Конспекти уроків української літератури 9 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Провідні мотиви ліричних творів Григорія Сковороди (9 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Провідні мотиви ліричних творів Григорія Сковороди

Мета: ознайомити учнів з поетичною творчістю Григорія Сковороди, збіркою «Сад божественних пісень»; прочитати та проаналізувати твори «Всякому місту – звичай і права», «De Libertate»; показати багатство тематики та мотивів; дати поняття «ода» як жанр літератури; розвивати вміння аналізувати ліричні твори, стимулювати учнів до альтернативних здогадів та припущень; виховувати бажання гідно прожити життя, активну громадянську позицію.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Повідомлення теми та мети уроку

«У всякого своя доля і свій шлях широкий… »,  – писав Тарас Шевченко. Але як не схибити на цьому тернистому шляху, залишитися справжньою людиною? Про це ми сьогодні й поговоримо, опрацювавши ліричні твори Григорія Сковороди.

  1. Актуалізація опорних знань

Найкращим дороговказом н нам слугуватиме феномен Григорія Сковороди. Давайте пригадаємо, що нам вже відомо про цього великого українця.

  • Де і коли народився Григорій Сковорода?
  • З якої родини він походив?
  • Які таланти Григорія вже були помітні в дитинстві?
  • Де Григорій Сковорода здобував освіту?
  • Чому він долучився до Токайської експедиції?
  • Як склалася його доля по завершенню Києво-Могилянської академії?
  • Які твори Григорія Сковороди ми вже вивчили?
  • Чи можна сказати, що вони сповнені філософськими ідеями?
  • Якими? Наведіть приклади
  1. Складання інформаційного грона «Григорій Сковорода»

Дійсно, Григорій Сковорода – надзвичайна людина. Давайте укладемо інформаційне гроно, щоб систематизувати знання про нього.

ФілософУчительМандрівник
Поет

 

 

ГРИГОРІЙ СКОВОРОДАБайкар
КомпозиторМузикантБогослов
  • Про які таланти митця вам би хотілося дізнатися більше?
  1. Опрацювання навчального матеріалу. «Сад божественних пісень»

Григорій Сковорода був видатним поетом свого часу. Вірші він писав усе життя. Активну поетичну творчість Сковорода розпочав після повернення з-за кордону в у 1753 році.  Вірші, що були створені у 1757—1785 роках, поет об’єднав у рукописній збірці «Сад божественних пісень», до якої входить тридцять творів.

Чому Сковорода саме так назвав свою збірку віршів? По-перше, за давньою поетичною традицією (відомі збірники того часу — «Сад страданій Христа..» або курс піїтики Митрофана Довгалевського «Hortus poeticus» («Сад поезії»), а беручи до своїх пісень епіграфи із Біблії, по-своєму переосмислюючи біблійні мотиви, Сковорода називає їх «божественними». Адже Григорій Сковорода був і богословом, але він пропагував не фанатичне вірування. Він пропонував знайти Бога в собі.

По-друге, одним із улюблених занять Сковороди була музика. Він майстерно грав на багатьох інструментах: скрипці, флейті, бандурі, гуслях, органі, створив духовні концерти, поклав деякі псалми та ряд віршів на музику і, звісно, писав музику й до власних творів. І таку музику, що деякі зі «сковородинських» пісень перейняли навіть кобзарі. Одну з таких пісень, яка міститься у збірці під номером 10, ми з вами й розглянемо, а саме твір «Всякому місту – звичай і права».

  1. Робота над змістом твору «Всякому місту звичай і права»

5.1. Виразне читання поезії учнями напам’ять

5.2. Бесіда за питаннями

  • Проти кого спрямований вірш Григорія Сковороди і які образи тогочасного життя змальовує поет?
  • У якій строфі автор говорить про різноманітність людських смаків?
  • Які людські та суспільні риси засуджує?
  • Назвіть ці риси і доберіть відповідні рядки з поезії
  • а) про спосіб життя, інтереси і прагнення поміщиків та купців;
  • б) про тлумачення чиновниками законів з вигодою для себе;
  • в) про прислужників і підлабузників;
  • г) про систему освіти, яка завдавала учням великих мук
  • Які рядки свідчать про глибокі роздуми ліричного героя над своїм життям?
  • За допомогою яких слів та художніх засобів поет виражав своє ставлення до зображених у вірші персонажів?
  • Про яких людей, на вашу думку, поет сказав, що в них «совість, як чистий кришталь»?
  • Чи можна стверджувати, що совість і мудрість у цій поезії не лише протиставлені багатству й знатності — їх автор підносить над усім дріб’язковим, буденним, нікчемним?
  • Чому ви так гадаєте?
  • До якого жанру лірики можна віднести цей твір?

