Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Урок літератури рідного краю. Міла Іванцова «Потенційний учень» (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Урок літератури рідного краю. Міла Іванцова «Потенційний учень»

Мета: познайомити учнів із життям та творчістю сучасної української письменниці Міли Іванцової; опрацювати твір «Потенційний учень» зі збірки оповідань «Скринька з оповідками»; розглянути його проблематику та жанрові особливості; розвивати вміння виразного читання та коментування творів, висловлення власних думок; виховувати повагу до творчості сучасних українських письменників, бажання розвивати власні таланти та досягати поставлених цілей.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап
  1. Повідомлення теми та мети уроку

До кінця навчального року залишилися лічені дні, і вже зовсім скоро ви отримаєте статус дев’ятикласників. Багато з вас вже стали перед вибором майбутньої професії, тому сьогоднішній наш урок буде трішким незвичайним. Ми поговоримо про потенціал, мрії та дійсність. А допоможе нам у цьому чудовий твір сучасної української письменниці Міли Іванцової «Потенційний учень».

  1. Опрацювання навчального матеріалу

Міла Іванцова (справжнє ім’я Іванцова Людмила Петрівна — українська письменниця, перекладач, журналіст та педагог. Народилася 27 листопада 1960 року у Києві.

За освітою викладач французької та російської мов (закінчила Київський педагогічний інститут, нині Національний педагогічний університет імені Михайла Драгоманова), викладала французьку в школі, Ліцеї туризму, Інституті туризму Федерації Профспілок України. Пізніше створила власні курси іноземних мов, потім круто змінила своє життя, зайнявшись нерухомістю, дизайном інтер’єрів, петриківським розписом, фотографією, а зрештою — літературною творчістю. Вона — автор оповідань, повістей, статей та віршів, опублікованих в літературних журналах України, Росії, Естонії, Німеччини, Ізраїлю та Нової Зеландії, а також автор романів, які видано українською та російською мовами. Останні роки займається професійною літературною діяльністю.

Літературною діяльністю пані Міла зайнялася вже у зрілому віці, першими творами були віршові, ось як вона говорить про становлення себе як письменника у одному із інтерв’ю: «Перший досвід — це вірші, які «впали мені на голову» під час нудної лекції на курсах підвищення кваліфікації вчителів, чим я була дуже здивована, адже раніше я не писала, хоч за освітою і філолог. Віршів було за кілька років багато, я викладала їх на літсайтах в Інтернеті. Потім були оповідання. І лише десь у 2007-му я свідомо звернулася до «великої форми» — роману, вирішила брати участь у літературному конкурсі «Коронація слова», Бажання «серйозно зайнятися письменництвом» виникло після того, як я отримала потужний зворотній зв’язок від читачів і зрозуміла, що моя творчість їм дійсно цікава і потрібна.»

Творчий доробок Міли Іванцової дуже великий, але сьогодні ми познайомимося із твором «Потенційний учень», написаним у 2003 році,  зі збірки «Скринька з оповідками» з циклу видавництва «Брайт Букс» «Теплі історії». Ця збірка вміщує дев’ятнадцять історій, написаних у різні роки та про різне. Хоча, як говорить сама письменниця, «про ті самі людські цінності».

  1. Інформаційне гроно
  • Як ви розумієте назву твору?
  • Що означає слово «потенційний»?

За словником української мови це слово має такі значення:

Потенці́йний – 1) який існує в потенції і може виявитися або бути використаний за певних умов; прихований;

2) Який при першій нагоді може стати ким-небудь; можливий.

  • Як ви вважаєте, від якого слова утворилося слово «потенційний»?
  • З чим у вас асоціюється слово «потенціал»?
  • А що, на вашу думку, значить бути потенційним учнем?

Що ж, давайте зʼясуємо це, прочитавши твір Міли Іванцової.

  1. Виразне читання твору «Потенційний учень» учнями

Міла ІВАНЦОВА

ПОТЕНЦІЙНИЙ УЧЕНЬ

Багато років я навчаю людей французької мови. І дітей і дорослих. Учні бувають різні – ледачі й старанні, неслухи та слухняні, обдаровані й не дуже, бувають теперішні та дорогі колишні. Але був у моєму житті одного разу потенційний учень.

Підходить якось до мене колежанка – учителька англійської мови – і каже:

– Знаєте, мій молодший син, йому шість років, так-от, він просто марить Францією – усі передачі про неї дивиться, енциклопедію читає, Ейфелеву вежу скрізь малює! Він мріє вивчити французьку!

