Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Філософські мотиви поезій Івана Малковича (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Філософські мотиви поезій Івана Малковича

Мета: познайомити учнів із життям та творчістю, громадською діяльністю Івана Малковича; з’ясувати провідні мотиви та образи поезій Івана Малковича «Із янголом на плечі», «З нічних молитов»; визначити художні засоби поезій, жанрові особливості; пригадати, що таке балада як жанр літератури, які її особливості;  удосконалювати вміння аналізувати поетичні твори, навички висловлення власних роздумів та почуттів; формувати естетичний смак; виховувати любов до поезії та музики.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогоднішній урок присвячений творчості письменника-сучасника, відомого видавця, «людини минулого десятиліття» Івана Малковича. Ви познайомитесь із цікавими фактами його біографії, поетичними творами та з’ясуєте їх мотиви. Крім того ви пригадаєте особливості балади як літературного жанру і дізнаєтесь, чому Іван Малкович вибрав цей жанр для одного зі своїх творів.

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Іван Антонович Малкович родом із Косівщини, Карпат, народився 10 травня 1961 року у місті Нижнім Березові Івано-Франківської області.

Писати почав рано, в десять років навіть постарався зробити першу власну книжечку. Завжди наголошує, як багато завдячує родині, батькам, дідусеві, котрий навчив плекати сад. Зрештою, долі, яка обдаровувала зустрічами з гарними людьми. А щодо заглиблення в українську культуру, то всі захопливі Іванові розповіді про святкування Різдва, про те, як треба готувати кутю, як обряджати святкову оселю, – вони варті якогось окремого видання. То цілий поетичний світ, винесений із дитинства.

Закінчивши музичне училище по класу скрипки, все ж обрав по тому літературу, вступивши у 1980 році на філологічний факультет Київського державного університету імені Тараса Шевченка.

Дев’ятнадцятирічним він стає переможцем знакового неформального поетичного змагання. Тоді найкращого поета обирали – голосуючи записками, таємним голосуванням – усі мешканці письменницького Будинку творчості в Ірпені. Обранцем такого авторитетного журі і став Іван Малкович.

Іван Малкович належить до покоління вісімдесятників, увійшов у літературу разом з Ігорем Римаруком, Василем Герасим’юком, Оксаною Забужко; це їм випало переосмислювати радянський досвід, повертати замовчану, затавровану пам’ять. Це був час, коли все здавалося можливим, коли розпадалися мури, руйнувалися заржавілі кайдани й заборони. Це час поетичних вечорів, фестивалів, яскравих перформенсів.

Перша збірка творів Івана Малковича «Біла скрипка» вийшла друком 1984 року і отримала безліч схвальних відгуків. А Ліна Костенко назвала Малковича «найніжнішою скрипкою України».

1985-го Малкович якраз отримав диплом філфаку Київського університету. Життя почало стрімко мінятися, почали публікувати заборонені книжки, повертати імена, які так довго можна було шанувати лише у найвужчому колі.

Саме Іван Малкович став першим лауреатом премії “Бу-Ба-Бу” за найкращий вірш року. А ця відзнака в ту пору важила багато!  1988 виходить друга поетична збірка письменника – «Ключ».

У 1992 році Іван Малкович засновує видавництво “А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”. І спромагається на – без перебільшення – культурне диво. Вже кілька поколінь українських дітей виросли з книжками, на яких стоїть цей веселий логотип. Казки, улюблені вірші, переклади класики. Скажімо, знаменита “Снігова королева”, проілюстрована художником Владиславом Єрком, зібрала цілий сніп престижних відзнак і в Україні, і за її межами. Пауло Коельо сказав, що це чи не найдивовижніша дитяча книжка, яку він бачив у своєму житті. «Мене часто питають як виходять такі яскраві книжки? І, знаєте, що я відповідаю? Я просто домішую своєї крові,» – ділиться своїм успіхом Іван Антонович.

У 2017 році Іван Малкович був нагороджений державною премією імені Тараса Шевченка за внесок в українську культуру та літературу. У своїй промові під час вручення премії Іван Малкович сказав так: «У моїй скромній книжечці, яку сьогодні удостоєно такої високої відзнаки, є вірш про дивовижну особливість української абетки, яка починається з Ангела, а закінчується Янголом, і вони обидва мовби захищають нашу абетку від А до Я – Ангел і Янгол». І можемо сказати, що це дійсно символічно, адже Малковича називають «поетом з янголом на плечі». Чому так?

