Конспекти уроків біології 7 класПозаурочна робота з біологіїУсі уроки біологіїФайли

Сценарій інтелектуально-екологічної гри для учнів 7 класу “Пташиний дивограй”

Автор: Сокол Лариса Василівна

Навчальний заклад: Володимир-Волинський навчально-виховний комплекс “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 – ліцей”

Пташиний дивограй

Інтелектуально-екологічна гра розрахована на учнів 6-8 класів як позакласний захід під час тижня біології і хімії.

Мета: Закріпити і розширити знання дітей про птахів, їх значення та практичну цінність у житті людини.

Розвивати в учнів інтерес до вивчення біології; формувати вміння працювати з додатковою літературою, аналізувати набуті знання, використовувати їх в нестандартних ситуаціях, працювати в колективі.

Розвивати образне й логічне мислення, інтерес, спостережливість, уміння висловлювати думки.

Виховувати екологічну культуру, естетичний світогляд. Виховувати кращі людські якості; дбайливе ставлення до природи.

Методи й форми роботи: групова форма роботи, розв’язування творчих завдань, вікторини, ігри, конкурси.

Обладнання: плакати, ілюстрації птахів, конверти із завданнями, годівниці.

Інтелектуально-екологічна гра «Пташиний дивограй» – це колективне змагання, у якому беруть участь учні 7-х класів. Учасниками гри є три команди по п’ять  чоловік кожна. Команди формуються за декілька днів до проведення гри.

Для успішного проведення гри обирають двох учнів-ведучих, які працюють по черзі: організовують початок гри, повідомляють її правила, оголошують запитання, проводять конкурси, стежать за часом обговорення.

Правила гри

Час на обговорення кожного запитання 1 хвилина, а для окремих складніших завдань – 2 хвилини. На запитання відповідає один із членів команди. За готовність команди відповідальність несе капітан.

Сигнал до відповіді – піднята рука капітана. Якщо команди не можуть дати відповіді на запитання, або відповідають неправильно, їм допомагають глядачі в залі. Хто першим піднесе руку і дасть правильну відповідь, той зможе заробити для своєї команди 0,5 балу. Тобто уболівальники є теж активними учасниками гри.

Інтелектуально-екологічна гра включає декілька блоків, які мають цікаві запитання, народні прикмети, загадки, конкурси, легенди.

План заходу:

  1. Організаційний етап.
  2. І блок  «Птахи – пернаті друзі людини».
  3. ІІ блок  «Вони потребують охорони».
  4. ІІІ блок «Перелітні птахи».
  5. IV блок «Птахи в пісенній творчості українців».

Перелік конкурсів:

  1. Конкурс «Живі синоніми».
  2. Конкурс «Домашнє завдання».
  3. Конкурс «Підкажи словечко».
  4. Конкурс «Екологічне лото».
  5. Конкурс-гра «Впізнай птаха».
  6. Конкурс «Музичний».
  7. Конкурс «Літературний».

Критерії оцінювання:

Під  час оцінювання враховують:

  • правильність відповіді;
  • обґрунтування виступів;
  • загальну ерудицію членів команди й капітана;
  • вміння відстоювати думку;
  • тактовність і вихованість учасників.

Організація суддівства

Суддівство здійснює компетентне журі, яке керується критеріями оцінювання і правилами гри. Переможцем стає команда, яка набирає найбільшу кількість балів за підсумками конкурсів.

Нагородження

Переможців гри нагороджують грамотами, призами.

Хід позакласного заходу

І. Організаційний етап

Девіз: «Гра – це іскра, яка запалює вогонь допитливості».

В.О.Сухомлинський

Учитель: Який дивовижно красивий світ навкруги!

Яке небо, ліси, береги!

Квіти щоденно вітають мене,

Як я шаную живе все… Земне!

Усе, що нас оточує, – це  природа. Її краса, її неповторність, її неперевершеність, її неосяжність заслуговують на захоплення. Спів птахів милує слух, врода квітів милує зір, а все це в поєднанні милує людську душу.

З 21 березня за старим звичаєм починається Місяць птахів. Діти присвячують його маленьким друзям: розвішують на деревах тисячі пташиних будиночків – шпаківень, дуплянок, влаштовують безплатні їдальні для милих гостей, проводять свята зустрічі з птахами.

