Конспекти уроків української літератури 8 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Образи та проблематика твору Валентина Чемериса «Вітька+Галя, або Повість про перше кохання» (8 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Українська література 8 клас
Тема: Образи та проблематика твору Валентина Чемериса «Вітька+Галя, або Повість про перше кохання»

Мета: охарактеризувати образи героїв твору Валентина Чемериса «Вітька+Галя, або Повість про перше кохання», з’ясувати їх мрії, прагнення , охарактеризувати  вчинки, духовні цінності;  зʼясувати коли проблем, порушених у повісті, їх актуальність у наш час; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість; формулювати власні думки щодо порушеної проблеми, робити висновки; розвивати критичне мислення; виховувати культуру спілкування підлітків.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап
  1. Актуалізація опорних знань

На минулих уроках ми з вами розглянули сюжет повісті Валентина Чемериса «Вітька+Галя…». Давайте дізнаємось, чи були ви уважними читачами та пригадаємо цікаві моменти з твору, давши відповіді на запитання вікторини:

  1. У якому році відбуваються події, описані в повісті?
  2. Яке прізвисько мав Федько Котигорошок?
  3. Про що редакція газети порекомен­дувала Вітькові написати?
  4. «Завжди прилизаний, напахчений одеколоном, мамин синок, ябеда і боягуз, хвастун і брехун» – це характеристика…
  5. Хто такий Даний Етап? Назвіть ім’я.
  6. Що лежало в кобурі міліціонера?
  7. Що завадило глядачам насолоди­тися поцілунком у кіно?
  8. Яке дивацтво було в діда Свирида?
  9. Скільки коштувала біла хлібина, з якою Федько йшов свататися?
  10. На сватанні Федько сказав Галиній матері, що шукає …
  11. Напис «Вітька + Галя» Федько зробив на…
  12. Універсальним методом лікуван­ня сина для Вітькової матері був…
  1. Повідомлення теми та мети уроку

Справжнє кохання — це велике надбання людини. Воно формує особистість, визначає її сутність: воно стає головним випробуванням у житті людини, робить її щасливою або нещасною. Але, чи єдина це проблема, яку порушує автор у творі? Сьогодні на уроці ми це зʼясуємо, а крім проблематики ще й дослідимо образи персонажів твору, їхні вчинки та наслідки, до яких ті призводили.

  1. Опрацювання навчального матеріалу. Цитатна характеристика героїв
  • Хто є головними героями твору?
  • Як про них говорить автор? Використайте цитати з повісті

Вітька Горобець

  • Вітька Горобець, мужчина з життєвим стажем в чотирнадцять неповних років
  • Вітька — високий, худий, з рідким білявим чубчиком — не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. Запальний і рвучкий…
  • Він вродився балакучий, як сорока, може годинами безугавно тріскотіти.
  • Вітька все кружляє й кружляє між вербами. На ньому нові (сині в смужечку) штани й жовті рипучі черевики. Рукава білої сорочки по-парубочому закачані по лікті. На голові — бокс (таки домучив клятий Левонтій!), білявий чубчик непокірно стовбурчиться.
  • Хлопцеві так хочеться утнути щось героїчне, щось таке лицарське. Безперечно, на очах у дівчини. Щоб побачила, який він сміливий та відважний.

Федько Котигорошок

  • Маленький товстий і флегматичний Федько мусив бігати за ним підтюпцем. Цей дванадцятилітній опецьок (якого за смаглявість по-вуличному називали Жучком), здавалося, не ходив, а котився на своїх коротеньких ногах. По-третє, старша Федькова сестра працювала бібліотекаркою в сільському клубі, і Федько змалку мав доступ до тих книжок, яких дітям суворі педагоги не рекомендували давати. Федько вибирав книги на свій смак і ковтав їх десятками. Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати семисотсторінковий роман, від обсягу якого у Вітьки йшов мороз по спині. І хоч часто Федько не розумів прочитаного, але це не відбивало в нього охоти до читання. Особливо багато читав Котигорошко про кохання і вважав себе в цім ділі знавцем-теоретиком.
  • Тихий та непомітний Федько Котигорошко, той вольовий Федько, котрого вона так марно намагалася спокусити солодкою халвою і котрий все-таки проговорився, у кого закоханий Вітька
  • Федько знову був Федьком: флегматичним, спокійним, добродушним і вайлуватим.
  • Що в мене на думці, те в тебе на язиці. Чистісінький тобі Вольф Мессінг!
  • Що він язикатий — знала, але щоб так складно небилиці плести… А щоки горять… Ах, які капосні щоки, так і горять, горять… Ну й утнув же Федько!..

