Конспекти уроків української літератури 9 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Іван Котляревський. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» – перший твір нової української драматургії (9 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Іван Котляревський. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» – перший твір нової української драматургії.

Мета: ознайомити учнів із історією написання п’єси Івана Котляревського «Наталка Полтавка»; виявити основні особливості першого драматургічного твору нової української літератури, його ідейно-тематичну спрямованість, композицію, конфлікт; охарактеризувати образи героїв твору; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, уміння грамотно робити висновки, належним чином їх обґрунтовуючи; аналізувати драматичний твір; виховувати почуття поваги історичного минулого рідного краю, любов до рідного слова, вітчизняної культури. 

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Повідомлення теми та мети уроку

На минулих уроках ми з вами працювали над змістом твору «Енеїда» Івана Котляревського – поеми, що розпочала нову епоху літератури, а її автор став засновником нової української літератури. Проте Івана Петровича Котляревського можна назвати ще й батьком української драматургії. Адже його драма «Наталка Полтавка», з текстом якої ви вже мали ознайомитися, вже більше двохсот років хвилює і читачів, і глядачів. Чому так – ми і з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.

  1. Актуалізація опорних знань

Коли ми говоримо про твори, ми завжди говоримо про їхні літературні роди.

  • Пригадайте, які роди літератури вам відомі?
  • Що таке епос? Які його особливості?
  • Що таке лірика? Які її особливості?
  • А що таке драма? Які особливості драматичних творів?
  1. Теорія літератури

 Драма (грецьк. drama — дія) — один з літературних родів, який змальовує світ у формі дії, здебільшого призначений для сценічного втілення.

Особливості драматичних творів:

  • Динамічний сюжет
  • Написані у формі діалогу, монологу, полілогу
  • Авторська мова використовується лише у ремарках, які виконують службову функцію.
  • В основі – конфлікт, зміст якого розкривається через гру акторів.
  • Драма показує людину в напружений момент життя
  • Характер героїв розкривається через дії, вчинки
  1. Опрацювання навчального матеріалу

5.1. Слово вчителя

Дійсно, коли ми говоримо про драму, на думку завжди спадає театр. І, як вам відомо, біографія Івана Котляревського тісно пов’язана з ним, адже у 1816 році він обіймає посаду директора Полтавського вільного театру. Тодішній репертуар був настільки далеким від звичайного життя, що Іван Петрович вирішив написати народну п’єсу, де розповідалося б не про абстрактних героїв із подвигами та стражданнями, а про звичайних людей. І йому це вдалося. 1819 року на сцені Полтавського театру з’являється нова для української літератури драма – «Наталка Полтавка». Поштовхом до написання твору став дійсний факт. У театрі, де був директором Котляревський, працював селянин Мефодій Семижон, який одного разу розповів, що приїхала його племінниця, до якої сватається писарчук, але вона не хоче за нього йти, бо чекає свого нареченого, який чомусь забарився і вже не повертається із заробітків цілих чотири роки. Котляревський мав нагоду поговорити з дівчиною і його схвилювала її любов, вірність і водночас природне покірне схиляння перед сльозами і вмовляннями матері. Того ж вечора письменник розпочав писати свою драму. Авторові, напевно, були відомі й інші подібні історії, коли дівчат насильно видавали заміж – у той час це не було рідкістю – і він узагальнив їх. Отже, першим джерелом для написання «Наталки Полтавки» стало життя українського суспільства, а другим – фольклорні твори, які використав автор, ввівши до п’єси.

Давайте пригадаємо про що цей твір.

5.2. Робота над змістом твору «Наталка Полтавка». Бесіда за питаннями

  • Про що розповідається у п’єсі?
  • Яка причина тривалої розлуки Петра і Наталки?
  • Чому мати хоче видати Наталку за нелюбого їй возного?
  • Чи возний розуміє, що він — не рівня Наталці?
  • Яка роль Миколи в п’єсі, з якою метою введено цю дійову особу;
  • Чим подобається вам Наталка Полтавка?
  • Чому виборний намагається допомогти возному в одруженні з Наталкою?
  • Що характерне мові возного, чим вона відрізняється від мови виборного?