Учень

Все прокидається поволі,

Зі сну зимового встає.

Радіє гай, радіє поле,

Земля поталу воду п’є .

Скресає і щезає крига,

Бурульки падають з дахів,

І вітерець прозорокрилий

Додому підганя птахів.

А.Костецький

Учениця. Любов до природи – це й любов до Батьківщини, до свого народу. Це наш світогляд, наша мораль, весь спосіб нашого життя. Невід’ємною частиною нашого життя є птахи. Вони поширені скрізь, де є сприятливі умови для їхнього життя. Найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють птахи. Птахи – частина природи, без яких її врода була б неповною.

Ведуча. Сьогодні ви побачите найцікавішу гру знавців біології та екології серед учнів 7-х класів. Кожний клас вибрав найкращу команду, команду, яка знає відповіді на будь-які запитання. І вболівальники не будуть нудьгувати.  Своєю участю вони зможуть допомогти улюбленій команді наблизитися до перемоги.

Ведучий

                   Учасникам бажаю все збагнути

І першими у відповідях бути.

Тож вирушаймо всі у путь,

Нас цікаві речі ждуть:

Творчий пошук й логіки диво.

Біологія і гра – це дуже звабливо.

Отже, починаймо нашу гру. У грі беруть участь команди: «Юні орнітологи», «Горобчики», «Синички».

Команди оголошують свою назву, девіз, привітання вболівальникам та суперникам.

ІІ. Перший  блок  «Птахи – пернаті друзі людини»

Конкурс 1 «Живі синоніми»

  Доповніть порівняння (1-5 балів)

Командам пропонується три конверти з аркушами, на яких надруковані завдання. Кожна команда вільно вибирає один конверт. Ведучий зачитує завдання з конверта. На кожну відповідь відводиться не більше 2 секунд. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Завдання для І команди

  1. Могутній, як … (орел).
  2. Вільний, як … (птах).
  3. Мудрий, як … (ворон).
  4. Злодійкуватий, як … (сорока).
  5. Надутий, як … (індик).

Завдання для ІІ команди

  1. Яскраво одягнений, як … (павич).
  2. Довгоногий, як … (чапля).
  3. Гострозорий, як … (сокіл).
  4. Погляд хижий, як у … (яструба).
  5. Жовторотий, як … (горобець).

Завдання для ІІІ команди

  1. Лебедина … (вірність).
  2. Воркує, як … (голубка).
  3. Надувся, мов … (сич на морозі).
  4. З нього, як … (з гуски води).
  5. Прилетіли лелеки … (принесли весну здалека).

Конкурс 2 «Домашнє завдання»

Учасники команд задають один одному запитання, які підготували вдома. Запитання повинні бути не занадто складними. Команда, яка задала запитання, має сама знати відповідь на нього. Якщо не знає – мінус 1 бал. За кожну правильну відповідь команда отримує 3 бали.

І команда

  1. Який тропічний птах на час виведення пташенят замуровує свою самку в дуплі і чому?

Відповідь: Так робить птах – носоріг. Він замуровує свою самку в дуплі, щоб в гніздо не залізла змія чи хижий птах. Через залишений отвір самець годує самку.

  1. Які пташині таємниці відкриває нам листопад?

Відповідь: Восени на оголених деревах добре видно пташині гнізда.

  1. Чому стрижі і ластівки в ясну погоду літають високо, а у вологу – над самою землею?

Відповідь: Стрижі  і ластівки ловлять над землею комах. Перед дощем

повітря насичене вологою і комахи не можуть піднятися високо, тому і птахи літають низько.

  ІІ команда

  1. Як пінгвіни в сурових умовах Антарктики висиджують яйця?

Відповідь: Одні пінгвіни (імператорський або королівський) висиджують, кладучи їх на лапи. Інші пінгвіни ще краще пристосовані до сурового клімату

Арктики – вони прикривають яйця особливим шкіряним клапаном, який є на череві.

  1. Чи є птахи, які подібно до кенгуру носять своїх пташенят у спеціальній сумці?

Відповідь: Єдина птаха в світі – американський лапчатоніг носить своїх пташенят в кишенях, які містяться по двох боках під крильми. Кишені утворені складками шкіри і вистелені тонким пухом.