  1. Складання інформаційного грона

Що ви знаєте про янголів? З якими рисами вони у вас асоціюються? Укладіть інформаційне гроно

 

ЯНГОЛ

Вірність
Відповідальність
Щирість
Доброта
Захист
Цілеспрямованість
Чесність
Порядність
  • Чи відомі вам вірування українців, пов’язані з янголами?
  • Чи відомо вам, на якому плечі сидить янгол?

 

На правому – янгол, на лівому – біс. Християни запозичили ці уявлення у язичників, де права сторона вважалося світлою, денна, а ліва – темною, нічна. Значить, світлі сили повинні бути праворуч, а темні – зліва. У зв’язку з цим повір’ям в нашому народі міцно закріпилася традиція тричі поплювати через ліве плече, це нібито оберігає людину від усяких нещасть.

  • Від чого оберігає людину янгол?

 

  1. Робота над змістом твору «Із янголом на плечі»

 

  • Перегляд відеофрагменту. Іван Малкович «Із янголом на плечі»

  • Виразне читання поезії учнями

 

  • Бесіда за питаннями
  • Які думки та почуття навіяла вам поезія?
  • За допомогою яких кольорів ви б могли передати почуття, що виникли у вас під час прочитання твору?
  • Хто, на вашу думку, є головним героєм цього твору?
  • Як би ви охарактеризували цю людину?
  • Як ви розумієте вислів «Йде в ніде, в невороття, йде лелійно, як дитя, і жене його у спину сірий маятник життя»?
  • Що може символізувати собою маятник?
  • А що символізує собою свіча?
  1. Теорія літератури

Зверніть увагу, Іван Малкович зазначив, що його твір «Із янголом на плечі» є «старосвітською баладою»

  • Як ви розумієте цей вислів?
  • Зверніть увагу на тлумачення слова «старосвітський» у словнику. Яке зі значень можна віднести до твору?

СТАРОСВІ́ТСЬКИЙ

  1. Який дотримується старих поглядів, звичок, правил;
  2. Який був поширений, прийнятний і т. ін. у старі часи; старовинний;

3.Зроблений за старою модою, який вийшов з моди; не сучасний.

  1. Який не відповідає сучасним вимогам, який з плином часу втратив своє значення; застарілий.
  • Пригадайте, що таке балада як жанр літератури?
  • Які особливості балади як жанру?
  • Які види балад вам відомі?

Балада — це віршований ліро-епічний твір з гострим драматичним сюжетом.

Ознаки балади:

  • Невеликий обсяг;
  • Віршована мова
  • зосередження уваги на моральних проблемах;
  • напружений сюжет;
  • легендарність та фантастичність;
  • драматична, часто несподівана розв’язка;
  • наявність оповідача;
  • використання діалогів, повторів;
  • музичність.
  • Чи дійсно твір Івана Малковича «Із янголом на плечі» є баладою?
  • Чи уявляєте ви цей твір з музичним супроводом?
  1. Прослуховування аудіозапису твору «Із янголом на плечі» у виконанні гурту Плач Єремії

  • Бесіда
  • Які враження справила на вас музична версія поезії?
  • Як ви вважаєте, чи є музичний супровід доречним?
  • Що б ви змінили?
  • Літературний аналіз тексту

Тема: зображення ліричного героя, якого ангел на плечі намагається уберегти від зла, жорстокості, лиха.

Ідея: возвеличення добра, захисту, віри людини.

Жанр: філософська лірика, старосвітська балада.

Художні засоби:

Епітети: вуста гарячі; вітер вировий; янгол ледь живий; сірий маятник життя; Ірод моровий.

Метафори: жене у спину сірий маятник життя; виє Ірод; маятник бухка; не дихає свіча; вуста дрижать

Порівняння: йде лелійно, як дитя

  1. Робота над змістом поезії «Із ночних молитв»
  • Виразне читання поезії учнями
  • Бесіда за питаннями
  • Які почуття у вас викликала поезія?
  • Яка її ідея?
  • Чим твір подібний, споріднений з віршем «З янголом на плечі?»
  • Як ви вважаєте, чому поезія отримала саме таку назву?
  • З якими проханнями звертається автор до Бога?
  • Що, на вашу думку, символізує образ стебельця і кубельця?
  • Чому ці образи є важливими для людини?
  • Яким за жанром, на вашу думку, є твір?
  1. Підсумки уроку у вигляді творчої рефлексії

Які враження справила на вас творчість Івана Малковича? Що ви можете про неї сказати? Свої думки оформіть у міні есе. Час для виконання роботи – 5 хвилин.

  1. Зачитування учнівських есе
  1. Домашнє завдання

№ 10 ст. 80 – письмово

Завантажити: Філософські мотиви поезій Івана Малковича (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 4.1 MB, Завантажень: 908)
Back to top button