мають форму монологу, рідше – діалогу. Для таких пісень також характерні певний драматизм, особливо, коли мова йде про розлуку або неможливість бути з коханою людиною. А також використання сталих епітетів, порівнянь, пестливих форм, образів-символів та художнього паралелізму.
- Теорія літератури
Художній паралелізм – паралельне зображення явищ природи та почуттів.
Пропоную вам розглянути ці ознаки, опрацювавши тексти пісень про кохання.
- Робота над змістом пісні «Цвіте терен»
8.1. Прослуховування пісні
8.2. Бесіда за питаннями
- Які емоції викликала у вас ця пісня?
- Хто, на вашу думку, був її виконавцем? Чому?
- Від чого страждає героїня пісні?
- Чим можна зарадити дівчині?
- Як вона сприйняла зраду коханого?
- Як ви вважаєте, чому пісня має таку назву?
- Що символізує собою терен?
Терен є символічною рослиною, в народному фольклорі і в літературі це – символ страждання та перешкод. Є і ті, хто відноситься до цієї рослини з боязкістю, мабуть, це пов’язано з тим, що саме терновий вінок римляни наділи на голову Ісуса Христа, присудивши його до смертної кари.
- Чи можна сказати, що цвіт терну асоціюється зі стражданнями дівчини?
8.3. Літературний аналіз твору
Тема: оспівування страждань дівчини через те, що «миленький поїхав іншої шукати»
Ідея: засудження зради у палкому коханні
Рід: лірика
Жанр: родинно-побутова пісня про кохання
Художні засоби:
Художній паралелізм: терен – страждання;
Метафори: очі не дрімали;
Зменшено-пестливі форми: вечероньки; нічки; кріселечко; віконця; миленький.
- Робота над змістом пісні «Сонце низенько, вечір близенько»
Ще однією відомою родинно-побутовою піснею про кохання є «Сонце низенько, вечір близенько». Текст цього твору в обробці використав Іван Котляревській у своїй п’єсі «Наталка Полтавка», музику до неї написав Микола Лисенко. Пропоную вам прослухати цю пісню
9.1. Прослуховування пісні
9.2. Бесіда за питаннями
- Які враження у вас від цієї пісні?
- Який її настрій?
- Про що у ній йде мова?
- Чому побачення закоханих найчастіше відбуваються ввечері, коли «сонце низенько»?
- Що свідчить про щирість кохання ліричного героя до своєї дівчини?
- Як він її називає?
- А яке ставлення в неї до нього?
- Чи схвалює такі побачення матір героїні?
- Як ви вважаєте, чому?
- Які слова закохані найчастіше вживають у творі? Чому?
- А чи є тут прийом художнього паралелізму?
- Що чекає, на вашу думку, цю пару у майбутньому?
9.3. Літературний аналіз твору
Тема: присягання у вірній любові одне до одного двох закоханих.
Ідея: уславлення почуття кохання та вірності
Рід: лірика
Жанр: родинно-побутова пісня про кохання
Художні засоби:
Епітет: бистрая ріка;
Пестливі форми: низенько; близенько; серденько; рибонько; ніженьки; шапочку; річечку; рученьку.
- Підсумки уроку у вигляді творчої рефлексії
Що, на вашу думку, є спільним для обох прочитаних пісень? Чи є вони актуальними у наш час? Свою думку викладіть у вигляді міні-есе. Час для виконання роботи – 5 хвилин.
- Зачитування учнівських есе
- Домашнє завдання
Аналіз пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють»
Завантажити: Культ романтизованих почуттів, традиційна символіка народних пісень про кохання (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 7.4 MB, Завантажень: 1611)