  1. Люди утримують канарейок заради їх чудового співу. А яке ще надзвичайне використання мала в минулому канарейка?

Відповідь: Канарейок використовували для визначення наявності чадного газу у вугільних шахтах. Канарейки втрачають свідомість від найменшої наявності цього газу в повітрі.

III команда

  1. Як виводять пташенят смітні кури?

Відповідь: Смітні кури живуть у тропічних лісах Австралії. Це величезні

птахи, схожі на індика. Самець цього птаха згрібає все сміття в купу. Це він робить у вологу погоду, тому зібрані до купи листя і голочки починають пріти. У цей своєрідний інкубатор самка відкладає яйця, з яких виводяться пташенята.

  1. Чи є якісь пристосування, які охороняють головний мозок деяких птахів (особливо дятлів, ворон, синиць) від струсу від тривалого стукання дзьобом у пошуках їжі?

Відповідь: У цих птахів між дзьобом і кістками черепа є спеціальна амортизуюча хрящова тканина, яка зменшує силу ударів, що впливають на головний мозок. Крім того є деякі особливості будови шийних хребців, які захищають мозок від струсу.

  1. Який птах « співає» хвостом?

Відповідь: «Співає» хвостом бекас. Під час токування, піднявшись високо в повітря бекас стрімко кидається вниз. Своєрідно розпушені крайні рульові пера хвоста спричиняють вібрацію повітря, внаслідок чого виникає звук, схожий на бекання вівці.

Ведуча. Птахи не тільки прикрашають наше життя. Вони перші помічники людини в боротьбі за високий урожай полів, садів. Скільки шкідливих комах і личинок знищують вони за літо – не злічити! Працюють не покладаючи крил!

Зараз ми довідаємось, які ж це «працелюби» допомагають нашим садівникам і не тільки, а для цього потрібно відгадати декілька загадок.

Конкурс 3 «Підкажи словечко»

Учні відгадують загадки, характеризують птахів і прикріплюють плакати з їх зображенням на «Дошку пошани птахів». У цьому конкурсі кожна вірна відповідь команди оцінюється в 1 бал. Якщо команда відповіла невірно, то інша команда може заробити собі додатковий бал за вірну відповідь.

І команда

  1. Першим я приніс весну,

пробудив усе від сну.

Заспіваю під вікном,

бо зовуть мене …  (Шпаком)

Шпаки знищують до 6 тисяч різних комах у день. 250 разів вони приносять їжу своїм пташенятам.

  1. Пташка невеличка, в неї білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка,

фартушок  жовтенький,

голосок тоненький

і ця пташка невеличка

називається …    (Синичка)

Вага комах що з’їдає синиця і приносить своїм пташенятам за літній день, дорівнює вазі її тіла.

  1. Ти знов защебетала

у мене під вікном

Із вирію вернувшись.

Клопочешся гніздом. (Ластівка)

Ластівки знищують багато шкідливих комах, особливо під час вигодовування пташенят. Батьки 300-600 разів приносять їжу своїм дітям: попелиць, мух, жуків, ґедзів.

ІІ команда

  1. Сіла пташка на дубку, завела свої ку-ку!                Стрепенулись їжачок, заєць і козуля. Всіх збудив той голосок, пісенька …     (Зозулі)

Вона теж корисна пташка. Всі птахи бояться клювати волохату гусінь шовкопрядів, а вона за годину знищує їх до сотні.

  1. Уночі гуляє, удень спочиває,

має круглі очі, бачить серед ночі.  (Сова)

Вона хижа пташка, але приносить велику користь, знищуючи гризунів – шкідників сільського господарства. Одна сова за літо знищує до 1000 полівок, а одна полівка знищує до 1 кілограма зерна. Отже, сова за літо зберігає тонну зерна.

  1. Особливу породу ця пташка має,

На землю, на воду ніколи не сідає. (Серпокрильці)

Серпокрильці ловлять комах у повітрі. Якщо скласти всіх комах, що зловила пташка за літо, то довжина їх буде дорівнювати одному кілометру.

 

ІІІ команда

  1. У горі тремтить сіренька цятка  і пісні співає голосні,

та жаль, що тільки на весні.