5.3. Сюжет та композиція п’єси «Наталка Полтавка»

  • З чого складається композиція твору «Наталка Полтавка»?
  • Чи можемо ми сказати, що сюжет твору динамічний?
  • Які елементи сюжету ви можете виділити?
Експозиціязнайомство з Наталкою та її родиною, виборним, возним та інформація про те, що Наталка кохає Петра і чекає на нього.
Зав’язканамір возного одружитися з Наталкою і бажання виборного Макогоненка прислужитися в цьому
Розвиток дії·        розмова матері з Наталкою;

·        виборний умовляє Терпилиху, щоб видала Наталку за возного;

·        поява на сцені бурлаки Миколи, що стає посередником між Петром і Наталкою;

·        Наталка подає рушники возному;

·        повернення Петра і його розмова з Миколою.

Кульмінаціявирішення долі Наталки.
Розв’язкаблагословення матір’ю Наталки і Петра
  • А що можна сказати про позасюжетні елементи твору?
  • Які з них ми можемо виокремити?

Позасюжетні елементи:

  • авторські ремарки
  • монологи та діалоги дійових осіб, у яких розкриваються їхні характери
  • пісні
  • Як ви вважаєте, яка роль пісень, які вводить автор до п’єси?
  • Які з них вам відомі?

5.3. Слово вчителя

Роль пісень у п’єсі «Наталка Полтавка» полягає насамперед у характеротворенні героїв. Наприклад, пісні Наталки («Віють вітри, віють буйні», «Видно шляхи полтавськії…», «Ой мати, мати») увиразнюють її образ, розкриваючи щоразу якусь нову рису її натури. Уже із самих пісень можна зрозуміти, що Наталка — дівчина шляхетної вдачі, роботяща й розумна, яка щиро кохає свого Петра і тужить за ним.

Важливою є роль пісні також у характеристиці Петра. Пісня «Сонце низенько…», з якою він вперше з’являється на сцені, розповідає про його вірну любов до Наталки, їхнє щасливе минуле.

Зовсім іншим постає з пісень образ парубка Миколи. Хоч і до нього доля не була дуже прихильною, і його, як Петра, скривдила сирітством, проте завзята козацька вдача велить йому швидше сміятися зі своїх негараздів, аніж плакати над ними. У піснях Микола виявляє міцність духу, життєрадісність, почуття гумору («Гомін, гомін, гомін, гомін по діброві…», «Вітер віє горою…», «Ворскло річка…»).

Характеризують пісні і сільську «владу» — виборного та возного. Наприклад, возний, що женихається до Наталки, а згодом сватає її, від самого початку постає як такий собі підпанок. У першій же пісні («От юних літ не знал я любові…») він досить кумедно освідчується Наталці в коханні.

Зовсім інший характер мають пісні виборного. Перша пісня, з якою він з’являється на сцені («Дід рудий, баба руда…»), не пов’язана ані з сюжетом, ані з якимись внутрішніми переживаннями чи міркуваннями виборного. Він сам якнайкраще каже про це: «се не пісня, а нісенітниця; я співаю іноді, що в голову лізе». Проте ця пісня виявляє простоту його натури та почуття гумору. Близька до неї й інша пісня виборного — «Ой під вишнею…», проте в ній є особливий погляд на шлюб.

Загалом Іван Котляревський ввів до своєї драми 22 пісні. Дослідники його творчості виділяють 4 групи пісень. Перша – це народні пісні. До деяких з яких  драматург підійшов творчо: одні скоротив, інші переробив відповідно до епізодів п’єси, до деяких додав своє закінчення, отже, друга група – це оброблені народні пісні. Третя – це перероблені літературні твори, як-от: вірш Григорія Сковороди «Всякому городу нрав і права». Іван Котляревський написав і власні пісні: «Віють вітри, віють буйні», «Ой мати, мати! Серце не вважає», «Ой я дівчина Полтавка», «Підеш, Петре, до тієї». Це – четверта група.

Як ми вже сказали, пісні допомагають нам розкрити риси характеру героїв, то давайте з’ясуємо, якими ж вони є.

  1. Характеристика героїв твору
  • Скільки дійових осіб у п’єсі?
  • Яке їх місце в розгортанні дії?
  • Хто, на вашу думку, є головними героями твору?

