Конспекти уроків української літератури 9 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Біблія. Твори Нового Заповіту. Основні мотиви «Притчі про блудного сина» (9 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Біблія. Твори Нового Заповіту. Основні мотиви «Притчі про блудного сина»

Мета: ознайомити учнів із відмінністю Нового Заповіту від Старого Заповіту, будовою Нового заповіту; провести словникову роботу; познайомити зі змістом євангельської притчі про блудного сина, її образами та проблематикою; нагадати, який жанр літератури називають притчею, які її особливості; зробити висновок про сенс використання в Біблії жанру притчі; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати повагу до християнського вчення, прагнення до високих моральних ідеалів.

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми з вами познайомилися з Біблією, як найціннішою пам’яткою духовної культури людства, давайте пригадаємо, що нам відомо про «Книгу книг»:

  • Коли писалася Біблія?
  • Скількома мовами?
  • На які частини вона поділяється?
  • Що стало основою поділу Біблії на Старий та Новий Заповіти?
  • Скільки книг входить до Старого Заповіту?
  • На які групи їх поділяють?
  • Які книги Біблії є законодавчими?
  • Які історичними?
  • А які входять до поетичних?
  • Що таке псалом як жанр літератури?
  • Кого вважають автором більшості псалмів у Біблії?
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо роботу з біблійними текстами. Зокрема розглянемо книги Нового Заповіту, дізнаємось на які групи вони поділяються, а також опрацюємо один із біблійних текстів, а саме – «Притчу про блудного сина».

  1. Слово вчителя

У сучасній українській мові терміни «завіт» і «заповіт» часто вживаються паралельно, їх застосування є предметом фахових дискусій.

Первинна етимологія з давньоєврейської мови цього терміну буквально означає «союз», «угоду», «договір», передбачає взаємні зобов’язання сторін. Давньоєврейський текст свідчить про розуміння угоди радше як юридичного поняття. Угода могла укладатися між Богом і людиною, державою і народом, царем і його підданими, воєначальником і солдатами, чоловіком і жінкою тощо.

Значення слова «заповіт» саме як союзу, угоди між Богом і його народом у текстах Святого Письма є домінуючим і зустрічається близько 300 разів.  То чому ж Біблія поділяється на Старий та Новий Заповіти?

Справа у тому, що у книгах Нового Заповіту розповідається про союз Бога з людством через Ісуса Христа, який полягав у тому, щоб людина прийняла в своє серце Христа, як свого власного Рятівника, і дістала помилування від Бога.

Поняття «Новий Заповіт» у такому розумінні вперше було використано апостолом Павлом у першому та другому посланнях до коринфян. У Новий Заповіт, що сформувався з 45-го до 140-го років н. е., богослови відібрали 27 книг, тексти яких є єдиними для усіх християн.

Новий Заповіт складається з:

  • Євангелій — від Матвія, Марка, Луки та Івана, в яких розповідається про прихід Ісуса Христа, його життя, смерть і воскресіння.
  • Історичного твору «Діяння апостолів»
  • Послань апостолів
  • Книги Апокаліпсиса (Одкровення Івана Богослова) – книги, у якій даються пророцтва про страшний суд та кінець світу.

Особливу цінність для християн становлять книги «Євангелій».  У своєму первинному значенні це слово означає «добру новину», тобто новину, пов’язану зі спасінням людства через розп’яття та воскресіння Ісуса Христа, котрий відкупив людей від рабства гріха та вічної смерті. Кожне з Євангелій по-своєму розповідає про одні й ті самі події: народження Христа, його життя, проповідування та мученицьку смерть заради інших людей. Христос навчав людей притчами: «Відкрию у притчах уста свої, розповім таємниці від почину світу» (Матвія 13:35).

  1. Теорія літератури

Пригадайте, який жанр літератури називають притчею. Які її особливості?

Притча – оповідний літературний твір із повчальним змістом.

Ознаки притчі:

  • прозова мова
  • невеликий обсяг
  • відсутність описовості
  • сюжет позачасовий, має вселюдський характер
  • персонажі притчі, зазвичай, позбавлені зовнішніх прикмет
  • алегоричність та символізм
  • повчальний зміст
  • Як ви вважаєте, чому для своїх проповідей Ісус Христос найчастіше використовував саме притчі?

Пропоную і вам познайомитись із однією із притч Ісуса Христа, а саме – «Притчею про блудного сина», яка міститься у Євангелії від Луки

  1. Робота над змістом твору «Притча про блудного сина»

7.1. Виразне читання тексту учнями

7.2. Бесіда за питаннями

  • Яке враження справив на вас цей твір?
  • Про що в ньому розповідається?
  • Чи правильно вчинив батько, відпустивши сина?
  • А які дії вчинив син?

7.3. .Робота з  ситуативними  фрейм- структурами

  • Чи можна сюжет притчі передати лише дієслова?

Давайте з’ясуємо, які були мотиви цих дій на наслідки

ДіяМотивРезультат дії

 

Наслідки
Забирає спадок у батька

 

 хотів незалежності та самостійностіПокидає оселю батька, починає самостійне життямарнотратство

 

Веде

розгульний спосіб життя

 

 

прагнув відпочити,

побачити світ,

скуштувати «солодкого» життя

Став господарем долі, побачив світ, розтратив майноголод, скрута

 

Працює свинопасом Відчув голод, приниження.

невдоволення собою

Розчарування, відчай,

туга

 каяття
РозкаявсяНе бачив виходу із ситуаціїУсвідомив провину перед батьком, відчув себе негідним синомПовернення до батька
Повернувся до батькаВідчуття безпеки, намір не робити подібних помилокПолегшеннявихід зі скрутного становища

7.4. Бесіда за питаннями

  • Чого можна навчитися з дій сина?
  • Як його повернення сприйняв батько?
  • Чому він простив його?
  • А як його повернення сприйняв старший син?
  • Як ви розумієте слова «Був мертвий і ожив»?
  • Як ви вважаєте, чого мала навчити ця притча?
  • Які проблеми у ній порушено?
  • Яка з них, на вашу думку, є основною?
  • Чи є у притчі алегоричні образи?
  • Які саме?
  • Кого, на вашу думку, уособлює молодший син, а кого – батько?

Особливiсть притч Iсуса Христа в тому, що в них наскрiзна iдея про належну поведiнку людей розкривається крiзь призму стосункiв людини з Богом. Так, батько в притчi про блудного сина є уособленням Небесного Отця, а молодший син, що колись покинув свiй дiм i пiшов шукати легкого життя, уособленням людини, що жила безбожно, але згодом покаялась i повернулась до Бога. В iнших притчах Бог постає в образах Суддi, Царя, Володаря, Власника виноградника, Доброго Пастиря тощо, а образи притч символiзують iдеï Божого Царства.

7.5. Літературний аналіз твору

Тема: розповідь про блукання меншого сина світом, в результаті якого він зазнав багато поневірянь і бідності й вирішив повернутися додому.

Ідея: засудження марнотратства, хвалькуватості, невміння раціонально користуватися власним майном; возвеличення прощення, любові, вміння визнавати свої помилки.

Рід: епос

Жанр: притча

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання
  1. Прочитати «Притчу про сіяча»;
  2. № 9 ст. 36 (письмово)
Завантажити: Біблія. Твори Нового Заповіту. Основні мотиви «Притчі про блудного сина» (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 3.4 MB, Завантажень: 21)
  
Back to top button