Скажи скоріше, без відмовок

що за пташка?            (Жайворонок)

Жайворонки  їдять насіння різних трав, комах, дрібних жучків і метеликів, вони завжди добувають собі їжу тільки на землі.

  1.  Які ноги, такий ніс

по болоті ходить скрізь.

Хату на хаті має,

усім жабам рахунок знає.  (Лелека)

Цей довгоногий птах живиться жабами, плазунами, комахами та молюсками.

  1. Із сонечком разом встає пташеня!

Цвірінька, стрибає, шука черв’ячка.

Хто відгадає – той молодець.

Сіренька пташка, це  –   … (Горобець).

                Горобці знищують небезпечного шкідника садів – довгоносика. Особливо багато комах вони знищують, коли вигодовують своїх пташенят.

Учениця

Любий друже , мій юннате,

Уявляєш скільки птах

Може з’їсти, поїдати,

Гризунів , червів , комах.

То ж птахи із нами в спілці,

Поля й саду сторожі.

Сови , дятли , серпокрильці,

Щогли , одуди , чижі.

То ж, як стрінеш непутящих

Що біжать поза двором

Видирати гнізда в хащах –

Ти одразу присором.

Між дорослих і малечі

Пташка бачить все навкруг.

Дружно сяде вам на плечі,

Якщо ви їй справжній друг.

Тих , у кого є кормушки,

В кого є птахи в дворі,

Не кусають того мушки,

Та прокляті комарі.

Бо птахи працюють ревно,

Поїдаючи комах,

І до вечора в них певно,

Аж оскома на зубах.

ІІІ. Другій блок «Вони потребують охорони»

Ведучий.  Друзі! Ви дізналися, яку важливу роль відіграють птахи в нашому житті й житті природи.

Як ви гадаєте, чим може віддячити людина птахам за їхню турботу про природу?

Звичайно, бережливим ставленням до всього живого, а також до пташок. Тому потрібно їх охороняти і боротися з тим, хто стріляє птахів з рогаток, руйнує їхні гнізда.

         Учениця. Щогодини на нашій планеті п’ять – шість видів тваринного та рослинного світу зникають.

На острові Маврикій в Індійському океані жили великі нелітаючі голуби – дронти, що були майже вдвічі більші за гуску. Голландці, які висадилися на цьому острові в 1598 році, вбивали дронтів киями, збирали їхні яйця. Останнього птаха було вбито в 1682 році, тобто через 84 роки після появи на острові перших поселенців. Близьких родичів дронта-додо, дронта-самітника, що жили на інших островах, незабаром також було винищено.

Учениця. Яскравим прикладом нерозумного винищення птахів є історія мандрівного голуба, що населяв Північну Америку. Чисельність його досягла кількох мільярдів особин. Європейці, що прибули до Америки, почали винищувати голубів ще в XVII столітті: стріляли, ловили сітками, використовували як мішень для стендової стрільби. І вже через десять років ці птахи стали рідкісними. Останнього голуба в природі було вбито в 1899 році, одна голубка дожила до 1914 року в  зоопарку Цинциннаті.

Учень. Сумну статистику можна продовжити.

За останні 400 років вимерло близько 100 видів птахів, здебільшого через господарську діяльність людини. Основна причина вимирання пернатих – руйнування їх місць проживання, перед усім вирубування лісів та осушування боліт.

Перспектива не втішна: понад 150 видам птахів загрожує зникнення. Проте нині, коли вчені, з’ясували причини вимирання птахів, з’явилася реальна можливість зберегти цих чудових тварин для майбутніх поколінь.

На тлі спокійної музики звучить вірш Л.Костенко «Ластівки тікають із Європи…».

         Учениця

                   Ластівки тікають із Європи.

Що поробиш? Скрегіт, регіт, рев.

Чад, бензин, вібрації, галопи, –

                   Птиці мертві падають з дерев.

Може, десь є лотоси і гінкго,

Тихі ріки і рожева даль –

У краю неляканих фламінго,

Де росте неламаний мигдаль.

Може, там є птицям привілеї …

А гніздо ліпити, ластівки, –

Все одно вам, із якого глею, –

З Рейну, з Нілу чи з Угрюм-ріки?