– Без проблем! Нехай приходить, навчу! Ті, котрі захоплені, – найкращі учні, – кажу я. Минуло півроку. Знову підходить до мене в учительській та сама колежанка:

– Знаєте, я про вас пам’ятаю, мій син… Він уже в першому класі. Він так мріє про Францію, так хоче вчити французьку, просто марить!

– Я ж казала – немає проблем! Хай приходить, розберемося.

– Але… знаєте, є проблема. Тут така справа… Нам логопед не радить, адже він у мене «ер» не вимовляє. Ричить, розумієте? А ваша французька може закріпити те, з чим ми боремося.

– Ну, не знаю… Ви – мама. Вам видніше. Для мене такий учень – як знахідка: і навчатися хоче, і вже ричить!

– Ну, ми поки зачекаємо, порадимось іще… Але він дуже хоче, просто марить…

Пройшло кілька років, я давно змінила місце роботи. Одного разу на вулиці хтось гукає до мене: «Мадам!» Озираюсь – вона, учителька англійської. Махає рукою, широко усміхається.

– Здрастуйте! Як ви? Де ви? Знаєте, мій молодший син, він уже в п’ятому класі, але ми про вас весь час згадуємо… Англійська в нього з першого класу. А от у п’ятому довелось обирати другу мову між німецькою та французькою…

– Ну і?.. – збентежено питаю я. – Розумієте… Така справа – усе ж таки нам із логопедом не вдалося тоді остаточно викорінити його дефектне «ер». І навіть досі в нього проскакує якесь неслов’янське ричання, – каже вона трохи винувато.

– І ви хочете сказати, що через це ви змусили його вчити німецьку?!

– А що мені залишалося робити?! Звісно, ви ж знаєте – він так марить Францією, так мріє вивчити французьку… Але хіба ж можна?..

– І як у нього з німецькою? – ставлю я майже риторичне запитання.

– Він її ненавидить, – розводить руками колежанка.

– Ось мій номер телефону. Нехай приходить.

– Ні, та що ви! Як можна?! А як же?..

– Знаєте, мем, це – злочин проти дитини! Він вам не пробачить.

Учні бувають різні – ледачі і старанні, неслухи і слухняні, обдаровані і не дуже, бувають теперішні і дорогі колишні. Але був у моєму житті одного разу потенційний учень. Прекрасний потенційний учень…

  1. Робота над змістом твору

5.1. Бесіда за питаннями

  • Які враження у вас від цього твору?
  • Як ви вважаєте, чому учень названий «потенційний»?
  • Які проблеми порушено у творі? Свою відповідь аргументуйте?
  • Як ви ставитесь до рішень матері хлопчика?
  • Чи згодні ви з тим, що її вчинки «злочин проти дитини»?
  • Чому?
  • Чи було «ричання» дійсно проблемою, чому йому не дозволили вчити французьку?
  • Якою б могла була доля у хлопчика, якщо б він вивчав французьку з першого класу?
  • Як ви вважаєте, чи є цей твір актуальним? Чому?
  • Яким є цей твір за жанром? Свою відповідь аргументуйте.

5.2. Написання міні-есе

Як ви вважаєте, що потрібно для того, щоб не загубити свій потенціал? Свою відповідь викладіть у формі міні-есе. Час для виконання роботи – 5 хвилин.

5.3. Зачитування есе учнів

5.4. Літературний аналіз твору

Тема: розповідь про хлопчика, який мав бажання вчити французьку та марив Францією, проте так і не став вивчати її.

Ідея: людина повинна займатися тим, що вона хоче і до чого вона має хист та розвиватися.

Жанр: оповідання

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

Література для читання влітку:

  1. 1. Іван Котляревський «Енеїда», «Наталка-Полтавка»
  2. Григорій Квітка-Основ’яненко «Маруся»
  3. Микола Гоголь «Тарас Бульба»
  4. Пантелеймон Куліш «Чорна рада»
  5. Марко Вовчок «Інститутка»
  6. Володимир Арєнєв «Душниця»
  7. Андрій Бачинський «140 децибелів тиші»
  8. Міла Іванцова «Скринька з оповідками»
Завантажити: Урок літератури рідного краю. Міла Іванцова «Потенційний учень» (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 5.2 MB, Завантажень: 7)
  
Теґи
Back to top button
Close