6.1. Характеристика Наталки

  • Що ви можете сказати про Наталку?
  • Через що страждає героїня твору?
  • Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя?
  • Що свідчить про чесність і порядність коханої Петра?
  • Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя?
  • Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?
  • Яким чином Наталка протистоїть Тетерваковському?
  • Чому в боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею?
чесність і сердечна чистота;

 

духовна збагаченістьпрацьовитість і кмітливість
освіченість і чемність.НАТАЛКАрішучість і винахідливість
шанобливе ставлення до старших;любов до матерівірність

6.2. Характеристика Петра

  • У чому виявилася спорідненість образів Петра і Наталки?
  • Яким чином Іван Котляревський відтворив на прикладі Петра ідеальний образ бідняка?
  • Що свідчить про нерішучість, м’якохарактерність героя?
  • Чи здатний бідняк заради свого кохання на самопожертву?
  • Як Іван Котляревський на прикладі образу Петра відтворив потяг народу до знань, до культури?
  • Які риси характеру Петра, на думку автора п’єси, заслуговують на повагу?
вірність у коханні, сумлінністьпрацьовитість і чесністьщирість і великодушність
здатність до самопожертвиПЕТРОчуйність і м’якохарактерність
природна освіченістьдоброта і співчутливістьнерішучість і слабовільність

6.3. Характеристика  возного Тетерваковського

  • Хто такий возний Тетерваковський у п’єсі?
  • Що вплинуло на формування рис характеру героя, його поглядів?
  • Яким у творі зображено Тетерваковського? Як його характеризує Микола?
  • У чому, на думку возного, полягав основний закон співжиття людей?
  • Як герой розповідає про складність своєї професійної діяльності виборному?
  • Який факт свідчить про те, що возний не оминав можливості збагатитися і за казенні гроші?
  • Що свідчить про надмірне вихваляння Тетерваковського своїм чином, коли він захищав таких, як він сам?
  • Як освіченість, мова возного відповідають його соціальному становищу?
  • Що намагається висміяти І. Котляревський, описуючи залицяння свого героя до Наталки?
Почуття гуморуСила волі, освіченістьхижацтво і насильство
пристрасть до пияцтваВОЗНИЙхабарництво і жорстокість
зневага до простого людузловживання службовим становищемпихатість і самодурство

6.4. Характеристика виборного Макогоненка

  • Чим образ Макогоненка близький до трактування героя Тетерваковського?
  • У чому виявляється показна доброта виборного?
  • Як поводить себе виборний у хаті Терпилихи, виконуючи прохання возного?
  • Що свідчить про його хитрість і підступність? (
  • У чому виявляється крутійство Макогоненка у стосунках з іншими панами і чиновниками?
  • Чим добрий вчинок Петра до сліз розчулив підпилого Макогоненка?
  • Як ви вважаєте, чи є виборний щирою, доброю людиною? Чому для нього першооснова — гроші, а не почуття?
почуття гумору, дотепністьхитрість і підступністьлицемірство
Показна добротаВИБОРНИЙкрутійство
хитрістьпідлабузництвокорисливість
  1. Бесіда за питаннями
  • Як ви вважаєте, що уособлюють собою ці образи?
  • А яке ваше ставлення до Терпелихи та Миколи?
  • Чи яскраво змальовані ці персонажі у творі?
  • Яким є конфлікт твору?
  • А якою є основна ідея?
  • Як ви вважаєте яким за жанром є цей твір? Свою відповідь аргументуйте
  1. Літературний аналіз твору

Тема: зображення кохання бідної української дівчини-селянки, яка відстоює своє право на щастя.

Ідея: возвеличення народного ідеалу української дівчини, її моральної краси; засудження лицемірства, крутійства, хижацтва влади.

Рід: драма

Жанр: соціально-побутова драма

  1. Творча рефлексія

Минулого року п’єсі Івана Котляревського виповнилось 200 років, а її досі можна побачити на сценах українських театрів. Як ви вважаєте, у чого полягає її секрет? Висловіть свою думку у формі міні-есе. Час для виконання роботи – 5 хвилин.

  1. Зачитування есе учнів
  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

Онлайн-тест за змістом твору

Завантажити: Іван Котляревський. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» – перший твір нової української драматургії (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 7.2 MB, Завантажень: 53)
  
Back to top button