Ну, а потім, – я люблю вас змалку.

А іще – спасибі вам за все.

Тільки хто ж це королеві

Марку золотинку в дзьобі принесе?!

Учениця. Птахи, які колись були традиційними для України, сьогодні стають феноменами природи, рідкісними зразками фауни нашого краю, «експонатами» для «Червоної книги» чи музею природи.

Чорний лелека, пугач, сип … Цих птахів можна назвати патріархами нашого природного світу. Вони пережили багато епох, катаклізмів, існували мільйони років, але тепер можуть зникнути як вид.

В Україні особливу увагу приділяють охороні птахів, занесених до Червоної книги України. Заради збереження рідкісних зникаючих видів створюються заповідники й заказники.

Людина допомагає птахам, розвішуючи штучні домівки, лаштуючи спеціальні платформи для пташиних гнізд. Важливо підгодовувати пернатих у скрутні часи, а саме взимку. З метою охорони птахів встановлюють суворо обмежені терміни полювання. Зокрема, заборонено полювати на птахів під час їх розмноження.

Конкурс  4 «Екологічне лото»

Суть його в тому, що ведучий протягом 2 хвилин зачитує питання І команді, члени якої дають відповіді. Якщо учні не знають відповіді на дане питання, вони говорять ведучому: «Далі!». Потім ведучий протягом 2 хвилин читає запитання для інших команд. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

І команда

  1. Чим відрізняється гніздо міської ластівки від сільської ластівки? (У гнізді сільської ластівки вхід зверху, а в гнізді міської – збоку.)
  2. Що вам відомо про мандрівного альбатроса? (Мандрівний альбатрос – це гігантський птах. Протягом свого життя він кілька разів пролітає земну кулю. Тривалість життя – 50-80 років. Ці птахи сплять на морських хвилях і п’ють морську воду. Мандрівний альбатрос відкладає одне яйце один раз на два роки.)
  3. Назвіть причини, чому птахи відкладають яйця не всі відразу, як плазуни, а поступово? (Це зумовлено тим, що у птахів  один яєчник, крім того маса тіла птаха істотно не збільшується, що має пристосувальне значення для польоту і створюються умови по догляду за пташенятами.)
  4. Як виводить пташенят африканський птах медоїд? (Медоїд не висиджує своїх пташенят. Він підкидає яйця в гнізда інших птахів, але на відміну від нашої зозулі, як тільки з’являться пташенята, прилітає їх годувати. Пізніше також турбується про них.)
  5. Шкідливі чи корисні для людей синиці взимку, коли всі комахи впадають у сплячку? (Синиці і взимку корисні, бо поїдають яйця, лялечки і самих комах, відшукуючи їх у сховищах.)
  6. Як пояснити, що орлан-білохвіст і беркут у молодому віці мають більшу довжину тіла, ніж у старому. (На першому і другому році життя хвіст у орлана-білохвоста і беркута має форму трикутника. На третьому році хвостові пера заміщаються новими, коротшими, і хвіст набуває форми трапеції.)

ІІ команда

  1. В яких з наших птахів потомство виховують виключно самці? (Лише самці доглядають пташенят трьохперсток і куликів-плавунців.)
  2. Який птах найгірше бачить? (Свійська курка. За два кроки вона може не помітити дощового черв’яка , якщо він не ворушиться.)
  3. В якого птаха найгостріший зір? (У грифа. Птах піднімається на два, а то й на три кілометри в небо, і з такої висоти помічає в густій траві нерухому здобич.)
  4. Яка особливість температури тіла колібрі? (Колібрі належать до так званих пойкілотермних тварин, до яких з хребетних належать риби, земноводні і плазуни, тобто такі, в яких температура тіла однакова з температурою навколишнього середовища. Усі птахи (крім колібрі) і ссавці належать до гомойотермних тварин, що мають сталу температуру тіла. Температура тіла деяких тварин знижується під час сплячки.)
  5. Які птахи не сідають на землю? (На землю не сідають стрижі. Вони сідають на стовбури дерев, карнизи і стіни будинків, на скелі. Якби стриж сів на землю, то через довгі крила він не зміг би злетіти.)
  6. Коли ґрунт висихає, вальдшнеп не може встромити в нього дзьоб, щоб добути корм, він переходить на інше місце, одночасно він переносить з собою пташенят. Як він їх переносить? (Вальдшнепи перелітають на нові місця, тримаючи пташенят у лапах. Так вони можуть долати значні відстані.)