Галя Козачок

  • в свисті Галька могла заткнути за пояс будь-якого чаплівського хлопця!
  • в неї гарні чорні очі-оченята, такі жваві, й такі привабливі, і такі бездонні, що прямо диво дивне, як ти міг раніше на них дивитися і не бачити їх?.. Як ти міг раніше не бачити, що в неї тоненька шия і маленькі груди, важкі коси й довгі, примхливо вигнуті брови, тоненька, немов вирізьблена, фігурка й чарівна посмішка, що вона вся струнка, весела й швидка, як вогонь на сухій соломі
  • вона не йшла, а наче аж пливла, ледь торкаючись землі стрункими ногами в білих черевичках та гордо несучи маленьку голівку з товстою косою. Через плече висіла сумка з газетами, журналами, листами — під час літніх канікул вона працювала листоношою.
  • Галя якось змінюється, зустрівши тебе. Чомусь підозріло робиться веселою, а щоки у неї ледь-ледь рожевіють. І оченята спалахують якимось сяйвом.
  • Галя Козачок пташкою пурхала по Чаплях, розносячи пошту, і не відала й не гадала, яку тільки диверсію готував для неї тихий та непомітний Федько Котигорошко, той вольовий Федько, котрого вона так марно намагалася спокусити солодкою халвою і котрий все-таки проговорився, у кого закоханий Вітька.
  • Ніби сонце вкотилося до сарая. На порозі з’явилася Галя Козачок. (с.49)
  • Вона підходила до нього, струнка й висока, в білому-білому платті, зашаріла від швидкої ходи, а очі сяяли ніяково й радо.
  • Щоправда, Галя — дівчина не з лякливих. Сам Причепа колись потиснув їй руку і подякував за відвагу. Він тоді їхав велосипедом мимо колгоспної ферми, звідти вискочив бугай Кордебалет.
  1. Складання характеристики персонажів
  • А що ви можете сказати про героїв?
  • Складіть характеристику персонажів, використавши план:
  1. Дані про героя (з якої книги, головний чи другорядний, центральний
    чи епізодичний).
  2. Портрет героя (якщо змінюється, то як?).
    3. Вчинки героя. Як вони розкривають його внутрішній світ?
    4. Мова героя.
    5. Ставлення до героя інших персонажів твору. Чим воно зумовлене?
    6. Додаткові художні відомості (деталі, описи, тощо, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються).
    7. Ваше ставлення до героя
  1. Зачитування характеристики учнями
  1. Бесіда за питаннями
  • А чи можна сказати, що наші герої робили не дуже добрі вчинки?
  • Які саме?
  • Як ви вважаєте, чи можна ці вчинки виправдати?
  • До чого призвело куріння Вітька?
  • Який висновок він для себе зробив?
  • А що відбулося через крадіжку слив Федьком?
  • Чи можна сказати, що комірник та Федько були однаково злодіями?
  • Що міг зробити Федько замість того, щоб цупити сливи?
  • На які проблеми вказують ці ситуації?
  • А які проблеми ще наявні у повісті?
  1. Робота з кроссенсом

Перегляньте кроссенс. Визначіть проблеми, які на ньому зобрежено. Аргументуйте свої думки прикладами з твору

КоханняДружбаЗрада
Відповідальність за вчинкиДорослішанняБатьки та діти
Шкідливі звичкиКультура спілкуванняОсвіченості
  • Як ви вважаєте, які з цих проблем є провідними у творі?
  • А чи є вони актуальними у наш час?
  1. Літературний аналіз твору

Тема: розповідь про пригоди школярів із села Великі Чаплі, зародження почуття кохання між Вітьою Горобцем та Галею Козачок та шлях до нього.

Ідея: возвеличення першого почуття кохання, утвердження високих моральних цінностей, таких як відповідальність, уміння дружити, взаємопідтримка, саморозвиток, наполегливість, уміння відповідати за свої вчинки.

Жанр: повість

  1. Підсумки уроку
  1. Домашнє завдання

Підготуватись до контрольної роботи

Завантажити: Образи та проблематика твору Валентина Чемериса «Вітька+Галя, або Повість про перше кохання» (8 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 10.3 MB, Завантажень: 365)
  
Back to top button