5.4. Літературний аналіз твору

Тема: роздуми про життя тогочасного суспільства, засудження його вад

Ідея: утвердження думки, що чиста совість – це запорука чесного життя; людині з чистою совістю не страшна навіть смерть.

Рід: лірика

Жанр: пісня; філософська лірика

Художні засоби:

Епітети: нав’язливі думи; ясний розум;

Порівняння: в сих дім, як вулик, гуде від гуляк;

Метафори: горло свій смак віднайшло; дім гуде; учню тріщить голова; всякому голову крутить свій дур.

5.5. Прослуховування аудіозапису пісні

Як ви вже знаєте, пісні Сковороди виконували кобзарі. Тому пропоную вам прослухати цю пісню у виконанні сучасного кобзаря Тараса Компаніченка Компаніченка на фестивалі «De Libertate» у Сковородинівці в тому варіанті, в якому пісня була написана, адже у вашому підручникому – адаптований сучасною мовою варіант.

5.6. Обмін враженнями від прослуховування

  1. Робота над змістом твору «De libertate»
  • До речі, чи звернули ви увагу на назву фестивалю, що відбувався у Сковородинівці?

Назва цього літературно-мистецького фестивалю у селищі, в якому проживав Григорій Сковорода і у якому помер невипадкова. Адже це назва однієї із поезій Григорія Савича, що не увійшли до збірки – «De libertate», що з латини означає «Про свободу». Давайте познайомимося зі змістом цього твору.

6.1. Виразне читання твору учнями

6.2. Бесіда за питаннями

  • Як ви зрозуміли зміст поезії?
  • Що, на думку Сковороди, є найбільшою цінністю для людини?
  • Чому поет ставить свободу вище за золото?
  • Кого і за що звеличує письменник у творі?
  • З’ясуйте, за допомогою яких художніх засобів Сковорода виражає свої роздуми і почуття.
  • Чи можете ви визначити жанр твору?

6.3. Теорія літератури

За жанром твір Григорія Сковороди «De libertate» є одою.

Ода — вірш захопливого характеру на честь якоїсь особи або події.

 За царським указом 1783 року в Україні значно посилилося кріпацтво, і вільні селяни були віддані поміщикам у довічне рабство. Свої роздуми над долею поневоленого народу Сковорода висловив у багатьох творах, у тому числі й у «De libertate». У ті часи нерідко траплялося, що вільних людей поміщики самочинно приписували до своїх кріпаків. Ось чому цілком природними були побоювання мандрівного філософа:  «Щоб без свободи не міг я лишитись».

В останніх рядках автор проголошує славу Богдану Хмельницькому.

Сковорода захоплювався історичним подвигом гетьмана і гостро засуджував колоніальну політику самодержавства, зокрема посилення кріпацтва. Виголошення слави гетьману України, який боровся за волю свого народу, незалежність рідного краю у вік жорстокої реакції було вираженням відкритого протесту проти царсько-поміщицької сваволі, виявом високої політичної свідомості й громадянської мужності.

6.4. Літературний аналіз твору

Тема: роздуми про волю як найбільшу суспільну цінність і про Б. Хмельницького як взірця боротьби за свободу.

Ідея: возвеличення свободи як найбільшої суспільної цінності; прославляння Богдана Хмельницького, борця за свободу рідного народу, яка є найбільшим багатством людини.

Рід: лірика

Жанр: ода

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

Підготуватись до контрольної роботи за темою «Давня українська література»

Завантажити: Провідні мотиви ліричних творів Григорія Сковороди (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 7.7 MB, Завантажень: 33)
  
Back to top button