ІІІ команда

  1. Чим цінна для людини гага? (Людина використовує гагачий пух. На період гніздування у гаг виростає спеціальний довгий пух, яким птахи вистеляють гніздо. Якщо частину пуху забрати, птахи знову вистелять гніздо, і це виведенню пташенят не шкодить. З кожного гнізда забирають по 15-20 г пуху. А властивості його справді чудові. Вироби з нього дуже легкі і теплі. З гагачого пуху роблять комбінезони для полярних льотчиків. Його закладають у стіни палаток для учасників полярних експедицій.)
  2. Хто до нас прилітає раніше – стрижі чи ластівки? (Ластівки навесні з’являються раніше за стрижів.)
  3. Який птах літає найшвидше? (Найшвидше літає орел, швидкість його польоту 200 км/год. Яструби і соколи літають майже з такою швидкістю.)
  4. Які птахи завдають великої шкоди мисливському господарству? (Шкідниками мисливського господарства є яструб малий, лунь болотяний та інші.)
  5. Яку небезпеку для морських птахів становить забруднення моря нафтою? (Нафта порушує структуру пер, що зберігають тепло і птах гине через переохолодження.)
  6. Високо в горах живе птах клушиця з родини Воронові. У Гімалаях їх виявлено на висоті до 8100 м, там, де пасуться отари овець. Вівці й птахи добре уживаються. Чому клушиці не лякаються овець, а вівці дозволяють птахам сідати на спину? (У горах важко знайти їжу, тому клушиці живляться паразитами на шкірі овець і рятують тих від паразитів).

Вірш  Ліни Костенко «Крила»

А й правда, крилатим ґрунту не треба.
Землі немає, то буде небо.
Немає поля, то буде воля.
Немає пари, то будуть хмари.
В цьому, напевно, правда пташина…
А як же людина? А що ж людина?
Живе на землі. Сама не літає.
А крила має. А крила має!
Вони, ті крила, не з пуху-пір’я,
А з правди, чесноти і довір’я.
У кого – з вірності у коханні.
У кого – з вічного поривання.
У кого – з щирості до роботи.
У кого – з щедрості на турботи.
У кого – з пісні, або з надії,
Або з поезії, або з мрії.
Людина нібито не літає…
А крила має. А крила має!

Гра   « Впізнай птаха»

На картках дається опис птаха. Учні повинні прочитати його. Відгадати, про якого птаха йде мова. Кожна вірна відповідь команди оцінюється 3 балами.

І команда

  1. Люди здавна шанували цих птахів як символ чистоти та шляхетності. В Англії ще понад 600 років тому цього птаха було оголошено королівським. Сьогодні англійській королеві належить близько 20 тисяч цих птахів. Назвіть королівського птаха. (Лебідь-шипун)
  2. Довгі ноги дають змогу заходити в пошуках їжі на більш глибоку воду, ніж це вдається іншим птахам. Під час годівлі птах набирає мулисту воду в передню частину дзьоба, а потім пропускає її крізь сито з тонких пластинок по краях наддзьобка. Відціджених креветок та інших дрібних тварин птах ковтає. (Червоний фламінго)
  1. Природа дала птаху міцний загнутий дзьоб, бездоганний зір і могутні лапи з гострими кігтями. Полюючи, він довго ширяє над землею в пошуках жертви. Побачивши здобич, птах каменем падає донизу і вбиває її на землі. Зайці та кролі – основа його раціону, але може нападати на гусей та інших птахів. Гніздо птах влаштовує на високих деревах або на кручах. Самка відкладає зазвичай двоє яєць; висиджувати та вигодовувати пташенят їй допомагає самець. (Беркут)

