Використання наскрізних змістовних ліній під час вивчення біології
Автор: Федоренко Юлія Павлівна
Навчальний заклад: Комунальний опорний заклад “Виноградський навчально – виховний комплекс “Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів” Лисянського району Черкаської області”
Використання наскрізних змістовних ліній під час вивчення біології
Стаття містить в собі інформацію про застосування наскрізних змістовних ліній на уроках біології шляхом впровадження знань з екологічної грамотності громадян. Застосування методики STEAM – освіти в інтеграції природничих наук.
“Якщо ми хочемо вижити, ми маємо зрозуміти причину катастрофи, що наближається” Б.Коммонер
Наше життя залежить від нас самих. Життя – це вибір, який ми робимо кожного дня, це – рух, це – вчинки та наслідки.
Часто ми захоплюємось тим, як люди живуть в інших цивілізованих країнах. Нам хочеться бути в тому середовищі, долучитись, бути такими ж успішними, освіченими. Тим часом наша планета переживає велику екологічну кризу. Ми постійно скаржимось на брудне повітря повітря, неякісну воду, сміття на дорогах, погіршення здоров’я, неякісні продукти, вирубку лісів, підвищення тарифів на енергію. Якщо ми будемо продовжувати ось так пасивно спостерігати, то погіршення стану планети неминуче. Фахівці вважають, що у нас є ще максимум 30 років, щоб запобігти необоротним екологічним змінам.
Учитель біології в сучасному світі, – це саме той агент змін екологічної свідомості підростаючого покоління, місія якого чи не найважливіша. Бо саме природничі науки найтісніше поєднують єство людини з навколишнім середовищем. Та в умовах становлення нової конепції української школи, учитель має так вибудувати подачу знання про природу, щоб учні свідомо розуміли: вони – це природа, а природа – це вони.
Б. Коммонер писав: “Все це є наслідком простого факту: усе пов’язано з усім. Система стабілізується завдяки своїм динамічним властивостям; ці ж самі властивості під впливом зовнішніх навантажень можуть призвести до драматичного наслідку: складність екосистеми та швидкість її кругообігу визначають ступінь навантаження, яке вона може витримати, тобто невелике зрушення в одному місці може викликати віддалені, значні і довготривалі наслідки”.
І природа, і суспільство перебувають у єдиній взаємодій. Щоб не порушувати баланс і, як наслідок, не платити за свої дії та вчинки високу плату, ми маємо навчитися, насамперед самі, а потім навчити дітей бути толерантним до своєї домівки – нашої планети.
Все геніальне – просто, і як правило, дуже доступне у використанні. Так, наприклад існує ряд правил, які будуть виховувати в людині екологічну свідомість. Вони прості, але надзвичайно дієві. І при викладанні біології в середніх і старших класах, не зайвим буде до них постійно звертатися. Цими правилами користуються тисячі людей у високорозвинених країнах, можливо, саме їх дотримання і є запорукою їхнього розвитку[1, с.54].
Основні наскрізні лінії – екологічна безпека і сталий розвиток, громадянська відповідальність, здоров’я і безпека та підприємливість і фінансова грамотність є взавємодоповнюючими та циклічними, особливо в таких науках, як природничі.
До вашої уваги найпростіші способи, як кожному можна долучитись до гармонізації співжиття людей на Землі, які можна використати для реалізації наскрізних ліній в біології.
- Замініть лампочку у вашій оселі на енергозберігаючу.
- Вимикайте комп’ютер на ніч, а телевізор запрограмуйте на таймер вимкнення.
- В магазин приходьте зі своїм пакетом.
- Відключайте зарядний пристрій.
- Вирощуйте кімнатні рослини.
- Чистіть зуби із закритою водою.
- Використовуйте на одну серветку менше.
- Купуйте речі тільки, якщо вони дійсно вам потрібні.
- Ходіть пішки.
- Посадіть дерево.
Це дуже малий перелік, та навіть одна людина може внести великий внесок, а якщо ми будемо передавати один одному ці відомості, то такими невеликими кроками довкіллю буде надана неоціненна допомога.[3, с.15 ]
Підприємливість і фінансова грамотність буде прививатись учням, якщо приводити такі приклади :
- Купуйте і їжте сезонні овочі та фрукти, коли ціни на них суттєво падають. Нітрати, пестициди, консерванти – це дорогі речовини, вартість яких закладається у продукти і сенс використання яких є тільки за умови високої вартості кінцевої продукції.
- Уявіть, наскільки забруднюється навколишнє середовище від того, що продукти харчування доставляють з інших регіонів чи країн у ваші місцеві магазини. Тому при можливості намагайтеся підтримувати і купувати продукти, вирощені у вашому регіоні. Таким чином, кількість викидів парникових газів може помітно зменшитися.
- За деякими підрахунками, якби всі платили за комунальні та інші послуги в інтернеті замість використання паперових квитанцій, можна було б зберегти кілька десятків мільйонів дерев на рік.
Принципи здоров’язбереження та безпеки реалізується шляхом впровадження наступних правил в повсякденне життя:
- Не поспішайте викидати старі прилади та техніку. Можливо, це комусь може знадобитися – тож їх можна віддати, бо деколи краще продовжити використання старого, ніж купувати нове.
- Не споживайте забагато продуктів, на виготовлення яких йде багато ресурсів. Наприклад, на виготовлення 1 кг яловичини витрачається 4-6 тонн прісної води.
- Використовуйте безфосфатні пральні порошки.[4, с.3]
Яскравим прикладом застосування наскрізних ліній в біології є методика STEAM – освіти. Вона поєднує в собі природничі науки, математику, інженерію, мистецтво. Основним завданням її є те, що учень не отримує готових знань і констатованих фактів, а підводиться вчителем до пошуку вирішення проблеми, застосування набутих раніше навичок та формування висновків. Така методика має свої переваги, наприклад дитина бачить зв’язок між науками, навчається логічно та критично мислити. Робота в команді навчає дітей комунікативності, чути думки один одного та висловлювати власні. Бути впевненим в своїх силах, бо командна робота – це коли відповідальність на кожному. Такий шлях навчання буде готувати дітей до інновацій в житті.[6, с.132]
Під час вивчення біології на уроках вчитель може ставити проблемні питання для активізації інтелектуальної роботи учнів.
Ось деякі приклади таких завдань.
- Людина не може сама себе полоскотати, але чому?
- Чому людина може без їжі обійтися на декілька тижнів, без води декілька днів а без повітря декілька хвилин?
- Чому волосся на нашій шкірі підіймається від страху, холоду та стресу?
- Чому ноги на морозі замерзають найшвидше?
- Чому для підростаючого організму важлива правильна постава?
Учні шукаючи відповіді на подібні питання неодмінно з власного життєвого досвіду звернуться до своїх знань з фізики, хімії, математики та звичайно, біології.
На уроках біології учні також мають розглядати природу як джерело економічних ресурсів, вчитися раціонально та правильно їх використовувати.[4, с.18 ]
Ми і природа – одна велика сім’я і повинні жити дружно. У наші дні дуже серйозно стоїть питання про захист навколишнього середовища. Бездумна діяльність людини протягом століть зруйнувала місце існування, але двадцяте століття з’явилося часом екологічних катастроф.
Дотримуючись екологічних принципів і починаючи жити екологічно, ми всі разом формуємо нове середовище, нову культуру, новий ринок зі своїм попитом і пропозицією. Все це спонукає до змін в суспільстві і наближає нас до часу, коли ми знову, як колись, будемо жити в гармонії з природою.[5, с.3] Дотримуючись екологічних принципів і починаючи жити екологічно, ми всі разом формуємо нове середовище, нову культуру, новий ринок зі своїм попитом і пропозицією. Все це спонукає до змін в суспільстві і наближає нас до часу, коли ми знову, як колись, будемо жити в гармонії з природою.
Завантажити: Використання наскрізних змістовних ліній під час вивчення біології + Сертифікат (Розмір: 374.6 KB, Завантажень: 97)