ІІ команда

  1. Це – дуже жвавий птах. Влаштувавшись на гілці, що нависає над водою він вистежує здобич, а помітивши рибу чи жабу, стрімголов пірнає за ним у воду. (Зимородок «рибалочка»)
  2. Чудове гніздо цього птаха відоме багатьом. Здалеку здається, що хтось підвісив велику рукавицю. Тільки поблизу стає зрозуміло, що ця «рукавиця» сплетена з волокон льону, коноплі й кропиви, а також із вовни й пуху. А хто її зробив? (Синиця – ремез)
  3. З безлічі звуків землі – співу птахів, стрекотіння коників, шелесту трави, дзюркоту лісового струмка, спів цього птаха – чи не найвеселіші й радісніші звуки. Багато великих композиторів у своїх музичних творах намагалися зобразити цю радісну пісню степового співака. Назвіть птаха. (Жайворонок)

ІІІ команда

  1. Птах відшукує у ґрунті й траві комах і черв’яків довгим чутливим

дзьобом, використовуючи тонкий нюх і гострий слух. Як і всі його родичі, не може літати. (Південний ківі)

  1. Другий за розміром птах після страуса і також нелітаючий. Він може стрімко мчати на високих сильних ногах навіть заростями густих чагарників. Основний корм – фрукти, ягоди, комахи, трави й інші рослини.

(Ему)

  1. Про жодного птаха на світі не склали стільки легенд: незвичайна зовнішність, нічний спосіб життя, страхітливий голос привертали увагу людей із давніх часів. У Китаї цей птах був символом благополуччя, а в Греції – символом богині Афіни. Його часто називають пернатою кішкою. Про якого птаха йдеться?  (Сову)

ІV. Третій  блок «Перелітні птахи»

Ведуча. «Ніщо так не підносить душу людини, ніщо так не розвиває, як спілкування з природою, спостереження її великих законів» (Некрасов).

Птахи – справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, гнучкістю поведінки та співом. Птахи надають природі неповторного колориту, без них вона відразу потьмяніла б.

Учениця.

                            Вже весна прийшла в оселі.

Розквіта рясний садок.

І летять, летять веселі

Зграї радісних пташок.

Швидше, любі, прилітайте,

Ми вже бачимо здаля.

І з весною привітайте

І лісочки, і поля.

Ми вже хатки збудували

На деревах в гілочках.

Щоб ви нам пісні співали,

Щоб ловили ви комах.

Учень.

Гей, летіть до нас, птахи,

Наші славні співаки!

Вже для вас готові хати –

Змайстрували їх юннати.

Гей, до нас, до нас сюди.

Завітайте у сади.

Вас зустрінуть весняні

Теплі і погожі дні.

І дорослі, і малята

Будуть вас охороняти

Буде досить для пташок

Гусениць і комашок.

Ведучий. Більшість пташок у нас – перелітні.

Перелітні птахи завжди викликали у людей особливу повагу. Переліт птахів з давніх-давен вражав людей своєю загадковістю та грандіозністю. Ми говоримо: «Птахи прилітають із вирію. Вирій – рай у стародавніх слов’ян. Перелітних птахів так і називали «вирійними». З прильотом птахів асоціюється прихід весни. Є навіть повір’я, що птахи прилітають неодмінно на великі церковні свята.

Ведуча. День, пов’язаний із прильотом  птахів, – 22 березня (Сорок святих). Вважали що на «Сорок святих прилітає сорок птахів». Для зустрічі випікали спеціальне обрядове печиво у вигляді пташиних фігурок, часто з розправленими крилами. У багатьох місцях його називають «жайворонками». Сьогодні вони – лише символічна данина традиції, але колись це був важливий елемент хліборобської магії. Фігурки птахів саме й повинні були викликати їх із вирію, а разом із ними й весну. «Жайворонками» пригощали дітей. Вони ходили по селу, піднімаючи фігурки птахів і примовляючи:

Пташок викликаю

з теплого краю.

Летить, жайворонки,

пасти корівоньки!

  1. Четвертий блок « Птахи в пісенній творчості українців»

     Ведучий. Без таких персонажів, як птахи, неможливо уявити народну творчість та літературу, адже про них створено безліч цікавих легенд, казок, повір’їв, складено велику кількість прикмет і загадок, написано багато віршів і пісень.

Ведуча. Кажуть, що Господь наділяв дітей світу талантами. Французам дістались елегантність і краса, угорцям – любов до господарювання, німцям – дисципліна й порядок, італійцям – хист до музики. А українцям дісталася пісня. Всі знають, що українці – співоча нація.

Учень. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом пташиною мовою пісень нашої Батьківщини. Ця пташка – соловей. Розповідали старі люди, що колись давно ця гарна пташка не жила на наших землях. Гніздилася в далеких краях і не знала дороги в Україну. Але були солов’ї  дуже співучі, то літали по всьому світу та збирали пісні всіх народів для індійського царя.

Залетів один соловейко в Україну й сів спочити в якомусь селі. Всі люди в той час були в полі, і село було німе.

Що то за люди тут живуть? – подумав соловей. – Ні тобі пісні, ані музики не чути. Але зайшло сонечко, і люди гуртом повертали додому. То тут, то там чулися пісні.

Але пісні були сумними. Тяжка праця за день забрала багато сил. Тут соловей заспівав і звеселив їх. Забули люди про втому й так заспівали своєму заморському гостю, що він і не повірив. З усіх земель злетілися солов’ї до царського саду, співаючи йому принесені ними пісні. Але все те було вже знайоме цареві, і він сердився. Аж ось під вікнами заспівав соловей з України, і цар утратив спокій. Таких пісень він іще не чув – і велів тому солов’ю співати день і ніч …

Зачудовані солов’ї навесні гуртом полетіли в Україну, щоби слухати наші пісні, перекладати їх пташиною мовою й нести в далеку Індію. Саме в нас вони висиджують пташенят, щоби від самого народження вони чули найкращі у світі пісні.

Конкурс 6 «Музичний»

Команди повинні назвати якнайбільше пісень про птахів, виконати уривки з них.

За кожну названу пісню команда одержує 1 бал, а за кожний виступ одержує ще по одному балу.

Конкурс 7 «Літературний»

Учні читають вірші про птахів. За кожний виступ команда отримує 5 балів.

Учениця

Ніколи не завдамо школи

Ми птиці у рідному краю,

Хай лише у гаю і на водах

Співають для нас у маю

Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережемо повсякчас

Пташок, що літають у вирій,

І тих, що зимують у нас.

У селі, від людей недалеко,

На деревах під небом ясним,

Гніздо славно будують лелеки

Світле щастя приносять у дім.

Поки жити планета ця буде,

Поки світ ще в полоні краси,

Бережіть птахів, людоньки – люди,

Хай чарують нас їх голоси.

Не стріляйте у лебедів білих,

Не вбивайте синичок малих,

Вони менші брати і несмілі,

Тож давайте полюбимо їх.

Учень

Чому сумують журавлі,

Коли у вирій відлітають?

Вони сумують, бо не знають

На світі кращої землі,

Ніж та одна, що покидають!

А де гніздяться журавлі?

Вони гніздяться тільки вдома,

Над річкою стара солома

Ніжніша пуху в чужині,

Тому, що та солома вдома.

Учениця

Буває, часом сліпну від краси,

Спинюсь – не втямлю, що воно за диво –

Оці стежки, це небо, ці ліси,

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе як є – дорога, явори,

Усе моє, все зветься – Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

Що хоч спинись і з Богом говори.

Вчитель. Сьогодні, як і багато століть тому, починаючи ще з часів Аристотеля, птахи користуються великою популярністю серед людей  усього світу.

Причина цього криється, мабуть, у тому, що вони належать до найчудовіших істот живої природи.

Поки жити планета буде,

Поки світ ще в полоні краси,

Бережіть птахів, людоньки – люди,

Хай чарують нас їх голоси.

Ведуча. Я сподіваюсь, що ця інтелектуально-екологічна гра дасть вам можливість зрозуміти хто ви такі? Що все, що нас оточує, – це наша рідна земля, наша Україна. І можливо, чогось нам треба вчитися у наших «братів» менших, бо вони знають, що батьківщина наймиліша.

Від слова «батько» в слові Батьківщина

Надія, сила, віра і тепло

Тож будь Вкраїні завжди вірним сином

І збережи свій край, щоб не було.

Підведення підсумків гри, нагородження переможців.

Гру закінчено.

Завантажити: Сценарій інтелектуально-екологічної гри для учнів 7 класу "Пташиний дивограй" + Сертифікат (Розмір: 3.2 MB, Завантажень: 46)
  
Теґи
Back to top button
Close